رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557617

طلای گرایی، نقره داوودی و فینالیست‌شدن حسن یزدانی

چهارشنبه‌سوری در توکیو

ساعت 24-بدون تردید دیروز بهترین روز کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک 2020 توکیو بود. روزی که تیم ملی کشتی فرنگی یک مدال طلای ناب را نصیب این کاروان کرد. حسن یزدانی، چهره دوست‌داشتنی و تاریخ‌ساز تیم ملی آزاد به فینال رسید و علی داوودی هم در وزنه‌برداری نقره گرفت.

خبر
html>

اگرچه مدال طلای جواد فروغی، عضو تیم ملی تیراندازی در دومین روز این رویداد بزرگ هم به نوبه خود اتفاقی مهم در ورزش کشور به حساب می‌آید اما مدال‌آوری در دو رشته‌ای که همیشه و هرجا از ورزش ایران آبروداری کرده، حلاوت دیگری دارد. تیم ملی کشتی فرنگی که پیش از این توسط محمدهادی ساروی در وزن 130 کیلوگرم به یک نشان برنز دست یافته بود، کار خود را در توکیو با عنوان قهرمانی محمدرضا گرایی در وزن 67 کیلوگرم تمام کرد. عنوانی که باعث شد کاروان ستارگان ایران‌زمین جایگاه ته‌جدولی خود را در بازی‌ها از رده چهل‌ونهم به بیست‌وهفتم برساند. بعد از آن هم نایب‌قهرمانی داوودی جهشی دوباره به کاروان داد تا بیست‌وهفتم شود.
گرایی: به رؤیایم رسیدم
محمدرضا گرایی از مسابقات دانشجویان جهان در سال 2017 چهره شد. او توانست مدال برنز آن مسابقات را به گردن بیاویزد. فرنگی‌کار شیرازی پس از آن در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا بر سکوی سوم قرار گرفت تا یکی از نماینده‌های ایران در مسابقات قهرمانی جهان 2018 باشد؛ اما گرایی جوان در اولین تجربه حضورش در این میدان معتبر کاری از پیش نبرد و در اولین مسابقه حذف شد. او در مسابقات قهرمانی زیر 23ساله‌های 2019 جهان جبران کرد و با کسب مدال خودش را به‌عنوان مدعی وزن 67 کیلوگرم المپیک توکیو معرفی کرد. گرایی در همان سال مدال طلای کشتی قهرمانی آسیا را هم به دست آورد تا دیگر حرف و حدیثی برای المپیکی‌شدنش باقی نگذارد.
در شرایطی که کمتر کسی فکرش را می‌کرد این کشتی‌گیر جوان 25ساله در اولین تجربه حضورش در المپیک مدال‌آوری کند ولی محمدرضا آن‌قدر خوب ظاهر شد که همه را یاد نسل طلایی و اسبق این تیم ملی فرنگی در المپیک 2012 لندن انداخت. جایی که شاگردان محمد بنا سه طلای تکرارنشدنی را به ارمغان آوردند. معمار نسل طلایی کشتی فرنگی ایران بعد از گذشت دو دوره از المپیک قبلی حالا نسلی را جانشین ستاره‌های پیشین این تیم کرده که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به اعتقاد بسیاری از اهالی این رشته، خروجی اصلی تیم ملی کنونی فرنگی ایران را باید در المپیک 2024 پاریس دید، چراکه هر پنج نماینده تیم ملی فرنگی در توکیو، همگی نفراتی بودند که برای اولین بار به روی تشک المپیک می‌رفتند. گرایی در فینال برابر نماینده اوکراین حاضر شد و با نتیجه 9 بر یک حریف خود را از پای درآورد تا به قهرمانی برسد. او بعد از قهرمانی در المپیک 2020 گفت: «از دوران نوجوانی رؤیای کسب مدال المپیک را داشتم و اکنون احساس خوشحالی می‌کنم که به آن رسیدم. آرزوی هر ورزشکاری رسیدن به مدال المپیک است و خوشحالم که دل مردم را شاد کردم. وزن ۶٧ کیلو سخت‌ترین وزن مسابقات بود و شش، هفت قهرمان در این وزن بودند که خدا را شکر همه را شکست دادم».
محمدعلی گرایی برادر بزرگ‌تر محمدرضا دیگر نماینده تیم ملی فرنگی در این بازی‌ها بود که با وجود نمایش قابل قبولش دستش از رسیدن به مدال کوتاه ماند. او با اجرای فن دیدنی و نمایشی سنجاب پرنده همه را مات و مبهوت این تکنیک خود کرد و اتحادیه جهانی کشتی به محمدعلی لقب شاهین را داد. به‌این‌ترتیب با پایان مسابقات کشتی فرنگی بازی‌های المپیک پرونده تیم ایران با کسب یک مدال طلا و برنز و دو عنوان پنجمی محمدعلی گرایی و امین میرزازاده (در وزن 130) و حذف علیرضا نجاتی (وزن 60) بسته شد.
‌پلنگ جویبار و تیلور، حساس‌ترین کشتی المپیک 2020
فینال دسته 86 کیلوگرم کشتی آزاد المپیک 2020 یکی از تماشایی‌ترین رویدادهای این دوره از بازی‌ها خواهد بود. جایی که حسن یزدانی، پلنگ جویبار و دیوید تیلور، آزادکار بنام آمریکایی در اوج آمادگی و تجربه به مصاف هم می‌روند و هر دو هدفی جز کسب مدال طلا ندارند. روز گذشته رقابت‌های وزن 86 کیلوگرم در شرایطی برگزار شده که نمایندگان دو کشور با ارائه کشتی‌هایی دیدنی رقبا را یکی پس از دیگری از پیش‌رو برداشتند تا برگزارکننده این فینال رؤیایی باشند. یزدانی در مرحله یک‌هشتم نهایی با «جاورایل شاپیف» از ازبکستان مبارزه کرد و 11 بر 2 به برتری دست یافت. قهرمان المپیک 2016 ریو در دیدار بعدی برابر «استفان ریچموت» از سوئیس قرار گرفت و درحالی‌که در همان ثانیه‌های ابتدایی از حریف عقب افتاد، اما در کمتر از دو دقیقه حریفش را 12 بر یک مغلوب کرد و با اقتدار راهی نیمه‌نهایی شد. یزدانی در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف «آرتور نایفانوف» از روسیه رفت و به پیروزی 7 بر یک دست یافت و راهی فینال شد.
از المپیک 2016 ریو که یزدانی موفق شد در فینال، انور گدیوف را شکست دهد، هر کشتی‌گیر روسی مقابل حسن یزدانی قرار گرفته، با امتیاز بالا مغلوب کشتی‌گیر ایرانی شده است. روس‌ها که در فکر گرفتن انتقام آن فینال سخت و جنجالی بودند، با برنامه آمده بودند تا این‌بار کار را یکسره کنند اما باز هم حریف هوش و تکنیک کشتی‌گیر ایرانی نشدند تا همچنان حسرت شکست‌دادن پلنگ جویبار بر دلشان بماند.
این کشتی در حالی تا 17 ثانیه پایانی 3 بر یک به نفع نماینده ایران بود که یزدانی یکباره با کشیدن کنده حریف روس او را به عقب پرت کرد تا لحظات بی‌نظیری در قاب تلویزیون و لنز عکاسان ثبت کند و چهار پوئن ارزشمند را هم بگیرد. از زمانی که حسن یزدانی به مدعی اصلی میان‌وزن تبدیل شده، تا به امروز تنها دیوید تیلور آمریکایی بوده که کشتی نزدیکی با او گرفته و البته دو بار موفق به شکستش شده است. اولین دیدار یزدانی و تیلور به جام جهانی کرمانشاه برمی‌گردد که کشتی‌گیر آمریکایی که البته در آن زمان یک نام ناشناخته بود، موفق شد در مقابل چشم هزاران هوادار ایرانی حریف قدرتمند خود را شکست دهد. یک سال بعد تیلور در مسابقات جهانی ثابت کرد که پیروزی در کرمانشاه اتفاقی نبوده، چراکه او موفق شد بار دیگر در این رقابت‌ها بر حسن غلبه کند. تیلور بارها در فضای مجازی کری‌های سنگینی برای حریف ایرانی‌اش خوانده که مهم‌ترین آن پست اینستاگرامی سال پیش او بود که با انتشار فیلم پیروزی خود برابر حسن یزدانی در مسابقات جهانی 2018 نوشته بود: «چه کسی برای راند سوم آماده است؟». حال باید دید برنده راند سوم این مبارزه بزرگ با برتری کدام کشتی‌گیر همراه خواهد بود. هر دو کشتی‌گیر افتخارات و عناوین زیادی در سطح جهانی دارند و انتخاب اینکه کدام‌یک برتر هستند، قدری دشوار است. باید دید آیا امروز یزدانی خواهد توانست طلسم شکست‌ناپذیری تیلور را برابر خودش بشکند یا خیر. نکته مهم درباره این تقابل اینکه اگر حسن یزدانی موفق به قهرمانی شود، با دو مدال طلای المپیک تبدیل به پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران در المپیک می‌شود. جهان‌پهلوان تختی اگرچه سه مدال المپیکی دارد، ولی فقط یکی از آنها طلاست و دوتای دیگر نقره. البته کشتی آزاد به غیر از شانس طلای یزدانی امروز این فرصت را دارد تا در دیدار رده‌بندی توسط رضا اطری به مدال برنز برسد. اطری دیروز با وجود کشتی‌های خوبی که گرفت از رسیدن به فینال بازماند تا امروز برای رسیدن به مدال برنز المپیک مبارزه کند.
‌علی داوودی استعدادی ناب
افتخارآفرینی کاروان ایران در روز گذشته فقط معطوف به کشتی فرنگی و آزاد نبود، چون علی داوودی هم با نقره‌ای که به دست آورد، به وضعیت کاروان ایران در جدول رده‌بندی سروسامان داد. وزنه‌برداری ایران با وجود اینکه در ادوار گذشته بازی‌های المپیک با ترکیب کامل در این رویداد شرکت می‌کرد، در این دوره به‌ دلیل تغییر قوانین حضور کم‌رنگی داشت و تنها با دو نماینده در المپیک سی‌ودوم روی تخته رفت. علی داوودی در فوق سنگین و علی هاشمی در دسته 109 کیلوگرم دو پولادمردی بودند که راهی توکیو شدند و سهم آنها یک مدال نقره بود.
داوودی پدیده نوظهور فوق سنگین وزنه‌برداری کشور که جانشین بزرگانی مانند حسین رضازاده، بهداد سلیمی، سجاد انوشیروانی، بهادر مولایی و سعید علی‌حسینی شده، روز گذشته دستش به مدال نقره المپیک رسید، آن‌هم در ۲۲‌سالگی و البته در اولین تجربه حضورش در آوردگاه المپیک. قهرمان نوجوانان جهان در رقابت‌های یک‌ضرب ابتدا وزنه ۱۹۱ کیلوگرمی را مهار کرد و برای حرکت دوم پشت وزنه ۱۹۶ کیلوگرمی قرار گرفت و برای مهار آن مشکلی نداشت. کادر فنی برای حرکت سوم درخواست وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی را داد که او با مهار آن دومی خود را در حرکات یک‌ضرب قطعی کرد. در حرکت یک‌ضرب این دسته لاشا تالاخادزه معروف به غول گرجستانی که همه رکوردهای این دسته را از آن خود کرده، با مهار ۲۲۳ کیلوگرم به‌ عنوان نخست و مِن اسد از سوریه با مهار ۱۹۰ کیلوگرم در جایگاه سوم قرار گرفت.
داوودی که با مهار ۲۰۰ کیلوگرم در حرکت یک‌ضرب خود را در قامت مدعی رسیدن به سکو نشان داده بود، در حرکت نخست دوضرب ابتدا وزنه ۲۳۴ کیلوگرم را مهار کرد اما در ادامه نتوانست بر وزنه ۲۴۰ کیلوگرم غلبه کند. در حرکت سوم وزنه ۲۴۱ کیلوگرم را انتخاب کرد که آن را بالای سر برد. ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران در نهایت با ثبت مجموع ۴۴۱ کیلوگرم به مدال نقره این دسته در بازی‌های المپیک توکیو دست یافت تا بعد از حدود ۹ سال مدال دسته فوق سنگین المپیک را برای کاروان ایران به ارمغان بیاورد. پیش از داوودی، بهداد سلیمی در المپیک ۲۰۱۲ لندن موفق شده بود مدال طلای دسته فوق سنگین را کسب کند. سجاد انوشیرانی نیز مدال نقره این دوره را در کنار بهداد به دست آورد. حسین رضازاده، اسطوره وزنه‌برداری ایران هم در المپیک‌های 2000 سیدنی و 2004 آتن مدال طلا را کسب کرده بود.
اتفاق مهم این دوره از بازی‌های المپیک شکستن رکوردهای دسته فوق سنگین توسط تالاخادزه بود که خیلی‌ها انتظار آن را می‌کشیدند. او رکورد یک‌ضرب المپیک (۲۰۴ کیلوگرم) و جهان (۲۲۲ کیلوگرم) را جابه‌جا کرد. غول گرجی که در دوضرب وزنه 265 کیلوگرمی را مهار کرد، رکورد دوضرب (۲۶۴ کیلوگرم) و مجموع (۴۸۵ کیلوگرم) جهان و المپیک را زد و با ثبت رکورد مجموع ۴۸۸ کیلوگرم، علاوه بر قهرمانی المپیک، رکوردهای المپیک و دوضرب و مجموع جهان را هم بهبود بخشید. او سنگین‌ترین رکورد جهان ۴۸۸ کیلوگرم را به نام خود زد تا قوی‌ترین مرد جهان هم باقی بماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها