رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 561671

مسکو: سازمان اطلاعات اوکراین، عامل حمله به خط لوله «کریمه» بود

ساعت24-«سرویس امنیت فدرال روسیه»، سازمان اطلاعاتی اوکراین را عامل اصلی و پشت پرده «حمله خرابکارانه» ۲۳ آگوست (اول شهرویور) به خط لوله انتقال گاز در شبه جزیره کریمه خواند.

html>

در شرایطی که تنش‌های روسیه و اوکراین بر سر موضوعاتی از قبیل «کریمه» ادامه دارد، نهاد اطلاعاتی مسکو سازمان اطلاعاتی کی‌یف را به دست داشتن در حمله اخیر به خط لوله انتقال گاز این منطقه متهم کرد.

بنا بر گزارش رسانه‌های روسی، «سرویس امنیت فدرال روسیه»، سازمان اطلاعاتی اوکراین را عامل اصلی و پشت پرده «حمله خرابکارانه» ۲۳ آگوست (اول شهرویور) به خط لوله انتقال گاز در شبه جزیره کریمه خواند.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، در این بیانیه آمده است که طراح و مغز متفکر حمله خرابکارانه به خط لوله گاز کریمه، شاخه «خرسون» از اداره اطلاعات عمومی وزارت دفاع اوکراین بود.

بنا بر اعلام این نهاد اطلاعاتی روسیه، حمله اول شهریورماه به خط لوله کریمه با حمایت تعدادی از اعضای «مجلس تاتارهای کریمه» انجام شده است.

به گفته سرویس امنیت فدرال روسیه، عاملان این حمله در ماه ژوئن (پیش از حمله) به دستور رهبران مجلس تاتارهای کریمه به اوکراین سفر کردند و در آنجا استفاده از مواد منفجره را از ماموران دستگاه اطلاعاتی اوکراین آموزش دیدند.

طبق اعلام این نهاد، «اطلاعات نظامی اوکراین قول داد که حدود ۲۰۰۰ دلار برای این حمله خرابکارانه به آنها پرداخت کند. یک دستگاه انفجاری در ماه جولای مخفیانه به کریمه آورده شد. این حمله برای روز استقلال اوکراین برنامه‌ریزی شده بود».

به گفته این سازمان اطلاعات روسیه، مجوز حمله به خط لوله گاز کریمه را «کیریل بودانوف» مدیر اداره اطلاعات عمومی وزارت دفاع اوکراین صادر کرد.

نیروهای امنیتی روسیه از بازداشت عاملان این حمله خبر دادند و همچنین ویدئویی از اعترافات دو تن از بازداشت شدگان در جریان بازجویی‌ها منتشر کردند.

در این ویدئو دو مرد دیده می‌شود که جزئیاتی از وقوع انفجار در خط لوله «پروالونی» منطقه کریمه را بیان می‌کنند.

طبق گزارش تاس، یکی از آنها در این ویدئو می‌گوید: «ما دو تا نزدیک خط لوله شدیم، من چاقو را درآوردم و گودالی ۱۵ سانتیمتری کندم، ماده منفجره را آنجا گذاشتم».

ماموران سرویس امنیت فدرال روسیه، چهارم سپتامبر (۱۳ شهریور) سه نفر از ساکنان کریمه شامل «نریمان دژلیاتوف» نائب رئیس مجلس تاتارهای کریمهرا در ارتباط با انفجار خط لوله بازداشت کردند.

اتهام زنی مسکو به کی‌یف درباره حمله به خط لوله گاز در کریمه در شرایطی انجام شده که تنش‌ها بین دو طرف بر سر این منطقه از زمان همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ و الحاق آن به روسیه همچنان ادامه دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها