رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587330

پرواز قیمت خوراکی ها و فقیرتر شدن فقرا در خرداد

ساعت 24 - درحالی که وزیر اقتصاد با استناد به گوشه هایی از آمارارایه شده از سوی باانک مرکزی ونیز مرکز آمارایران از کاهش شتاب نرخ تورم سخن می گوید اما مرکز آمار ایران با ارایه گزارشی کامل از تصویر نرخ تورم درایران نشان می دهد نرخ تورم ماهانه خرداد1401 با رشد 12.6 درصدی رکورد بالاترین نرخ تورم ماهانه دراین سالهای تازه سپری شده را شکسته است. اقتصاددانان می گویند قطع اختصاص ارزان برای واردات ونیز نرخ شتابان قیمت دلار در ماههای پس از روی کار امدن دولت تازه دلیلاصلی رشد شتابان نرخ تورم بوده است.

تورم
html>

گزارش مرکز آمار نشان می دهد به شکل رسمی آمار تورم ماهانه را از ابتدای دهه۸۰ ارائه کرده است. علاوه بر تورم ماهانه، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با ثبت رقم ۵/ ۵۲درصد بیشترین میزان در مقایسه با سال‌های دو دهه گذشته است. به گزارش مرکز آمار ایران در خردادماه، تورم میانگین یا 12ماهه رقم 4/ 39درصد را ثبت کرد، اما انتظار می‌رود این رقم در نهایت در پایان سال جاری به سطوح نزدیک 50درصد نزدیک شود. تغییر شیوه پرداخت دلار 4200تومانی یکی از عوامل مهم بالا رفتن نرخ تورم در خردادماه است، که این موضوع خود را در گروه خوراکی‌ها نشان می‌دهد. سیاست دلار 4200 با این هدف صورت گرفت که از افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود و نرخ دلار از سوی سیاستگذار به بازار دیکته شود. اما در این مدت علاوه‌بر ایجاد فسادهای گسترده، خالی شدن ذخایر ارزی، سردرگمی نهادهای اقتصادی و تولید بخشنامه‌های متعدد، سرانجام تصمیم به کنار گذاشتن این سیاست گرفته شد. در نهایت، شوک قیمت‌ها نیز که قرار بود با قیمت‌گذاری دستوری دلار مهار شود، در ایستگاه خرداد 1401 تخلیه شد. در این شرایط سیاستگذار برای تغییر مسیر تورم باید ابتکار عمل را به دست گیرد.

بر پایه این گزارش ، تورم ماهانه خوراکی‌ها به 26 درصد رسیده است که یکی از ویرانگرتریت پیامدها بر قدرت خرید شهروندان تهیدست ایرانی است که بیشتریه هزینه شان را به خرید خوراکی اختصاص می دهند .با توجه به اینکه نرخ تورم عمومی در یک ماه به میزان 2/ 12 درصد رشد کرده است ، یک محاسبه ساده نشان می دهد نرخ تورم خوراکی ها در خرداد امسال دوبرابر نرخ تورم عمومی بوده است . اقتصاددانان برای اقتصاد ایران تورم بالای 8 درصد ی را ی معیاربالاترین نرخ تورم ماهانه می دانستند اما نرخ تورم خردادامسال 50 درصد بیشتر از این نرخ پیش بینی شده اقتصاددانان است. قرار می‌دادند. به نظر نمی‌رسد طی دهه‌های گذشته نرخ تورم خوراکی‌ها در یک ماه به این میزان افزایش یافته باشد و از این حیث، می‌توان رکورد تورم خوراکی‌ها را رکورد شکن به حساب آورد. در بین خوراکی قیمت روغن 200درصد رشد کرده و بیشترین اثر را در بالا بردن تورم این گروه داشته است. گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ نیز 47 درصد افزایش قیمت داشته است. به گزارش مرکز آمار ایران در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات، گروه هتل و رستوران، به دلیل رشد قیمتی ساندویچ و انواع غذاهای سروشده در رستوران، گروه مبلمان و لوازم خانگی به دلیل رشد قیمتی شوینده‌ها و گروه بهداشت و درمان به دلیل افزایش قیمت خدمات طبی سرپایی و خدمات بیمارستانی، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها