رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570671

درخواست فرستاده سازمان ملل از مسکو برای میانجیگری نزد صنعاء

ساعت 24 -فرستاده سازمان ملل به یمن که به دلیل اقدامات مشکوک اخیرش، به شدت از سوی صنعاءمورد انتقاد قرار گرفته، در سفر به روسیه، از مقامات این کشور خواست تا در این زمینه میانجیگری کنند.

html>

«هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل به یمن، دیروز (جمعه، ۲۶ نوامبر)، پس از دیدار با «سرگئی واسیلیویچ ورشینین» و «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی به سفر خود به مسکو پایان داد.

بر اساس این گزارش، فرستاده سازمان ملل به یمن که به شدت از سوی صنعاء به دلیل عملکرد مشکوک و جانبدارنه‌اش از ائتلاف سعودی مورد انتقاد است، در این سفر از مسکو خواست تا از روابط خود با بازیگران در یمن برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز استفاده کند، پس از آن که مقامات صنعا از پذیرش وی به دلیل اصرار بین المللی بر عدم توجه به ریشه‌های مشکل در یمن ، خودداری کرد.

به نوشته وبگاه «الخبر الیمنی»، گروندبرگ نگرانی خود را از تشدید تنش نظامی در مأرب و سواحل غربی یمن ابراز کرد و درباره خطرات تشدید تنش بیشتر هشدار داد و گفت: «ما با تشدید نظامی احتمالی روبرو هستیم که تنها باعث افزایش رنج غیرنظامیان خواهد شد. افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای متقاعد کردن همه طرف‌ها در مورد نیاز به حل و فصل اختلافات پشت میز مذاکره ضروری است».

فرستاده سازمان ملل به یمن چند هفته پیش به شهر تعز در جنوب غرب یمن سفر کرد که اولین سفر یک نماینده سازمان ملل به تعز از زمان آغاز تجاوزات سعودی به این کشور از هفت سال پیش است.

«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرا در صنعاء تاکید کرد که فرستاده جدید سازمان ملل نتوانسته دور جدیدی از مذاکرات بر سر پرونده اسرا میان دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن ترتیب دهد.با وجود این‌که دو طرف صنعاء و دولت مستعفی آمادگی خود را برای برگزاری دور جدید مذاکرات بر سر مبادله اسرا اعلام کردند اما فرستاده جدید سازمان ملل نتوانست دور جدید این مذکرات را ساماندهی کند.

وی تصریح کرد که وقتی نماینده جدید سازمان ملل در پرونده تبادل اسرا ناکام است آن وقت در مواجهه با پیچیده ترین پرونده های نظامی و سیاسی چگونه عمل خواهد کرد؟ روشن است که ماموریت فرستاده جدید سازمان ملل انجام برخی بازدیدها از مناطق تحت کنترل مزدوران ائتلاف سعودی برای بالا بردن روحیه آنها بیش از هر چیز دیگری است.

پارلمان یمن نیز چند روز پیش، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تحرکات اخیر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای تشدید حملات عربستان سعودی علیه یمن است نه برای توقف جنگ و دستیابی به صلح. تحرکات فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن مشکوک است؛ زیرا در ظاهر حاکی از تلاش برای توقف جنگ و دستیابی به صلح است، در حالی که در باطن، تشدید تجاوز و تشدید حملات برای کشتار فرزندان بیش تری از ملت یمن است.

پارلمان یمن افزود: «ما می‌خواهیم، مسئولان در قبال تحرکات مشکوک فرستاده‌های سازمان ملل و آمریکا احتیاط پیشه کنند. ما تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به مناطق غیرنظامی صنعاء و دیگر استان‌ها و کشتار مردم بی گناه در خانه‌هایشان را محکوم می‌کنیم و به جامعه بین المللی در خصوص تعامل با خائن‌هایی که برای از بین بردن ظرفیت‌های ملت یمن بیگانگان را دعوت به تجاوز علیه یمن کردند، هشدار می‌دهیم».

در پایان این بیانیه آورده شده است: ما از سازمان ملل می‌خواهیم به مسئولیت انسانی و اخلاقی خود عمل کرده و مرتکبان جرایم جنگی علیه کودکان یمن را به دادگاه‌های بین المللی تحویل دهد.

«هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل به یمن اول آذرماه جاری به مصر سفر و با مسئولان جنبش حراک جنوبی یمن در قاهره دیدار کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها