رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570929

از کشتی و کاراته تا تکواندو

چرا در برگزاری مسابقات انتخابی مشکل داریم؟

ساعت 24 - هنوز بحث و جدل‌ها پیرامون چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی و کاراته حل‌وفصل نشده که مسابقات انتخابی تیم ملی تکواندو نیز مورد تردید قرار گرفته است.

html>

مسابقات انتخابی تیم ‌ملی تکواندو به منظور حضور در بیست‌وپنجمین دوره مسابقات قهرمانی جهان در چین، روز شنبه با حضور ۶۲ هوگوپوش در خانه تکواندو برگزار شد. پیش از آغاز مسابقات اعلام شد ۱۶ فینالیست در ۸ وزن به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند.

در این رقابت‌ها نفرات اول و دوم مسابقات آزاد کشوری و منتخبین کادر فنی، مدال‌آوران طلایی دهمین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا، مدال آوران طلایی سی‌ویکمین دوره مسابقات جام فجر، فینالیست‌های سومین دوره مسابقات آزاد آسیا، مدال‌آوران مسابقات قهرمانی آسیا۲۰۲۱ در لبنان و مدال‌آوران بازی‌های المپیک جوانان ۲۰۱۸ در آرژانتین برای رسیدن به هوگوی تیم ملی مبارزه کردند. در نهایت ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه شب و بعد از یک روز بسیار پرفشار و سنگین ۱۶ فینالیست در ۸ وزن مشخص شدند.
در این رقابت‌ها چند شگفتی هم رقم خورد. فرزان عاشورزاده که سابقه حضور در المپیک ریو را در کارنامه دارد و همین‌طور سعید رجبی دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ با شکست مقابل رقبا از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند. همچنین میرهاشم حسینی دارنده طلای بازی‌های آسیایی و نقره جهانی و همچنین سجاد مردانی نایب‌قهرمان جهان و نماینده ایران در المپیک ریو در فینال مقابل رقبای جوان خود شکست خوردند.
بعد از مسابقات سید محمد پولادگر رییس فدراسیون تکواندو با زیبا و جذاب خواندن مسابقات انتخابی تاکید کرد با وجود این چهره‌های جوان «دلم برای آینده تکواندو قرص شده است.» رییس فدراسیون تکواندو، در رابطه با میدان دادن کادر فنی تیم ملی به نفرات برتر انتخابی گفت: «قطعا همین‌طور خواهد بود. به آنها در همین میدان انتخابی این فرصت داده شد تا بیایند و شایستگی‌های خود را نشان بدهند. این روند ادامه خواهد داشت و شاهد حمایت از نفرات جوان و با استعداد خواهیم بود.»
روز گذشته و در حالی که همه منتظر بودند ۱۶ فینالیست مسابقات انتخابی به اردوی تیم ملی فراخوانده شوند در کمال تعجب ۲۵ نفر به اردو دعوت شدند. در میان ۹ نفر اضافه‌ای که نام‌شان در لیست وجود داشت اسامی بازنده‌های رقابت‌های انتخابی هم به چشم آمد از جمله عاشورزاده و رجبی. این افراد اضافه تحت عنوان «منتخبین کمیته فنی» به اردوی تیم ملی دعوت شدند. اتفاقی که برگزاری رقابت‌های انتخابی را به‌طور کامل زیر سوال برد و ابهامات زیادی را به وجود آورد. از جمله اینکه چطور ممکن است مسابقات انتخابی برگزار شود اما حدود ۴۰ درصد دعوت‌شدگان از مسیر دیگری به تیم ملی برسند؟ و اگر قرار بود کادرفنی گزینه‌ای به نام منتخبین داشته باشد چه اصراری به برگزاری مسابقات انتخابی بود؟ از کجا معلوم مربیان تیم ملی در نهایت براساس همین منطق نفرات اصلی تیم ملی را مشخص نکنند؟
فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی بعد از مسابقات انتخابی در رابطه با شکست چهره‌های نامدار گفته بود: «نباید به اسم‌ها نگاه کنیم و ملاک ما شرایط حال حاضر افراد است و این چرخه دایم در حال حرکت است. یک روزی قهرمانان فعلی جای قهرمانان گذشته را گرفتند و امروز نیز اگر دیر بجنبند یکسری جوانان ممکن است جای آنها را بگیرند.» این اظهارات در حالی است که نحوه دعوت افراد به اردوی تیم ملی نشان می‌دهد کادر فنی کاملا به «اسامی» توجه کرده‌اند و «وضعیت فعلی» افراد را ملاک قرار نداده‌اند.
حاشیه‌های مسابقات انتخابی تیم ملی تکواندو در ادامه حاشیه‌های انتخابی سایر ورزش‌های انفرادی کشور است. در چند ماه گذشته مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته با حاشیه‌های زیادی همراه شد. در آبان مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته برگزار شد و انتقاد بسیاری از اعضای تیم ملی را به همراه داشت. در آن مسابقات داوری‌های ضعیف و تصمیمات عجیب شرایط را به گونه‌ای پیش برد که سجاد گنج‌زاده قهرمان المپیک بعد از باخت مقابل حریف و از دست دادن شانس رسیدن به تیم ملی با عصبانیت سالن مسابقات را ترک کرد. اما جالب اینکه این ملی‌پوش کشورمان سه روز بعد به تیم ملی دعوت شد! ابوالفضل شهرجردی عضو تیم ملی کاتای ایران در اعتراض به انتخابی کاراته گفت: «قبل از جهانی وارد حاشیه شدیم.» این کارتارو که در انتخابی‌های تیم ملی به تیم ملی رسیده بود اعلام کرد بعد از سه دوره انتخابی فنی در فصل یک هفته تا مسابقات یک انتخابی ناگهانی و اعلام نشده و غیرفنی برگزار کردند که باعث آسیب‌دیدگی من شد. البته که تیم ملی کاراته به دلایلی از اعزام به مسابقات جهانی بازماند.
چند روز پیش هم چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر شد و داد اهالی کشتی فرنگی را از رویه‌هایی که محمد بنا در پیش می‌گیرد به هوا برد. در این چرخه مثل همیشه اعضای تیم ملی که پیش از این با نظر شخصی بنا انتخاب شده‌اند از حضور در برخی مسابقات انتخابی معاف هستند. همچنین معلوم نیست سایر کشتی‌گیرانی که قرار است در جام تختی به عنوان مسابقات انتخابی شرکت کنند در صورت موفقیت چه امتیازی دریافت می‌کنند. کارشناسان انتخابی بر این اساس دیدگاه‌های محمد بنا را کلی، ناشفاف و مبهم ارزیابی کردند. حسن طیبی پیشکسوت کشتی در این رابطه گفت: «قانون را مبهم می‌نویسند که با سلیقه شخصی تفسیر کنند.»
مسابقات انتخابی در رشته‌های کشتی، کاراته، تکواندو و سایر رشته‌ها نظیر ووشو، وزنه‌برداری و... همیشه با ابهام‌های جدی همراه بوده‌اند و گویا قرار نیست ورزش ایران هیچ‌وقت شاهد یک انتخابی کامل و بدون حرف و حدیث باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها