رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542401

شفیعی:اقدام تروریستی اسرائیل در نطنز دست ایران را بازتر کرد/خروجی جلسه امروز به نفع ایران است/غنیسازی 60درصد؛ غرب چوب ندانم کاری نتانیاهو را میخورد

ساعت 24-نماینده اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرآنلاین گفت: اقدامی که نتانیاهو تصور می کرد به سودش است، نتیجه عکس داده و بنابراین دست ایران در مذاکراتی که در وین بین تهران و 4+1 و آمریکا و 4+1 انجام می شود، بازتر خواهد بود.

تهران اعلام کرده که دست به غنی سازی شصت درصدی می زند. این وضعیت غربی ها را در موقعیت تازه ای قرار خواهد داد.پاسخ ایران به تروریسم هسته ای اسراییل علیه کشورمان کوبنده و در عین حال در چارچوب قانونی است. تهران روز سه شنبه تصمیم خود را بر غنی سازی شصت درصدی اعلام کرد. این اعلام در حالی صورت گرفت که عباس عراقچی به وین وارد شده بود تا در جلسه پیش روی 4+1 شرکت کند. در میان اروپایی ها المان نگرانی خود را از عواقب حمله به نطنز اعلام کرده و فرانسه هم می گوید که بالا بردن سطح غنی سازی اورانیوم از سوی ایران یک پیشرفت خطرناک است.

برخی از ناظران معتقدند که تصمیم ایران در پی حمله رژیم صهیونیستی به نطنز، به معنای آن است که تهران در مذاکرات پیش رو دست بالا را خواهد داشت و امریکا در مخمصه ای تازه قرار خواهد گرفت. دولت بایدن که دل خوشی هم از نتانیاهو ندارد،احتمالا خود را در شرایطی خواهد دید که ناچار است چوب ندانم کاری های نتانیاهو را بخورد.

در خبرآنلاین با نوذر شفیعی کارشناس سیاست خارجی به گفتگو نشسته ایم:

ایران با یک ضربه اساسی غنی سازی شصت درصد را در حالی اعلام کرد که اسرائیل تصور می‌کرد ضربه ای به صنعت هسته ای ایران زده. چرا تهران چنین تصمیمی گرفت؟

تصمیم ایران یک تصمیم واکنشی است. طبق ماده 4 ان پی تی تمامی کشورها حق دستیابی به دانش صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی را دارند. بنابراین ایران به طور طبیعی می تواند از ابتدا بر اساس این ماده به فعالیت های هسته ای صلح آمیز خود ادامه دهد. با این حال چون کشورهای غربی نگرانی هایی در مورد فعالیت های هسته ای داشتند و آنها بهانه ای برای اعمال فشار بر تهران شده بودند، لذا تصمیم بر آن شد که در چارچوب برجام به نوعی از این حق اجتناب ناپذیر خود عدول کند و در واقع تلاش های خود را بر روی 3/6 درصد متوقف کرد. حالا آنچه که اسراییل علیه صنعت هسته ای ایران انجام داده، اقدامی هم مغایر با برجام و هم نوعی اقدام خصمانه است. ایران از منظر خصمانه بودن آن جداگانه پاسخ خواهد داد. اما اگر این اقدام بخشی از پروژه اعمال فشار آمریکا بر ایران برای امتیاز دهی بیشتر باشد، واکنش ایران این بوده که این قبیل رفتارها نه امتیاز بلکه هزینه برای آنها به دست می آورد. اعلام شصت درصدی غنی سازی به معنای این است که اعمال فشار اسراییلی ها برای رسیدن به اهداف خود در طی مذاکرات نتیچه عکس داده است.

ایا تصمیم تهران برای بالا بردن میزان غنی سازی به معنای بالا رفتن قدرت چانه زنی ما در مذاکرات وین است؟

ایران در پی افزایش یا کاهش قدرت چانه زنی خود در وین نبوده. ایران توافق نامه ای تحت عنوان برجام امضا کرده که حالا دنبال رعایت طرفین آن است. یعنی ایران دنبال تبعیت در مقابل تبعیت است. چیزی نه بیشتر و نه کم تر از آن می خواهد. اگر امریکایی ها و اسراییلی ها سعی داشتند با ایجاد خرابکاری در نطنز قدرت چانه زنی در ایران را تضعیف کنند، به طور کلی غنی سازی 60 درصد قدرت چانه زنی ایران را بالا خواهد برد و اقدامی که نتانیاهو تصور می کرد به سودش است، نتیجه عکس داده و بنابراین دست ایران در مذاکراتی که در وین بین تهران و 4+1 و آمریکا و 4+1 انجام می شود، بازتر خواهد بود.

تروریسم هسته ای در نطنز و اعلام غنی سازی شصت درصدی از سوی ایران در فاصله دو جلسه مهم در وین اتفاق افتاده است. با توجه به اتفاقات اخیر در جلسه پیش رو شاهد چه چیزی خواهیم بود؟

به نظر من در وین یک روز تاریخی و حساس در تاریخ مذاکرات برجام را پیش رو خواهیم داشت. روزی پرچالش که از قضا به نظر می آید آنطور که گفتم دست ایران در مذاکرات بسیار بازتر از قبل باشد. حداقل این است که هر چه سریع تر حتی اگر ایران بحث غنی سازی شصت درصد را خیلی مطرح نکند، اما می تواند به این بهانه آمریکا را وادار به بازگشت به تعهدات برجامی کند و برای اسراییل محدودیت های جدی دنبال داشته باشد. حتی به نظر من اقدام رژیم صهیونیستی نگرانی های آمریکایی ها را هم دنبال خواهد داشت. چرا که ضربه ای که این رفتار اسراییل به برجام می زند مانع از تحقق اهداف دولت جدید آمریکا خواهد شد. شاید در جلسه پیش روی وین همه طرف ها اقدام اسراییل را محکوم کنند و در عین حال از ایران بخواهند که خویشتن داری نشان دهد. ولی خروجی کار این جلسه تسریع در روند برجام به ویژه از منظر بازگشت آمریکایی ها به تعهدات برجامی خودشان است.

واکنش آمریکا و اروپا به تصمیم ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا ممکن است اختلافات بین غرب و ایران افزایش یابد یا راهی برای آمریکایی ها به غیر از سرعت بخشیدن به بازگشت به برجام باقی نخواهد ماند؟

احتمالا امریکا و اروپا با اینکه موضع گیری جدی علیه اسراییل نشان ندادند اما نگرانی خود را تلویحا نسبت به این موضوع به مقامات ما ابراز خواهند کرد. جبران این اقدام را در وادار شدن ایالات متحده و اروپا به برداشتن تحریم ها و بازگشت و تعهد به برجام دانسته و به دنبال جلوگیری از اقدامات مشابه از سوی رژیم صهیونیستی خواهند بود.

روابط تهران و آژانس در تلاطم زیادی قرار دارد. دبیرکل این نهاد هرچند سعی می کند تا به خود را درگیر منازعات سیاسی نکند، اما این مسیر سختی برای آژانس است.آیا بعد از اعلام غنی سازی شصت درصدی، شاهد تغییری در روابط ایران و آژانس انرژی اتمی خواهیم بود؟

حداقل تا یک ماه اینده اگر برجام به نتیجه ای نرسد در روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اتفاقات جدی خواهد افتاد. چون ایران احتمالا تعهدات برجامی خود را پایان میدهد و در نتیجه بخشی از ان همکاری های فراتر از ان پی تی و اساس نامه آژانس است که ایران می گوید در این نوع همکاری ها تجدید نظر کند.

اما در مورد غنی سازی شصت درصدی چون ایران به آژانس اعلام کرده و طبق مفاد ان پی تی و اساسنامه و رژیم ها پادمان، ایران هر کاری بخواهد بکند باید به آژانس خبر دهد. تهران این کار را کرده و شفافیت اتفاق افتاده. ممکن است اژانس این اتفاق را مغایر با برجام بخواند یا بنا به سوتفاهم های گذشته بخواهد با این موضوع برخورد کند که به نظر باعث چالش هایی با آژانس پیش خواهد آمد. به هر حال آنچه در نطنز اتفاق افتاده پیامدهایی دارد که بخشی از آن هم تاثیر گذار در روابط ایران و آژانس خواهد بود و چالش هایی را به وجود خواهد اورد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها