رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542283

تاثیر اقدام تروریستی اسرائیل علیه نطنز بر مذاکرات وین

ساعت24-یک اندیشکده در گزارشی با اشاره به سانحه نطنز در بحبوحه مذاکرات وین به تاثیر این عملیات خرابکارانه بر تداوم مذاکرات وین و نتیجه‌بخش بودن آن پرداخت.

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی درباره این که آیا حمله خرابکارانه اخیر رخ داده در نطنز، تاسیسات غنی سازی ایران تاثیری بر مذاکرات وین خواهد گذاشت که در راستای احیای توافق هسته ای انجام می شود، نوشت: معلوم نیست که حمله ی اخیر مذاکرات وین را از خط خارج کند یا نه. آمریکا و ایران هر دو می خواهند به نحوی به توافق بازگردند که البته در راستای منافع خودشان باشد. این حمله محکومیت این سانحه از سوی ایران را خواهد داشت اما لزوما مانعی برای دیپلماسی نخواهد شد. شبکه هسته ای ایران پیش از این نیز مورد حمله قرار گرفته بود و با این وجود، دو طرف (آمریکا و ایران) توانستند به توافق هسته‌ای دست بیابند.

این اندیشکده در ادامه در تشریح این مسئله که اگر ایران برنامه هسته ای اش را در تاسیساتی زیر زمینی عمیق تری ادامه دهد، مسئله بازرسی پس از چنین اقدامی همچنان پابرجا خواهد بود و خواهد توانست آن طور که باید به انجام برسد، نوشت: ایران تا همین الان هم مقررات بازرسی ها را محدود کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسئول این بازرسی هاست درباره برخی عدم همکاری ها با ایران در تماس بوده است. این که برنامه هسته ای ایران به عمق بیشتری زیر زمین منتقل شود، اگر ایران محل تاسیساتش را اعلام کند و آن ها را برای بازرسی های منظم باز کند، نباید مانعی برای بازرسی ها باشد. اعضای برجام می توانند برای این شفاف سازی اعمال فشار کنند.

در ادامه این گزارش، درباره این که پیشبرد روند این مذاکرات تا کنون چگونه بوده، آمده است: ایران اصرار دارد که آمریکا دیگر عضوی از توافق هسته ای نیست و واشنگتن پیش از آن که بتواند یک عضو قانونی مذاکرات باشد، باید به توافق هسته ای بازگردد. استدلال آمریکا این است که ایران خودش باید پیش از بازگشت آمریکا به توافق، به پایبندی به توافق هسته ای بازگردد. با این وجود، این مذاکرات غیر مستقیم برای ارائه برنامه ای گام به گام برای هر دو طرف در راستای بازگشت به پایبندی به توافق در نظر گرفته شده است. دو کارگروه تعیین شده اند، یکی برای معین کردن تحریم هایی که باید توسط آمریکا لغو شوند چون پس از خروج آمریکا از توافق در سال 2018 اعمال شده اند و یکی دیگر برای تشخیص دادن تطبیق هایی که ایران باید در برنامه هسته ای اش ایجاد کند تا به پایبندی بازگردد.

اندیشکده شورای روابط خارجی در پایان درباره این که اگر مذاکرات وین نتیجه بخش نباشد، تاثیر آن بر خاورمیانه چه خواهد بود، مطرح کرد: بسیاری از متحدان آمریکا در خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، گوش به زنگ بازگشت آمریکا به توافقی هستند که به باور آن ها بدون مسدود کردن مسیر ایران به یک سلاح هسته‌ای، آن را از منافع اقتصادی بهره مند می سازد. با این وجود، تنش های منطقه ای و الگوی حملات و تلافی ها احتمالا فارغ از این که چسم انداز توافق چه باشد، پابرجا خواهد ماند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها