رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575530

240 هزار متقاضی چشم انتظار تکمیل مسکن مهر/خط ارتباط پیگیری مشکلات مسکن مهر در وزارت راه ایجاد شود

ساعت۲۴-با وجود بیش از 200 هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده، خلاء یک خط ارتباطی مانند خطوط تلفن ثابت در وزارت راه و شهرسازی مختص پیگیری مشکلات متقاضیان مسکن مهر تکمیل نشده بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

html>

ابر پروژه مسکن مهر نماد جامع و کامل بی‌توجهی دولت گذشته نسبت به تامین مهمترین نیاز مردم یعنی سرپناه است.

بر اساس مستندات ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی دولت دهم، تا انتهای این دولت در تاریخ 29 مردادماه سال 1392، از 4.3 میلیون واحد در نظر گرفته شده پروژه عظیم مسکن مهر، 2 میلیون و 120 هزار در روستاهای کشور واقع شده است.

بر این اساس تا تاریخ مذکور یک میلیون و 600 هزار واحد از 2 میلیون 120 هزار مسکن روستایی به‌طور 100 درصد به اتمام رسیده و 520 هزار واحد دیگر نیز تنها به تامین مالی نیاز داشت.

از سوی دیگر 2 میلیون و 180 هزار واحد مسکن شهری نیز به عنوان مسکن مهر در حال ساخت بوده که تا 29 مرداد ماه سال 1392، یک میلیون و 180 هزار واحد از افتتاح شده و یک میلیون واحد دیگر آن نیز پیشرفت 70 درصدی دارد.

بر این اساس، تا پایان دولت دهم واحدهای مسکن مهر شهری با پیشرفت 86 درصدی و واحدهای مسکن روستایی این طرح نیز با پیشرفت 75 درصدی به دولت به دولت یازدهم واگذار شد.

توجه به این نکته ضروری است که تکمیل واحدهای مسکن مهر روستایی تنها به مسئله تامین مالی از منابع داخلی بانکی وابسته بوده و دولت به جز هماهنگی برای دریافت تسهیلات ساخت توسط متقاضیان نیاز به هیچ فعالیت دیگری نداشته است.

*بیش از 200 هزار خانوار چشم انتظار تکمیل مسکن مهر

بر اساس آمار مستند، ساخت و تکمیل 860 هزار واحد مسکونی معادل 20 درصد از کل واحدهای مسکن مهر به دولت یازدهم و دوازدهم واگذار شد.

در شرایطی که 80 درصد پروژه مسکن مهر در 4 ساله دولت دهم به اتمام رسیده بود اما دولت تدبیر و امید در طول 8 سال نتوانست سهم باقی‌مانده از این پروژه را به اتمام برساند. همین مسئله سبب شد تا مسئله سرپناه 860 هزار خانوار که عمدتا از دهک‌های کم درآمد جامعه بودند با مشکل جدی مواجه شده و ساماندهی بازار مسکن نیز با چالش جدی مواجه شود.

به گزارش فارس، براساس آخرین آمارهای رسمی تا انتهای تیرماه سال 1400، تعداد 240 هزار و 73 واحد مسکن مهر همچنان توسط دولت تکمیل نشده است.

از 240 هزار و 73 واحد مسکونی باقیمانده پروژه مسکن مهر، 48.6 درصد در شهرهای بالای 25 هزار نفر، 42.5 درصد در شهرهای جدید و 9.4 درصد از واحدهای باقیمانده نیز در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر واقع هستند.

240 هزار متقاضی چشم انتظار تکمیل مسکن مهر/خط ارتباط پیگیری مشکلات مسکن مهر در وزارت راه ایجاد شود

آمار مستند تا 31 تیرماه سال 1400 در تاریخ 22 شهریور 1400 توسط رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی مورد تایید قرار گرفت و این مقام مسئول در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه راه و ساختمان تاکید کرد، ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است که تلاش بر این است تا پایان سال به اتمام برسد.

*مخاطبان فارس من از مشکلات مسکن‌مهر های باقی مانده می‌گویند

با توجه به آمار ارائه شده بیش از 200 هزار خانوار در حال حاضر چشم‌انتظار تکمیل واحدهای مسکن مهر خود هستند. این مسئله در قالب سوژه‌های متنوع در سامانه «فارس من» توسط مخاطبان خبرگزاری فارس به ثبت رسیده است. برای مثال یکی از مخاطبان با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان « مشکلات مسکن مهر حل شود» از آینده خانوارهایی که به ساخت پروژه‌های مسکن مهر امید دارند، ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر مخاطب دیگری با ثبت سوژه « همچنان در انتظار تحویل مسکن مهر فرج‌آباد چالوس هستیم» از مشکلات گسترده در یکی از پروژه‌های مسکن مهر گفت و تاکید کرد، فرآیند پرداخت قسط توسط متقاضیان آغاز شده است اما هنوز خبری از تکمیل و تحویل مسکن مهر نیست.

همچنین یکی دیگر از مردم که در شهر جدید پرند متقاضی یکی از پروژه‌های مسکن مهر است، با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان « چرا مسکن مهر در فاز ۶ پرند بعد از ۷ سال تحویل داده نمی‌شود؟» گفت، متقاضیان یک پروژه 360 واحدی در پرند 7 سال است، چشم انتظار تحویل واحد مسکونی خود هستند.

تعداد سوژه‌های ثبت شده درباره واحدهای مسکن مهر باقی‌مانده به‌دلیل عملکرد نامطلوب دولت گذشته در سامانه فارس من بسیار فراتر بوده و سوژه‌های عنوان شده تنها بخشی کوچکی از مشکلات مردم در بیشتر از 200 هزار مسکن مهر باقی مانده است.

*ارتباط وزارت راه و مردم برای مسکن مهرهای باقی‌مانده برقرار شود

در چنین شرایطی خلاء حضور یک سامانه ارتباطی با وزارت راه و شهرسازی مختص مشکلات واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر به منظور رفع مشکل احساس می‌شود.

در همین راستا، حمید بهزادی، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید لزوم برقراری یک خط ارتباطی برای پیگیری مشکلات مسکن مهر گفت: «با حضور دولت جدید به نظر می‌رسد، سیاست‌گذاری وزارت راه و شهرسازی در جهت تکمیل مسکن مهر است و این سیاست با در نظر گرفتن یک خط ارتباطی در قالب تلفن یا سایت می‌تواند قدم اول به منظور پیگیری مشکلاتی باشد که دولت گذشته در مسکن مهر ایجاد کرد.»

بر این اساس به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی برای پیگری مشکلات مردم در حوزه مسکن مهر باید، یکی از خطوط ارتباط مردمی خود در قالب اتصال تلفنی یا سایت‌های موجود را به مسکن‌مهرهای باقی‌مانده اختصاص داده و پیگیر مطالبات مردم در این حوزه باشد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها