رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575418

محاکمه رئیس‌جمهور سابق اوکراین به اتهام خیانت

ساعت۲۴-«پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور سابق اوکراین که به ارتکاب خیانت متهم شده است، روز دوشنبه (امروز) از ورشو پایتخت لهستان به کی‌یف پایتخت اوکراین وارد شد.

html>

رئیس‌جمهور سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ اوکراین روز دوشنبه (امروز) در کی‌یف دادگاهی می‌شود.

رسانه‌های غربی گزارش دادند، «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور سابق اوکراین که به ارتکاب خیانت متهم شده است، روز دوشنبه (امروز) از ورشو پایتخت لهستان به کی‌یف پایتخت اوکراین وارد شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، پروشنکو رئیس‌جمهور سابق اوکراین از فرودگاه ورشو پایتخت لهستان وارد فرودگاه کی‌یف شد.

این مقام سابق اوکراینی ماموران و نیروهای مرزی فرودگاه کی‌یف را متهم کرده که گذرنامه وی را از او گرفتند. پترو پروشنکو بعد از خروج از فرودگاه کی‌یف، در جمع حامیان خود در بیرون از فرودگاه پایتخت اوکراین حاضر شد و سخنرانی کرد.

وی و منتقدان دولت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، زلنسکی را متهم کرده‌اند برای انحراف توجهات از مشکلات کشور به اتهام زنی علیه رئیس‌جمهور سابق روی آورده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، از مدت‌ها قبل تحقیقات درباره اتهام خیانت پترو پروشنکو رئیس‌جمهور سابق اوکراین در جریان بوده و او متهم است که «طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به شورشیان جدایی طلب مورد حمایت روسیه از طریق فروش غیرقانونی زغال سنگ، کمک مالی کرد».

پترو پروشنکو و حزب او در اوکراین، ضمن رد این اتهام‌ها، رئیس‌جمهور اوکراین را به «تلاشی بی ملاحظه برای ساکت کردن مخالفت‌های سیاسی» در کشور متهم کردند.

دولت اوکراین اعلام کرد که دادستانی‌ها و قوه قضاییه این کشور مستقل از دولت هستند و پروشنکو فکر می‌کند که او فراتر از قانون قرار دارد.

پترو پروشنکو و ولودیمیر زلنسکی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ با هم رقابت کردند و زلنسکی توانست پروشنکو رئیس‌جمهور وقت اوکراین را شکست دهد.

پروشنکو رئیس‌جمهور سابق اوکراین در جمع حامیانش در کی‌یف به آنها گفت: «ما اینجا نیستیم که از پروشنکو حفاظت کنیم بلکه اینجاییم که اوکراین را متحد و از آن حفاظت کنیم».

پیش از این سخنگوی «دفتر تحقیقات دولتی» اوکراین اعلام کرد که از پترو پروشنکو خواسته شده که روز دوشنبه (امروز) در دادگاه حاضر شود.

جنجال‌ها درباره محاکمه رئیس‌جمهور سابق اوکراین در شرایطی تشدید شده که مقام‌های ارشد کی‌یف همراه با مسئولان آمریکایی و غربی طی هفته‌های اخیر مدعی «تدارک روسیه برای حمله به اوکراین» شده‌اند؛ اتهامی که مسکو بارها آن را رد کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها