رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 555932

ایجاد دولتی قوی برای داشتن ایرانی قوی

ساعت24- مدیریت جهادی یکی از موضوعاتی است که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده و به معنای پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شب‌وروز نشناختن و دنبال کار را گرفتن است.

دکترمحمدرضا کلائی در یادداشتی به شیوه تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته و به طور خاص، مدیریت جهادی را محوری در این راستا تلقی کرده است. متن کامل این یادداشت را در ادامه بخوانید.

بیانیه گام دوم، نقشه راه روشنی مبتنی بر امیدِ واقع بینانه و خوش بینیِ مومنانه است که در پی انتقال هوشمندانه میراث عظیم انقلاب به نسل جدید در کنار وظیفه سازی برای مسئولان و مدیران و مسئولیت‌آفرینی برای جوانان عزیز، رشید و شایسته تلاش می‌کند. بیانیه «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» است.


یکی از محورهای کلیدی بیانیه گام دوم اشاره رهبر معظم انقلاب به برکات بزرگ انقلاب اسلامی بود. به این معنا که انقلاب اسلامی« موتور پیشران کشور در عرصه علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تا اکنون ثمرات بالنده آن روزبه‌روز فراگیرتر میشود. هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه‌های عمران و حمل‌ونقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیون‌ها تحصیل‌کرده دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، ده‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه سوخت هسته‌ای، سلّول‌های بنیادی، فنّاوری نانو، زیست‌فنّاوری و غیره با رتبه‌های نخستین در کلّ جهان، شصت برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ده برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فنّاوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حسّاس پزشکی و جایگاه مرجعیّت در آن و ده‌ها نمونه دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد. ایرانِ پیش ‌از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود، در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه هنری نداشت.»

مدیریت جهادی یکی از موضوعاتی است که در این بیانیه مهم و پرمحتوا به آن اشاره شده است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «به رغم همه این مشکلات طاقت‌فرسا، جمهوری اسلامی روزبه‌روز گام‌های بلندتر و استوارتری به جلو برداشت. این چهل سال، شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفت‌های شگفت‌آور در ایران اسلامی است. عظمت پیشرفت‌های چهل‌ساله ملّت ایران آنگاه بدرستی دیده می‌شود که این مدّت، با مدّت‌های مشابه در انقلاب‌های بزرگی همچون انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب هند مقایسه شود. مدیریّت‌های جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همه ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه عرصه‌ها رسانید.»(۲۲/۱۱/۱۳۹۷)

نکته قابل توجه آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) جهاد را در تمام زمینه ها امری لازم می‌دانند که عرصه مدیریت نیز از این قاعده مستثنا نیست. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: ««جهاد در صحنه‏‌های مختلف، وظیفه‏ی ماست و ضامن پیشرفت و پیروزی ماست. در صحنه‏ سیاسی هم جهاد هست، در صحنه‏ فرهنگی هم جهاد هست، در صحنه تبلیغاتی و ارتباطاتی هم جهاد هست، در صحنه‏‌های اجتماعی هم جهاد هست. جهاد فقط جهاد نظامی نیست؛ انواع و اقسام عرصه‏‌های زندگی بشر، عرصه‏ جهادند.» (۲۸/۵/۸۶)

از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) مدیریت جهادی به معنای پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شب‌وروز نشناختن و دنبال کار را گرفتن است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «… مدیریّت جهادی به معنای بی‌انضباطی نیست؛ پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شب‌وروز نشناختن و دنبال کار را گرفتن، این معنای مدیریّت جهادی است.»(۲۹/۱۱/۹۶)

افزون بر این در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) کار فراوان، پُرحجم و باکیفیّت و مجاهدانه و انقلابی؛ معنای مدیریت جهادی است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «… ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم. در همه بخش‌ها، کمربسته بودنِ مثل یک جهادگر لازم است‌؛ این اگر بود، کارها راه می‌افتد؛ این اگر بود، بن‌بست‌ها باز میشود، شکافته می‌شود؛ [یعنی] کار فراوان، پُرحجم و باکیفیّت و مجاهدانه و انقلابی.»(۱۰/۲/۹۶)

پیام بیانیه گام دوم این است که باید مدیران نسل فعلی، حلقه مدیریتی را برای حضور نسل جوانِ مؤمنِ آگاهِ انقلابی باز کنند، به نصاب مدیریت انقلابی و جهادی برگردند، خودشان را در پاک‌دستی، عدالت‌خواهی، فسادستیزی و ساده‌زیستی به آن تراز برسانند، متواضعانه خطاهای خود را بپذیرند و عذرخواهی کنند؛ همچنان‌که در این متن، به‌خوبی، مسیر به آنان نشان داده شده است. مسئولان باید خطوط اصلی این نقشه پرافتخار را به عنوان دستور اقدام ملی در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و قانون‌گذاری‌ها قرار دهند و از این ظرفیت استفاده کنند.

بر این اساس، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقشه راه فعالیت‌های شهرداری مشهد قرار گرفت و برای تبدیل مشهد مقدس به شهری توسعه یافته در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گام‌های مهمی برداشته شده است. یکی از اقدامات مهم شهرداری مشهد پروژه « شهر هوشمند» است که برای تحقق آن پروژه ‌های مختلفی از جمله‌، احداث کارخانه نوآوری، سامانه یکپارچه املاک و مستغلات شهرداری، انعقاد قرارداد با رایتل برای تجهیز ناوگان اتوبوس‌رانی به اینترنت وای فای، بهره‌برداری از دوچرخه‌های اشتراکی باید و رصدخانه شهری مشهد تعریف و به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

از دیگر طرح‌های شهرداری مشهد برای توسعه این شهر مقدس، پروژه‌ «شهر تاب‌آور» است که در این رابطه اقدامات مهمی از جمله‌ جمع‌آوری هوشمند پسماندهای بازیافتی، افتتاح جایگاه‌های دائمی ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت(ایست کار)، احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهید زارع، عسکریه، رسالت، رازی، مفتح، موسوی قوچانی و خرید ماشین آلات و تجهیزات آتش نشانی صورت گرفته است.

پروژه «شهر سبز» از دیگر طرح‌های عمرانی مهم شهرداری مشهد طی چهار سال گذشته بوده است. برای عملیاتی کردن این پروژه طرح‌های مختلفی به بهره‌برداری رسید که در نوع خود بی‌نظیر بوده است. از جمله این طرح‌ها می‌توان به احداث کوه پارک، زیست پارک(دهکده خانواده و طبیعت)، کوهشار، پارک بانوان وکیل آباد، احداث فازهای ۲و ۳ رودپارک، پارک کشاورزی شهری(کشت پارک)، ساماندهی مسیر کشف رود واحداث بوم پارک، باغ خاطره و زندگی، احداث لندفیل زباله، تصفیه خانه چهل بازه، تصفیه خانه سپتاژ، تصفیه خانه سیدی، کارخانه بازیافت، اجرای پروژه بازچرخانی آب‌های خاکستری و خریداری ماشین آلات خدمات شهری اشاره کرد.

در دهه‌های اخیر یکی از ارکان اساسی توسعه پایدار، دستیابی به توسعه پایدار شهری است. طرفداران توسعه شهری با تأکید بر پروژه‌های منطقی، سعی در توجه به تمام جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی طرح‌های شهری دارند و برای نیل به شهر آرمانی بایستی تعمق و تعامل بین بخش‌های مختلف شهری و یکپارچگی سیستم مدیریت شهری صورت پذیرد. از این رو با توجه به اهمیت مقوله پایداری در اهداف توسعه شهرها، دامنه گسترده‌ای از مجموعه نیازهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی برای حرکت به سوی پایداری مورد توجه است. بر این اساس مرکز پایش، رصد و مدیریت یکپارچه شهری با عنوان«رصدخانه شهری مشهد» در قالب طرح «شهر هوشمند» در تیرماه ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید. هدف از اجرای این طرح، گردآوری و یکپارچه‌سازی داده‌های پراکنده شهری، ایجاد سیستمی آماری برای پشتیبانی از توسعه نظام برنامه‌ریزی شهری، رونق بخشی به زیست بوم نوآوری و کسب و کارهای شهری، گسترش و تقویت شبکه تعاملی مدیران، خبرگان، کسب و کارها و جامعه محلی است.

بیانیه گام دوم انقلاب زوایا، ابعاد و اعماق ژرفی دارد که شناخت و بکار بستن آنها در باور و عمل، نه تنها عامل فائق آمدن بر مشکلات و زدودن موانع می‌شود که مسیری مشخص و مقصدی معلوم را پیش روی عموم به ویژه جوانان عزیز قرار می‌دهد تا این موهبت الهی به قله‌های افتخار و افق مقدس خود، نائل گردد. افزون بر این، اقدامات ماندگار آیت‌الله رئیسی برای اجرایی کردن منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی و تشکیل «معاونت امداد مستضعفان» با محوریت خدمت رسانی به زائران،«معاونت علمی» به منظور توسعه علمی فعالیت دانشگاهی، بهره گیری از ایده‌های نخبگان و تشکیل «مرکز امور بین الملل آستان قدس» با هدف توسعه روابط بین‌المللی این نهاد از یکسو و اهتمام ویژه ایشان در مقام رئیس قوه قضائیه برای اصلاح ساختار این قوه، توجه ویژه به به مسئله امنیت روانی و اخلاقی جامعه و برخورد با فساد درون قوه قضائیه از سوی دیگر، چهره ای از یک مدیر توانمند به تصویر کشیده است که نوید تشکیل قوه مجریه کارآمد و یک ایرانِ قوی را می‌دهد. این مهم را باید در کنار ظرفیت بالای ایشان برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم، زدودن موانع و پشتیبانی‌های لازم دید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها