رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536912

دوحه میانجی جدید تهران- واشنگتن

ساعت 24 - درباره روابط ایران و قطر واقعیت هایی غیرقابل انکار وجود دارد. به طور مثال گرچه روابط آنها هرگز بدون مشکل نبوده، اما هیچ کدام از آنها تمایلی به دشمنی آشکار ندارند.

dir="RTL" style="text-align:right">دوحه و تهران در همه فرصت های موجود سعی کرده اند برای یکدیگر شرکایی سودمند باشند. دولت جو بایدن در جست و جوی راه هایی برای گفت و گو با تهراناز جمله استفاده از واسطه های سوم شخص نیازمند چنین فرصتی است.

زمان معنی اظهارات وزیر خارجه قطر درباره تلاش دوحه برای از بین بردن تنش ها بین تهران و واشنگتن را آشکار خواهد ساخت. این، شاید اقدامی به سادگی ایجاد مکانی برای گفت و گوهای دیپلماتیک باشد. دوحه پیشتر اقدامی مشابه در فراهم آوردن مسیر دیپلماتیک بین واشنگتن و جنبش طالبان را آزموده است. شاید عمان که پیشتر محل گفت و گوها بین ایران و آمریکا بود، بیش از حد مشغول امور خود است. هیثم بن طارق، سلطان جدید عمان، با انواع و اقسام چالش های اقتصادی در خانه دست و پنجه نرم می کند و تمایل و توانایی او برای ایفای نقش میانجی به مراتب از سلطان قابوس کمتر است. در مقابل، قطر که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار می رود، توانایی مالی کافی برای تسهیل روند دیپلماتیک بین ایالات متحده و ایران را دارد.

قطر یک برتری دیگر هم به عمان یا سایر واسطه های احتمالی دارد. تاریخ معاصر نشان داده که دوحه نه تنها با وزارت امور خارجه در تهران، بلکه با به اصطلاح «دولت عمیق» ایران (اشاره به نفوذ سپاه پاسداران) رابطه کاری دارد. دستورکار منطقه ای ایران و برنامه موشک های بالستیک ایران عمدتا توسط سپاه کنترل می شود و اینها مسائلی هستند که بایدن مشتاق مذاکره درباره آنهاست. در حقیقت، شاید این رابطه دلیل اصلی إشارات به قطر به عنوان میانجی در بن بست بین ایران و ایالات متحده باشد.

دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها