رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575779

کرملین: منتظر پاسخ آمریکا به پیشنهادهای امنیتی روسیه هستیم

ساعت 24 -سخنگوی کاخ کرملین ضمن نام بردن اهداف دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا، گفت مسکو هنوز منتظر پاسخ واشنگتن به تضمین‌های امنیتی مورد نظر خود است.

html>

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (جمعه) به پیشنهادات ترکیه برای میانجی‌گیری جهت برگزاری نشست مذاکره با اوکراین پاسخ داد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت که مسکو مایل است نظر مقامات کی‌یف را در مورد پیشنهاد آنکارا برای دعوت نه تنها از روسیه و اوکراین، بلکه از نمایندگان جمهوری‌های خودمختار «لوهانسک» و «دونتسک» بشنود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «ما عمدتاً اظهاراتی را از آنکارا می شنویم. یک بار دیگر تکرار می‌کنم که می‌توان از هرگونه تلاش برای حل‌وفصل اوضاع در اوکراین استقبال کرد. ما همچنین به اظهاراتی گوش دادیم که همکاران ترک ما آماده دعوت از نمایندگان دنباس هستند، این یک مؤلفه بسیار مهم است. در این زمینه جالب است بدانیم که آیا مخالفان اوکراینی ما به این موضوع توجه کرده اند یا خیر».

سخنگوی کرملین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که مسکو هنوز منتظر پاسخ واشنگتن به تضمین‌های امنیتی مورد نظر خود است.

بر اساس این گزارش، پسکوف اظهار داشت که مسکو از قبل می‌دانست «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، قرار نیست پاسخ‌هایی را به پیشنهادهای روسیه برای تضمین‌های امنیتی ارائه دهد، اما انتظار می‌رود که در همین روزها پاسخ‌ها را ارائه کند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «ما از قبل می‌دانستیم که او قصد انتقال [پاسخ به تضمین‌های امنیتی روسیه را] ندارد و این دیدار در واقع برای شخص دیگری در نظر گرفته شده است. ما انتظار داریم که لاوروف و بلینکن هر دو فرصت تبادل نظر و مقایسه درک نتایج سه دور مذاکرات را داشته باشند. ما نیز از این واقعیت پیروی می‌کنیم که بالاخره یکی از این روزها به متون مکتوب دست خواهیم یافت».

این مقام روس سپس به سوالی درباره استقرار پایگاه‌های نظامی روسیه در ونزوئلا پاسخ داد.

بر این اساس، پسکوف اظهار داشت که در مذاکرات «ولادیمیر پوتین» و «نیکلاس مادورو» رؤسای جمهور روسیه و ونزوئلا، موضوع استقرار پایگاه‌های نظامی روسیه در ونزوئلا مطرح نشده است.

به نوشته ریانووستی، وی اعلام کرد که در این گفتگوها موضوعات مهم همکاری روسیه و ونزوئلا، اجرای پروژه‌های مشترک در تجارت، اقتصاد، انرژی و سایر زمینه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

از ماه گذشته رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

امروز همچنین «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن با انتقاد از انتشار اسناد ادعایی طرح حمله این کشور به اوکراین توسط آمریکا، گفت دروغ‌پراکنی واشنگتن درمورد وضعیت اوکراین «بی‌اساس» است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها