رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 586308

تحلیل مهم و دقیق خوانساری از حذف دلار ارزان

ساعت 24 – مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران در تحلیل خود از تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی پشتیبانی و تاکید کرد، اتاق تهران از این طرح حمایت می کند اما برخی نارسایی ها و پیامدهای اجرای طرح باید از سوی دولت در کانون توجه قرارگیرد و نسبت به رفع این کاستی و جلوگیری از پیامد منفی اقدام ضروری صورت پذیرد. به گفته او اقناع نکردن مردم ونیز قیمت گذاری دستوری و دخالت بیشتر دولت دراقتصاد وفعالیت های بخش خصوصی از کاستی ها و پیامدهای ناراحت کننده جرای طرح بزرگ حذف دلار 4200 تومانی است.

خوانساری
html>

خوانساری توضیح داد : مشکلی که الان و با حذف دلار ارزان پیش آمده این است که به دنبال تخصیص ارز یارانه‌ای، دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری رو به افزایش گذاشت که این رویه ضربه اساسی به صنعت و تولید وارد کرده که آثار آن در بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و صنعتی قابل مشاهده است. انتظار این است که در این زمینه نیز بازنگری صورت گیرد و مداخلات قیمتی دولت کاسته شود.او با بیان اینکه همزمان با حذف ارز یارانه‌ای شایسته بود که برخی اقدامات از جمله اقناع عمومی و ‌گفت ‌وگو با مردم صورت گیرد، گفت: به نظر ‌می‌رسد در این بخش، ضعیف عمل شد و اثرات تداوم تخصیص ارز ترجیحی یا آثار مثبت حذف آن برای مردم تشریح نشد؛ در عین حال در حوزه برنامه‌ریزی نیز اشکالاتی وجود داشت. در حالی که در مورد چنین اقدامات بزرگی، مردم باید به نحو مطلوبی در جریان قرار گیرند و برای اجرای طرح آماده شوند. امسال سال سختی در حوزه اقتصاد خواهد بود و تورم همچنان بالاست. اما باید دست در دست هم دهیم تا این دوره طی شود و آینده خوبی برای کشور رقم بخورد.

رئیس اتاق تهران و دبیر شورای ‌گفت‌وگوی استان طی سخنانی با اشاره به حذف ارز ترجیحی به عنوان یکی از مهمترین اقدامات اقتصادی ماه‌های اخیر گفت که پس از تصویب نرخ 4200 تومان برای ارز و اعمال این سیاست، ضربات جدی به اقتصاد کشور وارد شد و اکنون دولت اگرچه دیرهنگام اما در اقدامی قابل تامل نسبت به حذف آن اقدام کرد و متعاقب آن اکنون به دنبال هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف یارانه‌های کالایی است که رویکردی پسندیده خواهد بود.ادامه داد: در چهار سال اخیر، هر ماه به طور مرتب از دولت درخواست کرده‌ایم که ارز ترجیحی را حذف و آن را تک‌نرخی کند. چرا که تداوم این سیاست به خروج ارز از کشور، قاچاق معکوس به کشورهای همسایه و نفوذ کالاهای یارانه‌ای در بازار آزاد دامن می‌زد. در واقع اگرچه ارز یارانه‌ای به کالاهای اساسی اختصاص ‌می‌یافت اما اثر این تخصیص بر قیمت این کالاها در بازار اندک بود. به طوری که بررسی‌های مرکز پژوهش‌های اتاق نشان می‌دهد در طول سه سال گذشته، قیمت کالاهای اساسی و خوراکی که ارز 4200 تومانی به آن تخصیص داده می‌شد، سه برابر شده است. اگرچه درصدی از این افزایش از ناحیه تورم جهانی بود اما بخشی از این افزایش قیمت به این دلیل به وقوع پیوست که دولت قادر به کنترل و نظارت این نرخ‌ها نبود. ضمن آنکه به رغم هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای دسترسی اقشار فرودست به این یارانه‌ها، قشر مرفه بیشتر از آن بهره‌مند شد.او با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی اقدام خوبی بود و انتظار این است که همه از آن پشتیبانی کنند، به عدم پشتیبانی برخی از حامیان دولت از این طرح اشاره کرد و گفت: ما در اتاق بازرگانی از این طرح حمایت می‌کنیم، چرا که راهی جز این وجود ندارد. مساله این است که اقتصاد ایران نیاز به جراحی دارد و نخستین گام برای انجام این جراحی، تک‌نرخی کردن ارز است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها