رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 576395

گزارش یورونیوز از جنگ احتمالی اوکراین

ساعت 24 - احتمال تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، اروپای شرقی را به کانون داغ خبرهای جهان تبدیل کرده و موجی از تنش‌های کهنه میان واشنگتن و مسکو را زنده کرده است. در واکنش به تحولات مرتبط با اوکراین بهای نفت به بالاترین میزان خود در ۷ سال اخیر رسیده است.

html>

روسیه نمی‌خواهد که همسایه‌اش اوکراین به پیمان نظامی و امنیتی غرب، ناتو بپیوندد و برای فشار آوردن بر مقامات کی‌یف بیش از ۱۰۰ هزار سرباز خود را در مرزهای این کشور مستقر کرده است. در پاسخ، وزیر خارجه آمریکا که کشورش رهبر پیمان ناتوست، به صراحت این درخواست روسیه را رد کرده است.کشورهای اروپایی در روزهای اخیر همزمان با نشست‌های سیاسی و هم فکری در خصوص این بحران، دست به ارسال سلاح و مهمات نظامی به اوکراین زده‌اند، اقدامی که خشم بیشتر مسکو را در پی داشته است.آخرین تحولات در زمینه تنش در مرزهای شرقی اوکراین در روز پنج‌شنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) را در این صفحه دنبال کنید.روسیه ادعا کرد که ایالات متحده در نظر دارد موشکهایی با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای به اروپا بفرستد و هشدار داد که این کار باعث ایجاد یک بحران موشکی جدی میان دو کشور خواهد شد.خبرگزاری تاس به نقل از ولادیمیر آرماکوف از مقامات ارشد وزارت خارجه این کشور نوشت که ایالات متحده قصد دارد موشکهایی با برد کوتاه و متوسط به اروپا و منطقه آسیا و اقیانوس آرام بفرستد

وزیر خارجه اسلواکی اعلام کرد که در پاسخ به تهدیدات روسیه، ناتو احتمالا نیرهای بیشتری را به خاک این کشور خواهد فرستاد. با این وجود او تاکید کرد که این موضوع همچنان در دست بررسی است و تصمیم نهایی گرفته نشده است.وزیر دفاع فرانسه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در صورت وقوع هرنوع تهدیدی برای امنیت رومانی، پاریس به کمک این کشور خواهد شتافت . فرانسه همچنین اعلام کرد از مسیر ناتو، کشتی‌های جنگی خود را نیز برای محافظت از رومانی فعال خواهد کرد.گزارش‌ها حاکی از آن است که یک ناوگان روسیه شامل ۲۰ کشتی جنگی، از پایگاه دریایی خود رهسپار دریای سیاه شده است.وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این کار، انجام تمرینات آموزشی با هدف آمادگی در مقابل هر نوع تهدید است و قرار است نیروی دریایی این کشور توان خود را برای دفع هر نوع تهدید از هوا یا دریا به روز کند .ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: میخواهم روشن اعلام کنم. چنانچه روسیه به اوکراین حمله کند، پروژه نورد استریم۲ هیچگونه پیشرفتی نخواهد داشت .

اگرچه او حاضر به ارائه جزئیات بیشتر در این باره نشد، اما وزیر خارجه آلمان در طول روز مقابل پارلمان کشورش اعلام کرد که با همکاری دیگر اعضای ناتو در حال کار روی بسته‌ای از تحریم‌های شدید علیه روسیه است که نورد استریم ۲ را نیز در بر می گیرد. در پی تیراندازی یک سرباز اوکراینی به نگهبانان یک کارخانه اسلحه سازی در مرکز این کشور، دست‌کم ۵ نفر کشته و ۵ نفر دیگر زخمی شدند . بنا بر اعلام مقامات اوکراین، این حادثه روز پنج‌شنبه روی داده و سرباز مهاجم، پس از فرار از این کارخانۀ ساخت موشک درنهایت دستگیر شده است .هنوز علت وقوع این حادثه و انگیزه فرد مهاجم از کشتن همقطارانش، آنهم در بحبوحه تنش میان اوکراین و روسیه روشن نیست .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها