رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584973

نماینده ادوار مجلس : تبصره‌ موجود در طرح شفافیت کلیت مصوبه را زیر سوال میبرد / برخی مصوبات صنفی و منطقه‌ای ، از شفافیت ، مستنثی شده اند

ساعت24- نقوی حسینی گفت:وقتی به متن می‌روید مشخص است که بخش عمده شفافیت کدر شده است و اصلا شفافیت مطرح نشده است و آن تبصره‌ای است که می‌گوید برخی مصوباتی که صنفی و منطقه‌ای باشد مستنثی از طرح شفافیت است. من سوالم این است که بالاخره طرح‌های صنفی به چه معناست؟

html>

طرح شفافیت بالاخره به تصویب رسید اما آنچه باید می شد به اجرا در نیامد و تبصره خاصی که در مقابل مسیر این طرح قرار داده اند نوعی اهمیت آن را از بین برده است.حالا باید ببینیم مجلس و دولت چگونه این طرح مهم را برای افزایش آگاهی سیاسی مردم اجرا خواهند کرد.

نقوی حسینی، نماینده مجلس دهم، در آغاز درباره طرح شفافیت گفت: «یکی از مطالبات جامعه و یکی از راه های جلوگیری از فساد، رانت خواری، زد و بند و اعمال فشار و سوءاستفاده از جایگاه، امضا طلایی و این قبیل مفاسد سازمانی و اداری شفافیت هست. شفافیت در حوزه مالی، سازمان، اداره، انتخابات، آرا، مجلس، دولت و... اگر این شفافیت ها بطور کامل عملی شود بنظرم خیلی از مشکلات و ایرادات و مفاسد در ساختار سیاسی و اداری کشور جمع خواهد شد. وقتی عدم شفافیت وجود دارد هر کسی هر کاری را انجام می دهد و هزینه های امنیتی و نظارتی باید انجام شود تا این فساد ها کشف شوند چرا این اتفاقات می افتد چون شفافیتی وجود ندارد چرا نظام باید هزینه‌های سنگین پنهان کاری را دهد؟ همه عملیات‌های تعاملات و مراودات و آراء و گفت‌وگوها باید شفاف در اتاق شیشه‌ای قرار داده شود وقتی این اتفاق بیافتد امکان انحراف وجود ندارد و اگر انحرافی رخ دهد همه می بینند به همین جهت در مجلس دهم طرح شفافیت خیلی جدی دنبال شد البته به نتیجه نرسید من خودم جز امضا کنندگان طرح شفافیت بودم و خلاصه به سرانجام نرسید و کار به جایی رسید که ما به عنوان بخشی از نمایندگان از هیئت رئیسه درخواست کردیم که ما خواهان شفافیت در قبال خودمان هستیم فیش حقوقی و ادرس دفتر و آرا ما را می توانید در اختیار همه قرار دهید.یک عده از نمایندگان خودشان داوطلبانه این کار را کردند اما تبدیل به قانون نشد.مجلس یازدهم با این ادعا به صحنه آمد که به شدت طرفدار شفافیت هستیم و شفافیت در همه قوا را دنبال می کنیم که ایده خوبی بود».

او در ادامه درباره محدودیت های طرح شفافیت افزود: «یک نکته را باید عرض کنم که همه نظام‌های سیاسی حتی کشورهای مدعی آزادی و دموکراسی بالاخره یک بخش محرمانه دارند که به رسمیت شناخته شده است و فکر نمی کنم کسی در داخل کشور مطالبه‌اش این باشد که مسائل محرمانه مورد شفافیت قرار بگیرد بالاخره مسائل امنیتی و نظامی هستند که همه کشور های این بخش از فعالیت هایشان محرمانه است اما مابقی فعالیت ها که دارای چارچوب سری و فوق سری نیست ضرورتی ندارد که شفاف نباشد و مردم در جریان امور قرار نگیرند».

نقوی حسینی در پایان نسبت به ایرادات طرح شفافیت در مجلس یازدهم اشاره کرد: «به هر حال مجلس یازدهم مدعی به نتیجه‌رساندن طرح شفافیت در تمام قوا بود از جمله در مجلس و آراء نمایندگان؛ مثلا نماینده‌ای داریم که به مردم گفته است با طرح صیانت مخالفم بعد در مجلس رأی مثبت داده است این تضاد رفتار درستی نیست اگر آراء شفاف باشد کسی نمی‌تواند این کار را بکند نمی‌توان در حوزه انتخابیه گفت من با طرح کشاورزان موافقم بعد در مجلس به همان طرح رای منفی دهید. این طرح بالاخره به صحن علنی آمد و با رأی بسیار بالایی به تصویب رسید اما در این طرح تبصره‌ای گذاشته شده است که کلیت مصوبه را زیر سوال می‌برد بالاخره نمایندگان باید به این موضوع پاسخ دهند مردم خوشحال شدند که مجلس طرح شفافیت را تصویب کرده وقتی به متن می‌روید مشخص است که بخش عمده شفافیت کدر شده است و اصلا شفافیت مطرح نشده است و آن تبصره‌ای است که می‌گوید برخی مصوباتی که صنفی و منطقه‌ای باشد مستنثی از طرح شفافیت است. من سؤالم این است که بالاخره طرح‌های صنفی به چه معناست؟

طرحی که مطالبه صنعت‌گران و ورزشکاران و کشاورزان و دامداران و... هست همه صنف هستند وقتی اینها شامل شفافیت نشوند که درست نیست طرح‌های منطقه‌ای هم که استثنا شده‌اند پس می‌شود بگویید کدام طرح شامل شفافیت می‌شود؟ آنچه مردم خواستار شفافیت آن هستند همین طرح‌های صنفی و منطقه‌ای است چون می‌خواهند ببینند وکلیشان در این زمینه نظرش چیست یا در مورد طرح منطقه‌ای چه رأیی داده است وگرنه بقیه موضوعات که بحث ملی دارد و شاید خیلی مطالبه عموم نباشد اما بحث اصلی همین‌جاست و وارد شدن این تبصره بر طرح در واقع طرح شفافیت را زیر سوال برده است».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها