رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587937

واشنگتن – تهران و بازی با حاصل جمع صفر

ساعت 24 - در حالی که برخی خوش بینی ها در باره گفت وگوی دوحه برای رسیدن با سازش میان تهران و واشنگتن پدیدار شده بود اما به هردلیل این بار گفت وگوها در کوتاه ترین زمان تمام شد و دوطرف حاضر نشدند گفت وگوها ادامه یابد. حال دیگر این نظریه که بازی گفت وگو با حاصل جمع صفر فرسایشی شده است در کانون توجه قرارگرفته و شهروندان ایرانی از این نظر که به هرحال وضعیت کسب وکارشان به این داستان گره خورده است نگران هستند . با این همه بازی انداختن توپ به زمین دیگری از سوی نظام سیاسی ایران و آمریکا ادامه دارد.

html>

ایران می گوید توافق آماده است وفقط آمریکا باید آن را قبول کند ولی آمریکایی ها چیز دیگری می گویند ..او به وزیر خارجه قطر گفته است مذاکره کننده ارشد ما همواره با ابتکار عمل و در مسیر تحقق توافقی قابل قبول گام برمی‌دارد و ما بر ادامه مذاکره تا رسیدن به توافق مبتنی بر واقع‌بینی مصمم هستیم. آمریکا حکومت ایران را مسئول شکست مذاکرات دوحه بر سر برنامۀ اتمی این کشور خواند و جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که از نو با طرح مسائل بی ربط از به نتیجه رسیدن مذاکرات جلوگیری کرده است. یک سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا با اظهار این مطلب افزوده است که ظاهراً تهران آمادۀ یک تصمیم گیری اساسی برای احیا یا به گور سپردن برجام نیست و به همین خاطر مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه بدون پیشرفت خاتمه یافت.سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا همچنین گفته است : "اگر چه ما قدردان اتحادیۀ اروپا و تلاش های آن هستیم، اما، از این نیز سرخورده ایم که ایران یک بار دیگر به طور مثبت به ابتکار اتحادیۀ اروپا پاسخ نداده و هیچ پیشرفتی نیز صورت نگرفته است."

رابرت مالی، فرستادۀ ویژه آمریکا در امور ایران و مسئول مذاکره اتمی با این کشور و علی باقری کنی مسئول مذاکرات اتمی ایران سه شنبه گفتگوهای غیرمستقیم خود را به واسطۀ نمایندۀ اتحادیۀ اروپا، انریکه مورا، برای خارج کردن مذاکرات از بن بست در دوحه آغاز کردند.انریکه مورا، هماهنگ کنندۀ اروپایی مذاکرات اتمی با ایران پیشتر گفته بود که دو طرف ایرانی و آمریکایی وارد دو روز مذاکرۀ فشرده در دوحه شدند که البته هنوز به پیشرفت های مورد نظر اتحادیۀ اروپا نرسیده است. مورا سپس تأکید کرده بود که او به تلاش های اضطراری خود برای دستیابی به یک توافق کلیدی برای جلوگیری از تکثیر سلاح اتمی و در صیانت از ثبات منطقه ادامه می‌دهد.هفتۀ گذشته مشاور امنیت ملی آمریکا جیک سالیوان گفته بود که متن توافق با ایران از ماه مارس آماده است و جمهوری اسلامی نیز حاضر بود آن را بپذیرد و اکنون در دوحه نیز ایران باید بگوید که آیا این توافق را می پذیرد یا نه.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها