رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 558719

برآیند رفتار وگفتار شتاب زده قالیباف

ساعت 24 - محمدباقر قالیباف از اعضای قدیمی سپاه پاسداران است که سال‌های طولانی است بخت خود را در میدان سیاست جست‌وجو کرده و حالا بیش از یک سال است رییس یکی از نهادهای اصلی اداره‌کننده نظام جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.

قالیباف
html>

قالیباف جایگزین علی لاریجانی سیاستمدار ورزیده اصولگرایی شده است که ۱۲ سال در منصب ریاست مجلس فعالیت کرده است. به این ترتیب هر رفتار و گفتار قالیباف با رفتار و گفتار و کارنامه علی لاریجانی مقایسه می‌شود. این دو نفر که هر کدام خود را در خانواده جناح سیاسی اصولگرایان جاداده‌اند اما به لحاظ روش و منش و کنش سیاسی تفاوت‌های معناداری دارند. پیش از اینکه ادامه نوشته را بخوانید یادآور می‌شوم رفتار و گفتار و تصمیم‌های این دو رییس سابق و اکنون مجلس بر مناسبات قدرت در کشور و در مناسبات شهروندان با قدرت و مناسبات ایران با کشورهای دیگر موثر است و در نتیجه بر زندگی شهروندان اثرات مستقیم و غیرمستقیم دارد. به طور مثال در دوره ریاست علی لاریجانی بر مجلس او در تعامل و همکاری با دولت روحانی راه قرارداد برجام را هموار کرد و ایران از خطر تحریم برای یک دوره کوتاه رها شد. اما قالیباف در سال سپری شده با اصرار بر تصویب یک طرح و قانونی کردن آن، راه زنده‌سازی برجام را بست و ایرانیان تهیدست حالا باید رنج و درد ادامه تحریم‌ها را تحمل کنند.

مقایسه علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف نشان می‌دهد به میزانی که لاریجانی در واکنش نشان دادن به رخدادهای جامعه بردبارانه و از سر صبر و تحمل حرف می‌زد یا تصمیم می‌گرفت، قالیباف اما واکنش‌های شتابزده و هیجانی به رخدادها دارد. با توجه به پیچیدگی‌های مسائل ایران به نظر می‌رسد رفتار وگفتار قالیباف شاید در نگاه نخست کارآمدتر و با برش بیشتر باشد اما در فرآیند و برآیند کنش‌های وی این جامعه ایرانی است که با آسیب روحی و اذیت روانی روبه‌رو می‌شود. با این مقایسه به دو نمونه از رفتار و کنش و گفتار رییس امروز مجلس نگاهی از سر اشاره بیندازیم و برآیند آنها را بررسی کنیم.

همین چند روز پیش بود که قالیباف در نامه‌ای به کمیسیون بهداشت مجلس که مهر «آنی» روی آن درج شده نوشت: «با توجه به اوج‌گیری جدید شیوع ویروس کرونا، تحت فشار قرار گرفتن ظرفیت‌های نظام سلامت، فشار زیادکاری به کادر جهادگر درمان، وضعیت نگران‌کننده میزان مراجعه به مراکز درمانی برحسب گزارش‌های میدانی، همچنین روند صعودی آمار فوت‌شدگان روزانه لطفا به صورت فوری جلسه ویژه کمیسیون بهداشت و درمان را تشکیل داده و ظرف ۴۸ ساعت نظر کارشناسی خود مبنی بر راهکارهای مدیریت موج جدید شیوع ویروس کرونا را جمع‌بندی و به دولت مستقر و ستاد ویژه کرونا اعلام کنید.» خب؛ حالا چند روز از نوشتن این نامه سپری شده است و شهروندان و کسانی که به امید گام‌های بعدی رییس مجلس هستند می‌پرسند چه شد؟ این نامه چه گره‌ای از گره‌های درهم‌پیچیده شده مدیریت کرونا را برطرف کرد.قالیباف همچنین در واکنش به کاری که سفیر روسیه در تهران کرده و در سالروز یک رخداد تاریخی مربوط به جنگ دوم جهانی سفیر انگلستان را به سفارت کشورش در تهران دعوت کرده و عکسی به یادگار که آن روز تاریخی را زنده می‌کرد، منتشر کرده بود با شتاب خواستار فوری سفرای این دو کشور شد. سفیر روسیه در تهران تنها پس از احضار وزارت خارجه، به توجیه کارش پرداخت و خبری از معذرت‌خواهی سفیر انگلیس در دست نیست. حالا قالیباف چه خواهد کرد؟ آیا می‌خواهد دنبال کار را بگیرد؟ اگر بخواهد این کار را کند، سازوکارش چیست؟ چه کاری از دست رییس مجلس در این باره و مورد قبلی برمی‌آید؟ رییس مجلس باید بردبار، مداراجو، کم‌گو و کار راه ‌انداز باشد و شهروندان را نسبت به اعتبار نهاد قانونگذاری بی‌تفاوت نکند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها