رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 543693

خواص گوشت مرغ | فواید معجزه آسای مرغ برای کودکان و در بارداری

مرغ یکی از مهمترین و پر مصرف ترین غذاهای تمام مردمان جهان است این غذایی لذیذ فواید بیشماری دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم.

عوارض گوشت مرغ
html>

گوشت مرغ یک محصول غذایی بسیار مفید است و جایگزین خوبی برای انواع گوشت مانند گوشت گوسفند و تا حدودی گوشت گاو است. این منبع عالی پروتئین و اسیدهای آمینه است ، در حالی که کم کالری است. گوشت سفید حاوی چربی کمتری است ولی گوشت قرمز سرشار از آهن است . مضرترین قسمت آن پای مرغ است. حتی توصیه نمی شود آبگوشت را از آن بپزید ، زیرا در این روش بیشترین مقدار مواد مضر در آن حل می شود. و البته ، متخصصان تغذیه توصیه می کنند از خوردن پوست مرغ که حاوی حداکثر میزان چربی است خودداری کنید.

ترکیبات موثر گوشت مرغ
مواد مفید مرغ

ترکیبات موثر گوشت مرغ

ترکیب گوشت مرغ شامل اسید گلوتامیک، اسانس و مواد حاوی نیتروژن، به لطف این مولفه ها در غذاهای مرغ مانند بوی خاص متفاوت است.

100 گرم گوشت مرغ حدود 60 گرم آب ، 20.8 گرم پروتئین ، 8.8 گرم چربی و 0.6 گرم کربوهیدرات را تشکیل می دهد که بسته به قسمت لاشه ، کالری بین 164 تا 241 واحد برای محصول فراهم می کند.

عناصر مفید در مرغ:

آهن 1600 میکروگرم پتاسیم 217 میلی گرم
روی 2055 میکروگرم فسفر 180 میلی گرم
خواص مفید گوشت مرغ
مرغ چه فوایدی دارد

خواص مفید گوشت مرغ

از مدت ها قبل خواص مفید گوشت مرغ شناخته شده است. در بسیاری از کشورها ، بیش از یک قرن است که از گوشت مرغ برای افراد بیمار و رفع خستگی جسمی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

در سالهای اخیر ، در نتیجه مطالعات بیشمار ، سایر خواص مفید گوشت مرغ شناسایی شده است . اما ، لازم به ذکر است که صحبت در مورد "مفید بودن" مرغ فقط به معنای آب پز آن است نه اینکه بصورت سوخاری سرو شود.

خواص مرغ برای جلوگیری از سکته قلبی

اسیدهای چرب اشباع نشده گوشت مرغ به دلیل تعداد زیاد آنها اقدامی پیشگیرانه برای بیماری عروق کرونر قلب ، سکته قلبی و سکته مغزی است.

ویتامین های گروه B موجود در گوشت مرغ تأثیر مثبتی بر روند متابولیسم بدن از جمله کربوهیدرات ، پروتئین و چربی و همچنین بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی دارند. ویتامین های B2 و B6 از سلامت و زیبایی پوست و ناخن ها پشتیبانی می کنند ، ویتامین B9 برای روند خون سازی ضروری است و ویتامین B12 به شما کمک می کند تا با افسردگی و بی خوابی کنار بیایید .

خواص مرغ برای دیابت

کلاژن. مرغ با کاهش محتوای کلاژن (بافت همبند) مشخص می شود ، بنابراین به راحتی جذب می شود. گوشت مرغ برای بیماری های دستگاه گوارش (برای معده با هر سطح اسیدی) ، دیابت و چاقی مفید است.

پروتئین این عنصر به مقدار کافی در گوشت مرغ وجود دارد و آن را به بهترین ماده ساختاری برای عضلات تبدیل می کند. به سرعت جذب شده و اثرات مفیدی بر رشد مغز ، تقسیم سلولی و استخوان سازی دارد.

موارد مصرف و موارد منع مصرف گوشت مرغ

از مطالب بالا می توان نتیجه گرفت که اصلی ترین فواید خوردن گوشت مرغ مراقبت از سلامتی و شکل بدن شماست. گوشت مرغ آب پز به دلیل کم کالری بودن و قابلیت هضم آسان ، در بیشتر رژیم های غذایی وجود دارد و همچنین برای تغذیه کودکان و افراد مسن توصیه می شود.

بیماری هایی مانند ورم معده ، یا زخم اثنی عشر نیز می توانند هنگام خوردن گوشت مرغ درمان می گردند ، فیبرهای آن تمام اسیدیته اضافی را که موجب تحریک اندام های داخلی مخاط می شود ، جذب می کنند.

خواص  گوشت مرغ در بارداری
فواید مرغ برای زنان باردار

خواص گوشت مرغ در بارداری

علاوه بر این ، به دلیل وجود ویتامین های B9 و B12 در مرغ ، به ویژه برای بدن زنان مفید تلقی می شود ، زیرا اولاً ، این ویتامین ها در کار اندام های تولید مثل نقش دارند و ثانیا ، آنها به یک بارداری سالم و داشتن یک کودک کاملاً کمک می کند.

عوارض گوشت مرغ

با توجه به وجود موارد منع مصرف گوشت مرغ ، مناسب تر است که در مورد مرغ سرخ شده ، دودی یا کبابی صحبت کنیم ، و بیش از همه ، قسمتهایی مانند پوست که دارای محتوای کلسترول بالا هستند. به طور کلی ، زمانی که باکتری ها روی باقی مانده های گوشت هضم نشده مستقر می شوند و شروع به تکثیر فعال می کنند. در این حالت شروع به جذب در جریان خون می کنند و در نتیجه بدن را مسموم می کنند.

این امر با مصرف بیش از حد فرآورده های گوشتی امکان پذیر می شود ، به عبارت دیگر ، هنگام پرخوری ، زمانی که معده دیگر قادر به تحمل بار نیست.با ترکیب مرغ و سبزیجات و گیاهان خورشتی تازه می توانید به معده خود کمک کنید تا سریعتر عملکرد هضم را انجام دهد.

خواص آب مرغ برای کودکان
آب مرغ برای سلامتی کودکان

خواص آب مرغ برای کودکان

سوپ مرغ آب پز .خواص دارویی زیادی برای کودکان دارد اگر از کیفیت مرغ خریداری شده اطمینان ندارید ، بهتر است از سوپ مرغ استفاده نکنید ، بلکه آب آن را بعد از پخت دور بریزید لاشه را دوباره به مدت پانزده دقیقه بجوشانید ، سپس صاف کنید.

اعتقاد بر این است که آب مرغ عملکرد عضله قلب را بهبود می بخشد ، بر اندازه و ضخامت دیواره رگ های خونی تأثیر می گذارد ، در حالی که تأثیر خنثی بر فشار خون دارد و فشار خون را بالا نمیبرد. برای عادی سازی ضربان قلب ، کافی است بیش از 100 میلی لیتر آب مرغ غلیظ در روز بنوشید. البته مادربزرگ های ما از آب مرغ گرم نیز در درمان سرماخوردگی ، آنفولانزا استفاده می کردند.

خواص گوشت مرغ | فواید معجزه آسای مرغ برای کودکان و در بارداری

برخی از مواد مغذی موجود در گوشت مرغ به مقدار مناسب عبارتند از:

فسفر

مرغ منبع عالی فسفر است. بعد از کلسیم دومین ماده معدنی فراوان در بدن است. نقش اساسی در شکل گیری و حفظ استخوان ها و دندان های سالم دارد. علاوه بر این، از جمله در رشد و بازسازی بافت ها شرکت می کند و به حفظ pH طبیعی خون کمک می کند. در نهایت، فسفر یکی از اجزای غشای سلولی است.

روی

مرغ (گوشت تیره) منبع عالی روی است. از طرفی گوشت سفید منبع خوبی برای خانم ها و منبع خوبی برای آقایانی است که نیاز بیشتری به آن دارند. روی به ویژه در واکنش های ایمنی، تولید مواد ژنتیکی، درک طعم، بهبود زخم و رشد جنین نقش دارد. همچنین با جنسیت و هورمون های تیروئید تداخل دارد. در لوزالمعده، در تولید، ذخیره و آزادسازی انسولین نقش دارد.

سلنیوم

مرغ منبع عالی سلنیوم است. این ماده معدنی با یکی از آنزیم های آنتی اکسیدانی اصلی کار می کند و از تشکیل رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کند. همچنین به تبدیل هورمون های تیروئید به شکل فعال آنها کمک می کند.

ویتامین B3

مرغ منبع عالی ویتامین B3 است. ویتامین B3 که به نام نیاسین نیز شناخته می شود، در بسیاری از واکنش های متابولیک، از جمله کمک به تولید انرژی از کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها و الکلی که مصرف می کنیم، نقش دارد. همچنین در فرآیند تشکیل DNA همکاری می کند و اجازه رشد و تکامل طبیعی را می دهد.

ویتامین B6

مرغ منبع عالی ویتامین B6 است. ویتامین B6 که پیریدوکسین نیز نامیده می‌شود، یکی از کوآنزیم‌هایی است که در متابولیسم پروتئین‌ها و اسیدهای چرب و همچنین در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی نقش دارد. همچنین به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند و به آنها اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری را حمل کنند. پیریدوکسین همچنین برای تبدیل گلیکوژن به گلوکز ضروری است و به عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می کند. در نهایت این ویتامین در تشکیل برخی از اجزای سلول های عصبی نقش دارد.

آهن

گوشت مرغ تیره منبع خوبی از آهن برای مردان و منبع خوبی برای زنان است و زنان به میزان بیشتری نیاز دارند. گوشت سفید منبعی برای مردان و زنان است. هر سلول بدن حاوی آهن است. این ماده معدنی برای انتقال اکسیژن و تشکیل گلبول های قرمز در خون ضروری است. همچنین در تولید سلول های جدید، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. لازم به ذکر است که آهن موجود در غذاهای با منشاء حیوانی (از جمله مرغ) بهتر از آهن موجود در گیاهان جذب بدن می شود.

سلامت قلبی عروقی

مطالعات انسانی نشان می‌دهد که خوردن گوشت‌های کم چربی اشباع شده مانند مرغ منجر به بهبود سطح چربی خون می‌شود که عاملی مثبت در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است. این اثر در افراد مبتلا به انواع بیماری ها از جمله کلسترول خون بالا، اضافه وزن یا دیابت نوع 2 با عوارض کلیوی دیده شده است.

دیابت نوع 2

به خوبی شناخته شده است که دیابت خطر عوارض کلیوی را به همراه دارد و نوع و مقدار پروتئین مصرفی می تواند بر عملکرد کلیه تأثیر بگذارد. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، محققان مشاهده کردند که با جایگزینی گوشت قرمز با مرغ به مدت چهار هفته، پارامترهای مختلف عملکرد کلیه به طور قابل توجهی بهبود می یابد. با این حال، مکانیسم یا مکانیسم هایی که این اثر را توضیح می دهند، هنوز به وضوح تعریف نشده اند.

منبع عالی پروتئین

به طور کلی، مرغ یک منبع عالی از پروتئین کامل است زیرا حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری است. اینها توسط بدن تولید نمی شوند و بنابراین باید از رژیم غذایی دریافت شوند. پروتئین ها در درجه اول برای تشکیل، ترمیم و حفظ یکپارچگی بافت هایی مانند پوست، ماهیچه و استخوان استفاده می شوند. آنها همچنین در تشکیل آنزیم های گوارشی و هورمون ها استفاده می شود.

مرغ کالری کمتری نسبت به همنوعان خود دارد

مرغ با چربی کمتر نسبت به گوشت خوک و گاو، گوشت انتخابی بدون چربی است. در واقع چربی کمی دارد به جز پوست که می توانید برای کاهش مصرف چربی آن را بردارید. علاوه بر این، مرغ یک اثر سیر کننده ایجاد می کند و میل وحشتناک برای یک میان وعده را مهار می کند. بنابراین اگر می خواهید وزن کم کنید، این مرغ جزء لاینفک رژیم غذایی شماست.

مرغ قهرمان ویتامین ها

مرغ سرشار از ویتامین های گروه B است، مسئول متابولیسم لیپیدها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها است، بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و به عملکرد عمومی خوب بدن کمک می کند. علاوه بر این، به حفظ سلامت و تندرستی پوست کمک می کند.

مرغ تامین کننده عناصر کمیاب

روی، سلنیوم، فسفر: همه این عناصر کمیاب که توسط بدن ما تولید نمی‌شوند، باعث سلامتی می‌شوند و نقش مهمی در حفظ دندان‌ها، استخوان‌ها، کلیه‌ها و سیستم عصبی مرکزی دارند. پایه یکنوع بازی شبیه لوتو، مرغ تا حد زیادی ارائه شده است.

مرغ برای قلب مفید است

اسیدهای آمینه مانند هموسیستئین می توانند مضر باشند و غیر معمول نیست که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و تشکیل لخته های خون را افزایش دهند. مرغ سرشار از ویتامین B به کاهش و کنترل این سطح هموسیستئین در بدن کمک می کند خون.

منبع پروتئینی که به راحتی قابل هضم است

گوشت مرغ به همه توصیه می شود. اما به دلیل سهم اسیدهای آمینه ضروری و قابلیت هضم بالا، در موارد خاص به ویژه برای ورزشکاران و افراد دارای فعالیت بدنی بالا، سالمندان، کودکان و نوجوانان مورد توجه ویژه قرار می گیرد. پروتئین برای ساخت و ترمیم بافت و حفظ توده عضلانی ضروری است. کمبود این می تواند منجر به توقف رشد، کم خونی، ضعف فیزیکی یا نقص ایمنی شود.

فایده قلبی عروقی مرغ

بر اساس مقاله ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، جایگزینی گوشت قرمز در رژیم غذایی با سایر منابع پروتئینی مانند مرغ، ماهی یا آجیل می تواند یک استراتژی موثر برای کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب باشد. تیز به همین دلیل تفاوت این دو نوع گوشت ضروری است. کلسترول، آهن هِم یا چربی های اشباع شده (موجود در گوشت های قرمز و فرآوری شده) در فشار خون، اختلال عملکرد شریانی یا مقاومت به انسولین، عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی نقش دارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها