رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 564956

نقش پوتین در سازش احتمالی ایران برای صلح هسته ای

ساعت 24 - آیا ایران زیر فشارهای آشکار آمریکا ومتحدان ارو پایی اش برای ادامه گفت وگو با کشورهای گروه 4+1 به سازش کار ی رسید یا اینکه تحلیل ها و تهدیدهای پنهان پوتین و کمی هم چیk ایران را به راه گفت وگوهای وین رسانده است ؟ برخی باور دارند تا روزی که نماینده های دولت تازه ایران و طرف های خارجی پشت یک میز ننشینند و ایران خواسته هایش را مطرح نکند هنوز هیچ چیزی را درباره انعطاف ایران نمی توان با قاطعیت اعلام کرد.

نتانیاهو - پوتین
html>

با این همه ناظران بین المللی و تحلیلگران باور دارند حرفهای تازه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران بدرباره اینکه گفت وگوها به زودی آغاز می شود و حرفهای سخنگوی وزارت خارجه که ایران پیش شرطی برای مذاکرات ندارد را باید سازش کاری دانست. در این وضعیت تازه است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با همتای روسی خود گفتگوی تلفنی انجام داد و پس از آن گفته روسیه و آمریکا درباره بازگشت تهران و واشنگتن به تعهدات برجامی توافق کردند.آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۴ مهر (۶ اکتبر) در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس در حاشیه نشست "سازمان همکاری و توسعه اقتصادی" از تماس تلفنی خود با سرگئی لاوروف همتای روسی خود خبر داد. بلینکن تاکید کرد آمریکا و روسیه درباره بازگشت واشنگتن و تهران به تعهدات در چارچوب برجام علاقه مشترکی دارند.وزیر خارجه آمریکا در توییتر هم نوشت، در گفت‌وگو با لاوروف بر اهمیت بازگشت هر چه سریع‌تر به پایبندی متقابل جمهوری اسلامی و آمریکا به برجام توافق کردند. بلینکن همچنین گفت به تعامل خود با روسیه برای پیشبرد منافع ایالات متحده ادامه خواهد داد.

بلینکن در تماس تلفنی خود با لاوروف در عین حال هشدار داد که فرصت محدود برای احیای برجام رو به اتمام است.این نخستین بار نیست که وزیر خارجه آمریکا این موضوع را مطرح می‌کند.بلینکن روز پنجشنبه ۸ مهر (۲۹ سپتامبر) نیز هشدار داده بود، "زمان بازگشت جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای رو به پایان است، مسئولیت‌ها بر دوش ایران قرار گرفته و توپ برجام اکنون در زمین ایران است".بلینکن گفت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مایل است ایالات متحده را به توافقنامه ۲۰۱۵ بازگرداند. طبق این توافقنامه جمهوری اسلامی در ازای وعده‌های اقتصادی، فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش داده بود.

گفت‌وگوهای وین که به مذاکرات "احیای برجام" موسوم است، از اواخر دولت حسن روحانی متوقف شده و با وجود روی کار آمدن ابراهیم رئیسی هنوز از سر گرفته نشده است.طولانی شدن بازگشت جمهوری اسلامی به مذاکرات وین نگرانی‌ کشورهای غربی را تشدید کرده، چرا که ایران همزمان با به تاخیر انداختن تاریخ مذاکرات فعالیت‌های هسته‌ای خود را نیز شدت بخشیده است.وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که گفت‌وگوی تلفنی میان وزیران خارجه این کشور و آمریکا به ابتکار آنتونی بلینکن انجام شده و طرفین در این تماس در خصوص برجام و برخی دیگر مسائل مورد علاقه دوطرف صحبت کرده‌اند.هم‌زمان با این گفت‌وگوی تلفنی لاوروف در مسکو میزبان حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود بود. وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره بازگشت ایران به مذاکرات وین گفت: «با لاوروف در این زمینه مشورت داشتیم و تأکید کردم بعد از پایان جمع بندی‌ها ما به زودی گفت‌وگوهای وین را از سر خواهیم گرفت.»وزیر امور خارجه ایران درباره گفتگوی تلفنی لاوروف با بلینکن اظهارنظر نکرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها