رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 544388

بسکتبال سه‌نفره زنان ایران در 2 ایستگاه پایانی

ساعت 24-سومین مرحله اردوی آماده‌سازی تیم ملی بسکتبال سه‌نفره بانوان برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک توکیو درحالی از هفته آینده آغاز می‌شود که کادر فنی تقریبا ترکیب این تیم را نهایی کرده است.

دلارام وکیلی، کیمیا یزدیان‌طهرانی، معصومه اسماعیل‌زاده، یاسمن محمدی، شادی عبدالوند و نگین رسولی‌پور شش بازیکنی هستند که به تمرینات دعوت شدند تا در نهایت چهار نفر از آنها برای شرکت در مسابقات گزینشی معرفی شوند. آسمان‌خراش‌های ایرانی برای اینکه شانس خود را برای کسب سهمیه المپیک 2020 امتحان کنند، فرصت دارند تا در دو رویداد انتخابی به میدان بروند. طبق قوانین هشت تیم جواز صعود به بازی‌های المپیک را می‌گیرند که تا به این لحظه تنها تکلیف سهمیه چهار تیم مشخص شده است. تیم‌هایی که رده‌های اول تا چهارم رنکینگ جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. سهمیه چهار تیم باقی‌مانده اما در رقابت‌های اتریش و مجارستان مشخص می‌شود که نماینده کشورمان هم در آن شرکت خواهد کرد.
نیکا بیک لیک لی، سرمربی تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان، درخصوص اوضاع‌واحوال این تیم به «شرق» می‌گوید: «با آغاز سال جدید ما در مجموع هفت مرحله اردوی تمرینی برای تیم در نظر گرفتیم که تا به الان دو مرحله از تمرینات را پشت‌سر گذاشتیم. 10 بازیکن به اردوها دعوت شدند که از بین آنها شش نفر را برای اردوی سوم انتخاب کردیم. با توجه به اینکه باید طبق زمان‌بندی اسامی را به فدراسیون جهانی اعلام می‌کردیم، چاره‌ای نبود که بلافاصله نفرات را معرفی کنیم. درحال‌حاضر اسامی چهار نفر را به‌عنوان بازیکنان اصلی اعلام کرده‌ایم و دو نفر هم به‌عنوان بازیکن ذخیره داریم. البته این امکان برایمان وجود دارد که تا زمان مسابقات انتخابی اگر خدای نکرده مشکلی برای تیم به وجود آمد، کسی آسیب دید یا افت بازی پیدا کرد، بازیکن ذخیره را تغییر دهیم». اولین مسابقه انتخابی در اتریش است که پنجم خردادماه برگزار می‌شود و شاگردان نیکا بیک لیک لی در گروه B باید به مصاف تیم‌های ژاپن، اوکراین، ترکمنستان و استرالیا بروند؛ تیم‌های صاحب‌نامی که به‌مراتب از تجربه و سابقه بیشتری نسبت به نماینده ایران برخوردار هستند. از این مسابقات سه تیم اول سهمیه المپیک را به دست می‌آوردند. او دراین‌باره توضیح می‌دهد: «همان‌طورکه از نام هم‌گروه‌های ما پیداست، باید بگویم کار سختی داریم. همه این تیم‌ها مدعی هستند. ما تجربه بازی با استرالیا، ترکمنستان و ژاپن را داریم که تنها یک بار توانستیم ترکمنستان را شکست بدهیم. استرالیا و ژاپن از قدرت‌های اول آسیا هستند. اوکراین تیمی است که در اروپا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با توجه به این موارد نمی‌توانیم پیش‌بینی خاصی از رقابت‌های اتریش داشته باشیم. از هر گروه دو تیم به مرحله بعد صعود می‌کند و در آخر هم سهمیه به سه تیم اول داده می‌شود. بااین‌حال ما به‌دنبال این هستیم تا از تمام ظرفیتی که داریم استفاده کنیم».
دومین فرصت تیم ملی بسکتبال سه‌نفره بانوان برای کسب سهمیه شرکت در انتخابی مجارستان است که بلافاصله بعد از اتریش برگزار می‌شود. طوری که تیم ملی ایران از اتریش راهی مجارستان می‌شود. بسکتبالیست‌های زن کشورمان درصورتی‌که نتوانند در مسابقه اول سهمیه المپیک را بگیرند، در مجارستان کار بسیار دشوارتری پیش‌رو خواهند داشت؛ چراکه اینجا شرط المپیکی‌شدن فقط تصاحب جایگاه نخست رقابت‌هاست. بیک لیک لی ادامه می‌دهد: «فدراسیون جهانی بسکتبال مسابقات مجارستان را برای تیم‌هایی که تابه‌حال تجربه حضور در المپیک را نداشته‌اند، مهیا کرده است. خوشبختانه ایران هم جزء این تیم‌هاست و این شانس را دارد که اگر در اتریش نتوانست به سهمیه برسد، باز هم شانسش را امتحان کند. واقعا نمی‌دانیم چه پیش می‌آید اما اگر در اتریش تیم‌هایی که از ما قوی‌تر هستند، سهمیه بگیرند کار برایمان آسان‌تر می‌شوند و باید با تیم‌های ضعیف‌تری رویارو شویم. به‌هرحال همه تلاشمان را انجام می‌دهیم، ان‌شاءالله که سربلند شویم. اگر شرایط برایمان مهیا بود و مشکلات مالی نداشتیم و می‌توانستیم در تورنمنت‌های مختلف شرکت کنیم، قطعا شرایط بهتری داشتیم. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم بسکتبال زنان ایران تازه در ابتدای راه است و چند سال بیشتر از حضور رسمی آن در میادین بین‌المللی نمی‌گذرد. متأسفانه از شانس بد ما در این دوره از بازی‌های المپیک، کرونا آن‌قدر اوضاع را برایمان سخت کرد که حتی نتوانستیم تورنمنت تدارکاتی داشته باشیم. تعطیلی مسابقات باعث شده تا امتیازمان را در رنکینگ جهانی از دست بدهیم. ما باید تلاش کنیم تا هرچه زودتر رقابت‌های داخلی را برگزار کنیم و مهم‌تر از همه آنکه در لیگ‌های خارجی حضور پیدا کنیم تا در رده‌بندی جهانی صاحب امتیاز شویم؛ چراکه ما به دلیل مسئله حجاب شرایط این را نداریم که میزبان بازی‌های بین‌المللی باشیم. بنابراین باید شرایط را برای حضورمان در مسابقات خارج از کشور مهیا کنیم».
تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان چهار سال پیش زمانی که وارد عرصه رقابت‌های بین‌المللی شد، جایگاه چهاردهم دنیا را از آن خود کرد؛ اما مدتی بعد با حضور در تورنمنت‌های دیگر، این جایگاه را ارتقا داد و ششم شد. همین اتفاق و صعود غیرمنتظره باعث شد این زنان زودتر از آنکه فکرش را بکنند، در مسیر المپیک قرار بگیرند؛ آن‌هم در اولین دوره‌ای که کمیته بین‌المللی المپیک بسکتبال سه‌نفره را به جمع رشته‌های بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا اضافه کرده است. از مجموع هشت‌دوره‌ای که ورزش زنان ایران در بازی‌های المپیک شرکت کرده، به‌جز یک دوره، تمام سهمیه‌هایی که المپین‌ها به دست آورده‌اند، در بخش رقابت‌های «انفرادی» بوده است. المپیک ۱۹۷۶ مونترال تنها دوره‌ای است که ایران توانست سهمیه بخش تیمی این بازی‌ها را به دست آورد. تیم ملی شمشیربازی اسلحه فلوره نماینده کشورمان در این بازی‌ها بود؛ تیمی که فاتح بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران شده بود و مسئولان سازمان تربیت بدنی وقت را مجاب کرد تا آنها را به المپیک اعزام کنند. اگر تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان سهمیه المپیک توکیو را به دست آورد، بی‌شک یکی از مهم‌ترین اتفاقات در ورزش زنان ایران رقم خورده است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها