رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584300

پیگیری فرونشست زمین از طریق دولت و کمیسیون کلانشهرها

ساعت۲۴-رییس شورای عالی استانها با بیان اینکه فرونشست زمین می‌تواند تبدیل به فاجعه ملی شود گفت: شورای عالی استان‌ها از طریق دولت و کمیسیون کلانشهرها پیگیر فرونشست زمین است تا علت و راهکار این موضوع را پیدا کنیم.

فرونشست زمین
html>

به گزارش ایسنا، پرویز سروری در نطق پیش از دستور خود در پنجمین اجلاس شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه نقش شوراها نقش بی بدیلی در کشور است گفت: ساختار شورا یک شبکه انتخابی از سوی مردم است که می‌تواند تاثیرات زیادی بر توسعه کشور داشته باشند.

وی افزود: ما شرایط دولت را درک می‌کنم و می‌پذیریم که دولت در ابتدا باید به صورت نقدی یارانه را پرداخت کند اما سیاستی که مجلس اتخاذ کرد سیاست بسیار خوبی است و دولت هم با این تصمیم موافقت کرد که پرداخت به صورت بن کارت یا کالابرگ باشد و این سبب می‌شود از افزایش نقدینگی و تورم جلوگیری شود.

سوری تاکید کرد: این کار مهمی است و امیدواریم که دولت تا ۲ ماه آینده این تصمیم را اجرا کند و تا شاهد تقویت تولید در کشور باشیم و ببینیم که چرخ تولید در حال چرخیدن است و دولت بتواند از این فرصت تحریم بهترین استفاده را کند. اعضای شورا باید به عنوان مرجع از تحلیل های روز آگاه باشند و این تحلیل‌ها را به مردم منتقل کنند.

سروری با بیان اینکه خبرهای خوبی برای جامعه شورایی به گوش می‌رسد گفت: با اقدامات اعضای شورای عالی استان ها به محتوای قانون اساسی در خصوص جایگاه شوراها نزدیک می‌شویم و تعاملات ما با دستگاه‌های دیگر مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی در حال نتیجه دادن است. اما رابطه با قوه قضائیه براساس انتظارات ما شکل نگرفته است و کارهای زیادی برای همکاری داریم، بنابراین پیگیر برقراری این ارتباط هستیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در این مدت اتفاقاتی رخ داد که اگر مهار نمی‌شد نهاد شوراها به محاق می‌رفت اظهار کرد: لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری‌های کشور بود که شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرده بود. به نظر من شکلی که می‌تواند مشکل آفرین باشد، سلب صلاحیت وضع عوارض از شوراها باشد.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق رخ می‌داد اختیار شوراها از دست می‌رفت و شوراها عملا ظرفیت و قدرت خود را از دست می‌دادند. تنها نظارت بر عوارض بر عهده شوراها گذاشته شده بود که هیچ سودی نداشت و این مسئله مطرح بود زمانی که شوراها عوارض را وضع نکرده‌اند چطور می‌توانند بر آن نظارت کنند؟.

سروری تاکید کرد: بنابراین بسیاری از مصوبات مجلس که منجر به افزایش اختیارات شوراها می شود از سوی شورای نگهبان رد می‌شود و ما تلاش کردیم از ارتباطی که در مجلس داریم استفاده کنیم تا مجلس بر روی مصوبات خود اصرار کند تا مصوبات به مجمع تشخیص ارسال شود و ما مسائل را از آنجا پیگیری کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها در خصوص اقدامات انجام شده برای تصویب مصوباتی که منجر به افزایش قدرت شوراها می شود گفت: ما دو پیشنهاد ارائه دادیم. پیشنهاد اول این بود که برای پیشبرد کارهای شورای عالی استان‌ها به صورت مستقیم و گسترده شورای عالی استان‌ها با کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد دوم هم این است که شورای عالی استان ها با سران قوا و رهبر معظم انقلاب به صورت مستقیم مکاتبه کند و معضلات و مشکلات شوراها را بازگو کند. من معتقد هستم ما باید این دو کار را انجام دهیم.

سروری با اشاره به بحران کمی آبی و فرونشست زمین نیز گفت: در ماه‌های اخیر خبرهای بسیار بدی از سراسر کشور به ویژه مناطق تاریخی ما مانند استان ها فارس و اصفهان در زمینه فرونشست زمین می رسد و هر روز شکل خطرناک تری به خود می گیرد. ما با یک بحران جدی مواجه هستیم. در همین تهران هم چند مورد فرونشست زمین داشته‌ایم.

وی افزود: اگر فکری به حال این مشکل نکنیم می تواند تبدیل به یک فاجعه ملی شود. مانند خطرات دیگر نیست که زودگذر باشد. از همین رو ما هم از طریق دولت و هم از طریق کمیسیون کلانشهرها پیگیر هستیم تا علت و راهکار این فاجعه را پیدا کنیم.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها