رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 553353

تفاوت نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب چیست؟

رپورتاژ تبلیغی/عصب شناسی یا نورولوژی شاخه‌ای از علم پزشکی است که به تشخیص و درمان بیماری‌های مغز، ستون فقرات و عروق، عضلات و اعصاب مرتبط با آن‌ها می‌پردازد. اختلالات مغز و اعصاب توسط دو گروه پزشک متخصص درمان می‌شوند: متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) و جراح مغز و اعصاب (نوروسرجر). در این مقاله در مورد تفاوت متخصصان مغز و اعصاب با جراحان مغز و اعصاب صحبت می‌کنیم.

dir="RTL" style="text-align:justify">نورولوژیست‌ به چه کسی گفته می‌شود؟

نورولوژیست چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

انواع سردردها از جمله میگرن (از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به پزشک و نیز متخصص مغز و اعصاب)

صرع و تشنج

بیماری آلزایمر و زوال عقل (دمانس)

ضربه به سر و آسیب به مغز و نخاع

تومورهای مغزی (با رویکرد غیر جراحی)

سکته‌های مغزی

اختلال لرزش

سندرم خستگی مزمن

مالتیپل اسکلروزیس (MS)

بیماری پارکینسون

سرگیجه و اختلالات تعادلی

اختلالات خواب

اختلالات اعصاب محیطی

بیماری ای ال اس (ALS)

جراح مغز و اعصاب یا نوروسرجر به چه کسی گفته می‌شود؟

جراح مغز و اعصاب چه بیمارانی را درمان می‌کند؟

کمر درد یا گردن درد ناشی از فشردگی اعصاب نخاعی

بیرون زدگی دیسک‌های بین مهره‌ای

درد سیاتیک

سکته‌های مغزی

تومورهای مغزی و نخاعی خوش خیم یا بدخیم

ضربات مغزی به دنبال سوانح رانندگی یا دیگر تصادفات

هیدروسفالی (افزایش مایع مغزی نخاعی در بطن‌های مغزی)

نورالژی عصب سه قلو

اختلالات عروق مغزی مانند خونریزی‌های درون مغزی یا آنوریسم‌های مغزی

تفاوت نورولوژیست با جراح مغز و اعصاب در چیست؟

مدارج تحصیلی نورولوژیست‌ها و جراحان مغز و اعصاب

متخصصان مغز و اعصاب (نورولوژیست‌ها)

متخصصان جراحی مغز و اعصاب

پیدا کردن بهترین متخصص برای مشکلات عصبی شما

درباره کلینیک قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران بیشتر بدانید

راه‌های ارتباطی

 تفاوت نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب چیست؟

عصب شناسی یا نورولوژی شاخه‌ای از علم پزشکی است که به تشخیص و درمان بیماری‌های مغز، ستون فقرات و عروق، عضلات و اعصاب مرتبط با آن‌ها می‌پردازد. اختلالات مغز و اعصاب توسط دو گروه پزشک متخصص درمان می‌شوند: متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) و جراح مغز و اعصاب (نوروسرجر). در این مقاله در مورد تفاوت متخصصان مغز و اعصاب با جراحان مغز و اعصاب صحبت می‌کنیم.

تخصص هر دوی این پزشکان در درمان مشکلاتی است که دستگاه عصبی مرکزی یا محیطی را درگیر می‌کند. وظیفه دستگاه عصبی مرکزی هماهنگی و کنترل کارکرد بدن و ذهن بوده و از مغز و نخاع تشکیل شده است. دستگاه عصبی محیطی به اعصاب محیطی پراکنده در سرتاسر بدن اطلاق می‌شود.

بسیاری از افراد تفاوت‌ حیطه کاری این متخصصان را نمی‌دانند و همین امر موجب سردرگمی آن‌ها در مراجعه به بهترین متخصص خواهد شد. گاهی اوقات معادله از این هم پیچیده‌تر می‌شود و تخصص‌های دیگری چون تخصص روانپزشکی نیز روی کار می‌آیند.

متخصصان اعصاب و روان (روانپزشکان) بیشتر بر درمان وضعیت ذهنی بیماران تأکید دارند و کاملاً از متخصصان مغز و اعصاب و جراحان مغز و اعصاب تمایز پیدا می‌کنند. اما میان نورولوژی و نوروسرجری چه تفاوتی وجود دارد؟ چه موقع باید به نورولوژیست‌ها مراجعه کنیم و چه زمانی دریافت نوبت از متخصص نوروسرجری ضرورت می‌یابد؟ در این مطلب به تفصیل تفاوت‌های این دو تخصص را شرح می‌دهیم. در نهایت راهکار یافتن بهترین متخصصان و جراحان مغز و اعصاب را به شما معرفی خواهیم کرد.

نورولوژیست‌ به چه کسی گفته می‌شود؟

تخصص نورولوژی (عصب شناسی) عمدتاً بر عملکرد، ساختار و آناتومی اعضا و ارگان‌های عصبی و اختلالاتی که ممکن است از دستگاه عصبی فرد منشأ گیرند تمرکز دارد. متخصصان مغز و اعصاب بیماری‌های مربوط به مغز و سیستم عصبی را درمان می‌کنند؛ اما تفاوت آن‌ها با نوروسرجرها در این است که نورولوژیست‌ها از روش‌های غیر جراحی برای درمان بیماران استفاده می‌کنند.

به عبارت دیگر، زمانی که امکان درمان بیماری با استفاده از داروها و روش‌های غیر تهاجمی وجود داشته باشد، مراجعه به متخصصان مغز و اعصاب می‌تواند به شما در رفع یا کنترل علائم عصبی مزمن کمک کند. بیمارانی که به متخصصان مغز و اعصاب رجوع می‌کنند، اغلب از مشکلات مزمن (مانند سردردهای مزمن یا بیماری‌های تخریب کننده بافت مغز مانند آلزایمر یا زوال عقل) رنج می‌برند و بنابراین سیر درمان آن‌ها نیز مزمن خواهد بود.

نورولوژیست چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

سیستم عصبی در سراسر بدن انسان گسترش یافته است و اجزا و کارکردهای فراوانی دارد. تمامی عملکردهای ارگان‌ها و سیستم‌های مختلف در بدن تحت کنترل سیستم عصبی قرار دارند. به همین علت نورولوژی شاخه بسیار وسیعی از علم پزشکی است و بیماری‌های بی‌شماری در این دسته از اختلالات عصبی جای می‌گیرند.

این امر موجب می‌شود که متخصصان مغز و اعصاب اغلب طیف گسترده‌ای از بیماران از گروه‌های سنی مختلف و با شکایت‌های متفاوت را پذیرش نمایند. برخی از شایع‌ترین اختلالاتی که توسط متخصصان مغز و اعصاب درمان می‌شوند عبارتند از:

انواع سردردها از جمله میگرن (از شایع‌ترین علل مراجعه به پزشک و نیز متخصص مغز و اعصاب)

در خصوص این بیماران کنترل دارویی بیماری توصیه می‌شود. در موارد مقاوم ممکن است نیاز به درمان‌های پیچیده‌تر و تخصصی‌تر باشد.

صرع و تشنج

بیماران صرع تحت درمان‌های نگهدارنده برای پیشگیری از عود حملات تشنج قرار می‌گیرند. متخصص مغز و اعصاب داروهای این افراد را بسته به شدت علائم و تعداد دفعات عود تنظیم می‌کند. در موارد مقاوم، جراحان مغز و اعصاب می‌توانند با جراحی و برداشتن ناحیه درگیر علائم صرع را از بین ببرند. متداول‌ترین و شناخته شده‌ترین پروسه درمانی در این زمینه، برداشتن بخشی از لوب تمپورال مغز است که موجب بروز نتایج چشمگیر در حدود دو سوم بیماران مبتلا به صرع می‌گردد.

بیماری آلزایمر و زوال عقل (دمانس)

این حوزه درمانی در حال حاضر جای مطالعه و پژوهش بسیار داشته و به درمان‌های پیشگیرانه که منجر به کاهش سرعت پیشرفت علائم می‌شود اختصاص می‌یابد.

ضربه به سر و آسیب به مغز و نخاع

در مواردی که ضربه منجر به خونریزی و آسیب قابل توجه به بافت مغز نشده باشد، نورولوژیست می‌تواند بیمار را تحت نظر بگیرد.

تومورهای مغزی (با رویکرد غیر جراحی)

برخی تومورها مانند تومورهای هیپوفیز ترشح کننده پرولاکتین در اغلب موارد با درمان دارویی (با همکاری با متخصصان غدد) کاملاً بهبود یافته و نیازی به جراحی ندارند. همچنین در مراحلی از درمان تومورهای مغزی با روش‌های جراحی، استفاده از تکنیک‌های طبی جهت کوچک‌تر کردن اندازه تومور یا کاهش علائم بر عهده متخصصان مغز و اعصاب خواهد بود.

سکته‌های مغزی

درمان سکته‌های مغزی و حملات گذرای ایسکمیک در اکثر موارد بر عهده نورولوژیست‌ها است. گاهی اوقات جراحان مغز و اعصاب نیز با متخصصان مغز و اعصاب در این زمینه همکاری می‌کنند.

اختلال لرزش

سندرم خستگی مزمن

متخصصان مغز و اعصاب در درمان اختلالات مزمن عصبی مانند سندرم خستگی مزمن تبحر دارند.

مالتیپل اسکلروزیس (MS)

ام اس یا بیماری مالتیپل اسکلروزیس نیز جزو بیماری‌هایی است که زیر نظر متخصصان مغز و اعصاب مورد درمان دارویی قرار می‌گیرد.

بیماری پارکینسون

سرگیجه و اختلالات تعادلی

اختلالات خواب

درمان پاراسومنیا یا اختلالات خواب نیز در حیطه کاری متخصصان مغز و اعصاب قرار می‌گیرد.

اختلالات اعصاب محیطی

بیماری ای ال اس (ALS)

بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یک بیماری پیشرونده و ناتوان کننده در سیستم عصبی مرکزی و محیطی است که موجب فلج توأم مرکزی و محیطی می‌شود. مراقبت‌های درمانی و درمان علامتی این افراد توسط متخصصان مغز و اعصاب صورت می‌گیرد.

برخی از متخصصان مغز و اعصاب زیرشاخه‌های تخصصی مانند نوروفیزیولوژی، نورولوژی کودکان، صرع و اختلالات تشنجی، نورولوژی عروقی، اختلالات رفتاری و یادگیری و... را برای ادامه آموزش فوق تخصصی خود برمی‌گزینند. متخصصان و جراحان مغز و اعصاب هر دو از ابزارهای تشخیصی مختلف مانند نوار مغزی (EEG)، ام آر آی (MRI) و سی تی اسکن جهت تشخیص اختلالات سیستم عصبی استفاده می‌کنند. باوجوداین مراقبت‌های روتین و درمان اختلالات سیستم عصبی بدون رویکرد جراحی و با استفاده از داروها، تحریک الکتریکی مغز و دیگر روش‌های درمانی بر عهده نورولوژیست‌ها است.

بنابراین اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار مشکلی عصبی شده‌اید که نیاز به مراقبت‌ اولیه و درمان‌های غیر جراحی دارد، در اغلب موارد در خط اول مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند مشکل شما را برطرف کند. در صورتی که درمان مشکل شما نیازمند جراحی باشد، متخصص مغز و اعصاب شما را به یک جراح مغز و اعصاب معرفی خواهد کرد.

جراح مغز و اعصاب یا نوروسرجر به چه کسی گفته می‌شود؟

 تفاوت نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب چیست؟

بر طبق تعریف، نوروسرجرها پزشکانی هستند که به تشخیص و درمان اختلالات مغز، ستون فقرات و دستگاه عصبی با استفاده از روش‌های جراحی یا غیر جراحی می‌پردازند. انتخاب شیوه درمان بستگی به وسعت درگیری و نوع آسیب یا بیماری دارد. به دلیل مهارت و تخصص این افراد در تشخیص اختلالات مغز و اعصاب، نوروسرجرها اغلب از سوی سایر پزشکان مورد مشورت قرار می‌گیرند. به عنوان مثال متخصصان اورژانس،‌ نورولوژیست‌ها، متخصصان داخلی و پزشکان عمومی همگی می‌توانند از تجربه جراح مغز و اعصاب در مواجهه با بیماران دشوار بهره‌مند گردند.

جراح مغز و اعصاب چه بیمارانی را درمان می‌کند؟

یک باور اشتباه رایج در میان افراد این است که تصور می‌کنند نوروسرجرها صرفاً جراحی مغز انجام می‌دهند. این در حالی است که بر طبق تعریف، این متخصصان بیشتر زمان خود را صرف درمان بیماری‌های ستون فقرات و نخاع می‌کنند و درصد کمتری از اعمال جراحی آن‌ها مرتبط با مغز است. از جمله بیماری‌هایی که به دست جراحان مغز و اعصاب درمان می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمر درد یا گردن درد ناشی از فشردگی اعصاب نخاعی

بیرون زدگی دیسک‌های بین مهره‌ای

دیسک‌های بین مهره‌ای از یک بخش مرکزی و یک بخش محیطی تشکیل شده‌اند. بلند کردن وزن سنگین و یا حرکات نادرست ورزشی ممکن است موجب بیرون زدگی یا فتق قسمتی از این بخش مرکزی و فشار به ریشه اعصاب محیطی گردد. در این موارد نیز جراح مغز و اعصاب با برداشتن این فشار، علائم عصبی بیمار را برطرف می‌سازد.

تومورهای مغزی و نخاعی خوش خیم یا بدخیم

یکی از وظایف اصلی نوروسرجرها، خارج کردن توده‌های سرطانی و تومورهای مغزی خوش خیم یا بدخیم است. در ادامه ممکن است بیماران جهت از بین بردن سلول‌های باقی مانده و پیشگیری از عود بیماری نیاز به دریافت درمان دارویی یا پرتودرمانی پیدا کنند.

بیماری کوشینگ یکی از مثال‌های مقایسه تکنیک درمانی در میان روش‌های جراحی و غیر جراحی است. در اغلب موارد درمان بیماران مبتلا به کوشینگ با جراحی و خارج کردن تومور ترشح کننده هورمون محرک کورتیزول صورت می‌گیرد. در موارد مقاوم ممکن است از پرتودرمانی با گاما نایف (Gamma knife) در درمان این بیماران استفاده گردد. نورولوژیست‌ها درمان دارویی کنترل سطح بالای کورتیزول خون را با داروهایی چون کتوکونازول (Ketoconazole)، میتوتان (Mitotane) و متیراپون (Metyrapone) انجام می‌دهند. در صورت عدم پاسخ به درمان دارویی، روش‌های جراحی امتحان می‌شوند.

ضربات مغزی به دنبال سوانح رانندگی یا دیگر تصادفات

در ضربات شدید مغزی که موجب خونریزی در بین بافت‌های محافظت کننده مغز (مننژ) می‌شوند، تخلیه اورژانسی خون می‌تواند جان بیماران را نجات دهد.

هیدروسفالی (افزایش مایع مغزی نخاعی در بطن‌های مغزی)

جراح مغز و اعصاب با کارگذاری شانت‌های مایع مغزی نخاعی به داخل صفاق، فشار داخل بطن‌های مغزی را کاهش داده و مانع از بروز علائم عصبی ناشی از هیدروسفالی می‌شود.

نورالژی عصب سه قلو

دردهای عصبی (نوروپاتیک) ناشی از تحریک عصب سه قلو از طریق روش‌های پیشرفته جراحی قابل درمان است.

اختلالات عروق مغزی مانند خونریزی‌های درون مغزی یا آنوریسم‌های مغزی

جراحان مغز و اعصاب در درمان اختلالات عروق مغزی مانند خونریزی‌های داخل مغزی و آنوریسم‌های عروقی در داخل جمجمه تبحر دارند.

به علاوه از آنجایی که اعصاب محیطی در سراسر بدن پخش شده‌اند، گاهی برخی علائم محیطی ممکن است ناشی از اختلالات سیستم عصبی بوده و در چنین مواردی مشورت با یک جراح مغز و اعصاب توصیه می‌شود. برای مثال، گاهی اوقات سندرم تونل کارپال بر اثر وجود یک ضایعه در ناحیه نخاع گردنی بروز می‌یابد. در چنین مواردی نورولوژیست افراد را به جراح ارجاع می‌دهد.

اگرچه نوروسرجرها قادر به انجام اعمال جراحی بسیار پیچیده و ظریف هستند، اما در کنار آن ممکن است از روش‌های طبی مانند تجویز داروها نیز استفاده کنند. گاهی اوقات پیش از آن که فرد تحت عمل جراحی قرار گیرد، نیاز به دریافت دارو یا پرتودرمانی خواهد داشت. در این موارد نورولوژیست‌ها مراقبت‌های لازم را برای بیماران فراهم می‌آورند.

در صورت نیاز به جراحی، اغلب سعی بر آن است که از تکنیک‌های با تهاجم کمتر برای درمان ضایعات سیستم عصبی استفاده شود. نوروسرجرها به کرات ممکن است از سوی پزشکان اورژانس برای ارزیابی بیماران دچار سوانح مغزی و نخاعی فراخوانده شوند.

تفاوت نورولوژیست با جراح مغز و اعصاب در چیست؟

به طور خلاصه می‌توان گفت که نورولوژی و نوروسرجری علی رغم هم پوشانی قابل توجه، تفاوت‌های عمده‌ای نیز با یکدیگر دارند. هر دوی این متخصصان درک عمیقی از کارکرد و ساز و کارهای عصبی داشته و در درمان طیف گسترده‌ای از اختلالات مغز و اعصاب مهارت دارند. نورولوژیست‌ها عمدتاً کنترل و اصلاح بیماری‌های مزمن که نیاز به جراحی ندارند را بر عهده می‌گیرند؛ در حالی که جراحان مغز و اعصاب اختلالاتی را درمان می‌کنند که پیچیده‌تر بوده و نیاز به مداخله جراحی دارند.

بنابراین برای درمان مشکلی مانند سردرد مداوم یا بی حسی و ضعف در اندام‌های خود باید به متخصص مغز و اعصاب رجوع کنید و در صورتی که از کمردرد یا درد سیاتیک رنج می‌برید، مراجعه به یک جراح ستون فقرات احتمالاً مشکل شما را برطرف خواهد کرد. در صورتی که اختلالات عصبی شما شدید و نیازمند مداخله جراحی باشد، ممکن است متخصص مغز و اعصاب شما را به یک جراح معرفی کند. به علاوه در مواقعی که نمی‌دانید کدامیک را انتخاب کنید، می‌توانید با پزشک خانواده خود جهت ارجاع به متخصص مناسب مشورت کنید.

مدارج تحصیلی نورولوژیست‌ها و جراحان مغز و اعصاب

متخصصان مغز و اعصاب، جراحان مغز و اعصاب و متخصصان اعصاب و روان (روانپزشک‌ها) هر سه متخصصان رشته پزشکی بوده و پس از گذراندن دوره هفت ساله عمومی خود وارد تخصص مربوطه شده‌اند. دوره تخصص بسته به رشته تحصیلی و مراکز آموزشی متفاوت است؛ اما اغلب چیزی حدود ۳ تا ۵ سال به طول می‌انجامد.

در طی این دوره پزشکان به منظور درمان بیماران به طور تخصصی آموزش داده می‌شوند. در ادامه مدارج تحصیلی هرکدام از نورولوژیست‌ها و جراحان مغز و اعصاب را برمی‌شماریم.

متخصصان مغز و اعصاب (نورولوژیست‌ها)

متخصصان مغز و اعصاب پس از تحصیل در رشته پزشکی عمومی و گذراندن دوره کارورزی و طرح خود، وارد تخصص نورولوژی می‌شوند و حداقل سه سال در این تخصص تحصیل می‌کنند. گاهی اوقات متخصصان مغز و اعصاب ممکن است زیرشاخه‌هایی مانند سکته مغزی، اختلالات حرکتی و طب خواب را برای ادامه تحصیلات خود در سطح فوق تخصصی برگزینند.

متخصصان جراحی مغز و اعصاب

جراحان مغز و اعصاب بیشترین طول دوران تحصیل را در میان تخصص‌های مختلف طب به خود اختصاص می‌دهند. این پزشکان پس از گذراندن دوره عمومی وارد رشته تخصصی جراحی مغز و اعصاب می‌شوند که بسته به مرکز آموزشی به طور میانگین ۵ سال به طول می‌انجامد. پس از این دوره بسیاری از متخصصان جراحی مغز و اعصاب دوره فلوشیپ رشته‌های مختلف مانند جراحی ستون فقرات، نوروسرجری کودکان یا جراحی اعصاب محیطی را می‌گذرانند.

به این ترتیب نوروسرجری که مدرک فلوشیپ جراحی قاعده جمجمه یا ستون فقرات را داراست، علاوه بر تخصص خود در رشته نوروسرجری، به طور فوق تخصصی جراحی‌های ستون فقرات و قاعده جمجمه را انجام خواهد داد. دکتر محمد صمدیان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران و اروپا، از پیشکستوتان جراحی ستون فقرات، قاعده جمجمه و هیپوفیز بوده و در این زمینه بیش از ۹۰ مقاله و ۴ کتاب به زبان‌های فارسی و انگلیسی تألیف نموده‌اند.

پیدا کردن بهترین متخصص برای مشکلات عصبی شما

همان طور که گفتیم میان دو تخصص نورولوژی و نوروسرجری شباهت‌های زیادی وجود دارد. گاهی اوقات متخصصان این رشته‌ها با همکاری یکدیگر به درمان بیماران می‌پردازند. نورولوژیست‌ها در صورت لزوم بیماران را جهت شروع درمان‌های جراحی به متخصصان مغز و اعصاب ارجاع می‌دهند.

پس از اتمام درمان جراحی، بیمار مجدداً می‌تواند برای دریافت مراقبت‌های درازمدت به نورولوژیست خود مراجعه کند. گاهی اوقات در بیمارانی که مبتلا به تومورهای مغزی هستند، این همکاری در سطح متخصصان مغز و اعصاب، نوروسرجرها و متخصصان انکولوژی صورت می‌گیرد.

اگر در خود علائم خطر برای ابتلا به اختلالات عصبی را می‌بینید و نگران وجود بیماری‌های مغز و اعصاب در خود هستید، بایستی بسته به نوع علائم به متخصص مغز و اعصاب یا جراح مغز و اعصاب رجوع کنید. تفاوت‌هایی که در مورد نوروسرجرها و نورولوژیست‌ها برشمردیم را در نظر داشته باشید. در صورتی که هنوز در انتخاب خود سردرگم هستید، پزشک خانواده‌ در اغلب موارد می‌تواند به شما راهنمایی‌های لازم را بدهد. بنابراین از مشورت با این پزشکان جهت انتخاب متخصص مورد نظر خود دریغ نکنید.

درباره کلینیک قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران بیشتر بدانید

 تفاوت نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب چیست؟

در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران با مدیریت دکتر محمد صمدیان، یکی از برترین متخصصان جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات در تهران شما می‌توانید از تمامی خدمات جراحی مغز و اعصاب در زمینه مشکلات مختلف خود بهره‌مند شوید. دکتر صمدیان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و با کسب رتبه اول در دوره پزشکی عمومی و بورد تخصصی جراحی مغز و اعصاب، جزء ممتازترین متخصصان حاذق در رشته نوروسرجری به شمار می‌آیند.

ایشان از سال ۱۳۸۲ تاکنون در زمینه آموزش و تربیت دستیاران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان لقمان فعالیت دارند و بیش از۴۰ نفر از شاگردان ایشان به عنوان جراح و مغز و اعصاب در کشور مشغول به فعالیت هستند. ایشان چندین بار در کنگره­های بین­المللی به عنوان سخنران شرکت کرده اند.

دکتر صمدیان عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران و اروپا هستند و در زمینه برگزاری چندین کنگره مغز و اعصاب و به عنوان دبیر برگزارکننده فعالیت داشته اند. همچنین ایشان عضو کمیسیون­های علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و در نظام پزشکی می باشند.

ایشان از اولین کسانی بوده اند که در زمینه جراحی آندوسکوپی مغز و قاعده جمجمه و جراحی هیپوفیز از سال ۸۲ تا کنون به عنوان یکی از پیش گامان حیطه جراحی آندوسکوپی ، تومورهای هیپوفیز و قاعده جمجمه و جراحی آندوسکوپی مغز فعالیت داشتند و در کارگاه­ها و کنگره­های مختلف داخلی و خارجی نسبت به ارائه سخنرانی و آموزش همکاران جوان فعالیت داشتند و همچنین در زمینه جراحی ستون فقرات در سه دوره متوالی از سال ۱۳۸۸ تاکنون به عنوان رئیس انجمن ستون فقرات AO در ایران فعالیت داشته و در این زمینه چندین کنگره و کارگاه آموزشی برگزار نموده اند.

راه‌های ارتباطی

اگر می‌خواهید در مورد دکتر صمدیان، جراح مغز و اعصاب بیشتر بدانید و با جراحی‌های ایشان بیشتر آشنا شوید می‌توانید به اینستاگرام دکتر و یا وبسایت ایشان مراجعه کنید. در این جا به طور خلاصه به افتخارات و دستاوردهای ایشان اشاره کرده‌ایم. اطلاعات دقیق‌تر در خصوص نحوه انجام این جراحی‌ها و تکنیک‌های به کار گرفته شده را می‌توانید در وبسایت یا اینستاگرام دکتر محمد صمدیان مشاهده کنید. به علاوه در وبسایت می‌توانید نسبت به دریافت نوبت رزرو از دکتر صمدیان و مشورت با ایشان در خصوص مشکلات عصبی خود اقدام کنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها