رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571761

برنامه ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی و پیشنهاد قطر

در سومین نشست کارگروه ویژه جذب تماشاگران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، آسان و ارزان کردن ویزای ایران، جذب کشتی‌های کروز در طول جام جهانی و پیشنهادهای قطر به ایران برای چگونگی جذب تماشاگران، بررسی شد.

html>

به گزارش‌ ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری، سومین نشست کارگروه ویژه جذب تماشاگران از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در راستای بررسی برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف برای بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ با حضور علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون‌گردشگری کشور ـ، محمود ادیب ـ مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه ـ و اعضای عالی این کارگروه از دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.

شالبافیان معرفی ایران و جذب گردشگر را به‌عنوان رویکرد اصلی این رویداد ذکر کرد و افزود: با توجه به چارچوب‌های اعلام‌شده از سوی طرف قطری و مقررات فیفا برای میزبانی کمپ‌ها، رویکرد غالب، میزبانی گردشگران و معرفی ایران خواهد بود.

او با تاکید بر این‌که معرفی ایران باید در صدر اولویت‌ها قرار گیرد، بیان کرد: یکی از فرصت‌های جام جهانی معرفی مقاصد نزدیک کشور میزبان است و ما نیز از این فرصت باید برای مقابله با ایران‌هراسی استفاده کنیم.

معاون گردشگری با اشاره به اهمیت هم‌افزایی دستگاه‌های ذی‌ربط، افزود: استفاده از این فرصت، اجماع بین دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد و در صورتی‌که این امر صورت نگیرد نتیجه مثبتی برای کشور نخواهد داشت. در مذاکراتی که با دکتر محمد، دکتر سجادی و همکاران‌مان در وزارت امور خارجه داشتم، متوجه شدم که اجماع خوبی برای استفاده از این ظرفیت بین تمام دستگاها وجود دارد.

شالبافیان ارائه بسته‌های گردشگری را به ‌آماده‌سازی برخی زیرساخت‌ها از سوی سایر دستگاه‌ها منوط دانست و گفت: دستگاه‌هایی که زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران را فراهم می‌کنند باید موضوعات مربوطه را پیگیری کنند و گزارشی دقیق را به شورا ارائه دهند.

او اظهار کرد: بسیاری از موارد و مشکلات، زیرساختی است. در صورت رسیدن به یک جمع‌بندی کلی، شناسایی مشکلات زیرساختی و مرتفع کردن آن‌ها امکان طرح این موضوع به عنوان یک‌ پروژه ملی وجود دارد.

شالبافیان پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشور در خصوص موافقت‌نامه‌ با کشور قطر برای افزایش تعداد پروازها، شناسایی ظرفیت شرکت‌های داخلی و بررسی موضوعات مربوط به صنعت هوانوردی همچنین پشتیبانی و تامین سوخت کشتی‌های کروز از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را از جمله امور درحال پیگیری و رایزنی برشمرد.

ویزای رایگان تبعات دارد

ادیب، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه نیز این فرصت را برای ایران‌هراسی و شکستن تحریم‌ها مناسب ارزیابی کرد و گفت: در راستای چابک‌سازی صدور روادید برای متقاضیان ‌ورود به ایران آمادگی کامل داریم و مشکلی از سوی وزارت امورخارجه وجود ندارد.

وی به استفاده از ظرفیت شش میلیون ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و افزود: از این فرصت برای فعال کردن شورای عالی ایرانیان خارج از کشور می‌توانیم استفاده کنیم.

ادیب درباره صدور ویزای رایگان برای ترکیه و امارات اظهار کرد: ما تابعیت هر فرد را در نظر می‌گیریم و کشورهای مختلفی متقاضی هستند. به همین دلیل در نظر گرفتن ویزای رایگان برای یکی دو کشور ممکن است تبعاتی داشته باشد. ویزاهای ارزان‌قیمت طرح معقول و منطقی‌تری است.

ادیب همچنین گفت: این آمادگی در وزارت امور خارجه برای افزایش تعداد پرسنل در فرودگاه برای صدور ویزای فرودگاهی نیز وجود دارد. برای استفاده از ظرفیت سفارت ایران در قطر نیز درخواست به صورت مکتوب به وزارت امور خارجه اعلام شود.

کشتی‌های کروز را چگونه به آب‌های ایران بیاوریم؟

مهدی فرهانی ـ معاون اداره کل امور دریایی سازمان بنادر ـ درباره استفاده از ظرفیت کشتی‌های کروز، گفت: برای وصل خط کروز بین قطر و بندر بوشهر، سازمان بنادر زیرساخت‌های مناسب را برای پهلوگیری این کشتی‌ها دارد، اما مهم‌ترین عامل برای راه‌اندازی، تخصیص سوخت یارانه‌ای است. این موضوع باید با شرکت ملی فراورده‌های نفتی پیگیری شود.

قطر برای مذاکره و همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده

سلامت، معاون وزارت نیرو نیز به مذاکره با طرف قطری در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر اشاره کرد و گفت: رویکرد مثبتی از سمت قطر برای تسهیل جذب گردشگر و تبلیغات وجود دارد و برای مذاکره و همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند. طرف قطری از ما خواسته‌اند بسته‌ها و تورهای متنوعی را ارائه دهیم.

شورای مناطق آزاد تجاری ‌صنعتی و ویژه اقتصادی، معاونت امور کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور، سازمان توسعه تجارت ایران، معاونت اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، از جمله اعضای عالی کارگروه ویژه جذب تماشاگران از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر هستند.

ایران از زمان مطرح شدن قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، به دنبال مشارکت و میزبانی بخشی از این رویداد جهانی بود. این تلاش‌ها از سال ۱۳۹۸ جدی‌تر شد، اما با توجه به ضعف نامساعد زمین‌های چمن و ورزشگاه‌های جزایر جنوبی و وجود رقبای جدی همچون امارات، کویت، عمان و حتی عربستان برای مشارکت و پذیرش میزبانی بخشی از جام جهانی، کار ایران کمی دشوارتر شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها