رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587787

چه فیلمسازهایی برای ریل جدید سینما تایید صلاحیت میشوند؟

ساعت24-با سپردن مسئولیت تایید صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان کارگردان فیلم اولی، پیش بینی می‌شود جریان اصلی برای ریل‌گذاری‌های مدیران، در سینما آغاز شود.در ماه‌های اخیر سرفصل مشترک صحبت‌های رسمی و غیررسمی سینماگران بویژه کارگردان‌ها حاوی یک معنا و مفهوم کلی است که از اظهارات کاملا رسمی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران سازمان سینمایی برداشت شده است.

خبر
html>

آن‌ها می‌گویند سیاست‌های جدید مدیریت سینما بر این مبنا است که نسلی از فیلمسازان دغدغه‌مند که نگاهی جدی و متفاوت به مسائل اجتماعی دارند حذف شوند. یکی از دلایلی که این گروه برای ادعای خود می‌آورند سخت‌گیری‌ در صدور پروانه‌های ساخت و نمایش و رد کردن برخی فیلمنامه‌هاست.

بیشتر این سینماگران معتقدند که مدیران فعلی قصد دارند یک تفکر و نگاه خاص را به عنوان جریان اصلی سینما جا بیندازند و بقیه به سایه بروند. این برداشت‌ها از صحبت‌های مدیران ناشی می‌شود که بارها و در شکل‌های گوناگون نمود داشته است، از جمله اینکه گفته شده «ما به دنبال سینمای پاک و انقلابی هستیم»، «باید به دنبال نسل جدید آوینی‌ها در سینما باشیم»، «حمایت دولت از سینمای دینی و انقلابی»، «سینمای ایران به لحاظ محتوا نیز نیازمند بازنگری، بازسازی و جراحی است» و...

در همین راستا و در حالی که پیش‌تر اعلام شده بود ارزشیابی، ساماندهی و تقویت کارگردانان فیلم اولی در دوره جدید برعهده بنیاد سینمایی فارابی است، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از آغاز ثبت نام متقاضیان تایید صلاحیت حرفه‌ای فیلم اولی از ۱۱ تیرماه خبر داده است.

این مسئولیت حدود دو ماه قبل در برنامه‌ای مدون با تاکید بر تقویت حضور جوانان متعهد انقلابی در عرصه فعالیت‌های سینمایی و مدیریتی به فارابی محول شد.

اما از آنجا که حبیب ایل‌بیگی تاکید کرده که «تایید صلاحیت حرفه‌ای امری جدا از فرآیند تصویب فیلمنامه‌هاست و در واقع هر فردی که متقاضی ورود به عرصه کارگردانی برای اولین بار است ابتدا باید صلاحیت او در شورای این دبیرخانه (در فارابی) تصویب شود و سپس می‌تواند مانند سایر کارگردانان برای تصویب فیلمنامه خود به ارشاد مراجعه کند» این گمانه‌زنی‌ میان سینماگران زده می‌شود که یکی از مصداق‌های صحبت‌های اخیر محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - مبنی بر اقدام به ریل‌گذاری در سینما، همین واگذاریِ تایید صلاحیت‌ها به بنیاد سینمایی فارابی است.

این مسئولیت در گذشته و در سال‌هایی از دهه‌های ۷۰ و ۸۰ خورشیدی برعهده کانون کارگردانان بود و حدود پنج نفر از اعضای این کانون به بررسی تقاضاها می‌پرداختند که این کار بعدها (تقریبا از دولت نهم) به وزارت ارشاد محول شد.

البته کانون کارگردانان برای دوره جدید، گقته می شود رسول صدرعاملی را به عنوان نماینده به دبیرخانه مربوط در فارابی معرفی کرده است.

اگرچه هنوز جزئیات و خبرهای خاصی از فیلم‌هایی که فارابی مأمور به تولید آن‌ها شده بود، منتشر نشده ولی افرادی که در آینده از سوی این بنیاد تایید صلاحیت می‌شوند و فیلم‌هایی که خواهند ساخت، بیشتر می‌تواند درستی این حدس و گمان‌ها را تایید کند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها