رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 551694

تابستانی دیگر بدون سینما؟

ساعت 24- پیش‌بینی‌ها درباره زمان بازگشایی سینماها در کشورمان اغلب همراه با حدس‌هایی است که به واسطه شرایط واکسیناسیون عمومی مطرح می‌شود. طبیعی است اگر تعداد بسیار زیادی واکسینه شوند، می‌توان انتظار داشت روال طبیعی زندگی از سر گرفته شود و مردم به واسطه این اطمینان سراغ مراکز عمومی‌ای بروند که تا پیش از آن به به دلیل در معرض خطر قرارگفتن، از حضور در آن مراکز سر باز می‌زدند.

خبر
سینما ازجمله همین مکان‌هاست؛ سینمایی که یکی از اصلی‌ترین مراکز سرگرمی در کشورمان محسوب می‌شود و حالا یک‌سال‌ونیم از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا، رنگ فیلم‌های پرمخاطب و مردمی را که به انتظار دیدن فیلم‌ها صف بکشند، ندیده است. در این میان برخی معتقدند در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن بعد از واکسیناسیون جمعی در ایران، باز سینما مثل سابق نخواهد شد. سینمایی که تا پیش از این همه‌گیری در ایران نیز به‌نوعی رو به ورشکستگی بود و این بیماری هم روند رسیدن به این نقطه را تسهیل کرد و هستند دیگرانی که با خوش‌بینی به آینده‌ای نزدیک اشاره می‌کنند که مردم پس از خستگی و ملال از روزهای سخت خانه‌نشینی و انزواطلبی، به دنبال تفریحات دسته‌جمعی هستند و فیلم‌دیدن در سالن‌های سینما ازجمله مواردی است که نمی‌توان از کنارش به‌راحتی گذشت. با این همه، سه ماه از آغاز سال گذشته است و فرصت‌هایی که برای سینمای ایران زمان‌های طلایی محسوب می‌شدند، یکی پس از دیگری از دست می‌رود. اکران‌های نوروزی و البته نمایش فیلم‌هایی که با آغاز فصل تابستان رونقی را به سینما برمی‌گردانند، به خاطره‌ای بدل می‌شود و صاحبان آثار سینمایی و سینماداران نیز بیش از هر زمان دیگری در واهمه سرانجام تعطیلی‌های طولانی‌مدت هستند.
مدتی قبل جدول حمایت‌های مصوب کارگروه آسیب‌های کرونا در سینما در ماه‌های فروردین و اردیبهشت منتشر شد. طبق این گزارش، برای اردیبهشت ۱۴۰۰ مبلغ ‌21 میلیارد و۳۸۴‌میلیون‌و۳۷۶‌هزار و ۱۵۰ ریال شامل هفت‌میلیاردو۶۰۳‌میلیون‌و۳۳۳‌هزار و ۹۲۰ ریال سهم سینماها و ۱۳‌میلیاردو۷۸۱‌میلیون‌و۴۲‌هزار و ۷۳۰ ریال سهم پنج فیلم اکران نوروزی است که تا هفته آینده به حسابشان واریز می‌شود. در فروردین نیز در مجموع ۳۵‌میلیاردو۶۰۱میلیون‌و۸۹۹‌هزارو ۹۷۱ ریال حمایت در نظر گرفته شده که از این مبلغ ۱۴‌میلیاردو۳۷۷‌میلیون‌و۶۹۰‌هزارو ۳۷۳ ریال سهم سینما و ۲۱‌میلیاردو۲۲۴‌میلیون‌و۲۰۹‌هزارو ۵۹۸ ریال سهم پنج فیلم اکران نوروزی خواهد بود و تا پایان تیر پرداخت خواهد شد.
طبق مصوبه جلسه هفتم بهمن ۹۹ کارگروه کرونا در سینما، کمک‌هزینه اکران (‌سینما و فیلم) بر مبنای قیمت خالص بلیت هر سینما برای سینمای یک و دو سالن معادل دو درصد سالن‌های فعال، سینماهای سه و چهار سالن معادل سه درصد سالن‌های فعال و سینماهای پنج سالن معادل پنج درصد سالن‌های فعال (حداکثر پنج سالن) تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد.
ایسنا در گزارشی درباره تعطیلی طولانی‌مدت سینماها نوشت: «با وجود تأکید زیادی که در یک‌سال‌ونیم گذشته بر رعایت پروتکل‌ها در سینماها و کم‌خطربودن نسبت به بسیاری از مکان‌های تفریحی دیگر شده، اما نبود مخاطب، خیلی از سینماها را به تعطیلی کشانده و البته آن تعدادی هم که همچنان باز هستند، شاید تعداد بلیت‌هایی که در روز می‌فروشند به کمتر از انگشتان یک دست برسد. در تهران سینماهای قدیمی و شناخته‌شده‌ای همچنان تعطیل هستند که از بین آنها به سینماها و پردیس‌های قدس، فلسطین، ایران، پایتخت، پیروزی، گلریز، عصر جدید، مرکزی، مگامال، زندگی، اریکه‌ایرانیان، شهرک، ارگ، سمرقند، راگا، تماشا، رازی، شمیران، دزاشیب، دهکده المپیک، هدیش، صبا، شکوفه و باغ کتاب می‌توان اشاره کرد.
البته برخی از این سینماها مشکلات غیرسینمایی هم دارند؛ مثل گلریز که به خاطر مشکلات مالکیتی مدتی است پلمب شده یا شهرک که پس از تبلیغ سانس خانوادگی و قلیان با تصمیم مدیرانش قرار است از چرخه اکران سینمایی خارج شده و به سالن‌هایی برای پخش فوتبال و سریال‌های شبکه نمایش خانگی به صورت اختصاصی و برای رونق فودکورت‌های اطراف سالن‌ها تبدیل شود. مگامال یکی از مجموعه‌هایی است که از اسفند 1399 فعالیت خود را آغاز نکرده و مدیرانش کفاف‌ندادن هزینه‌ها و نبود فیلم‌های خوب را دلیل اصلی بسته‌بودن سالن‌ها می‌دانند.
گفت‌وگو با بسیاری از مدیران این سینماها نشان می‌دهد اصلی‌ترین دغدغه آنها، اکران فیلم خوب است که به نظر می‌رسد هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به نمایش فیلم خود در این روزها نیست. شورای صنفی نمایش از ورود فیلم «گل به خودی» به چرخه اکران خبر داد، ولی هنوز خبری از نمایش این فیلم نیست و گفته شده شاید بعد از تعطیلات نیمه‌خرداد روی پرده رود. بااین‌حال به نظر می‌رسد دست‌کم تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، اتفاق جدیدی در اکران سینماها رخ ندهد و شاید در این مدت تعداد سینماهای خاموش بیشتر هم شود؛ چراکه برخی سینمادارها معتقدند تا پایان سال این روند ادامه خواهد داشت.
درحال‌حاضر روند ساخت سریال در پلتفرم‌ها رونق بیشتری گرفته است و فیلم‌های سینمایی معدودی مقابل دوربین می‌رود. هرچند به محض افزایش شمار ابتلا در گروه‌های سریال‌سازی، روند تولید با مشکلاتی مواجه می‌شود، اما به نظر می‌رسد شمار بسیار زیادی از سینماگران از حضور در سریال‌ها روزگار می‌گذرانند و همچنان چشم‌انتظار روزی که بار دیگر رونق به سینما بازگردد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها