رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591178

پترائوس بدترین توافق تاریخ آمریکا را اعلام کرد

ساعت24-دیوید پترائوس فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان با بیان اینکه واشنگتن توان کنترل وضعیت این کشور و جلوگیری از سقوط دولت اشرف غنی را داشت، توافق دوحه را بدترین توافقنامه در تاریخ ایالات‌متحده دانست.

html>

ژنرال «دیوید پترائوس» فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان در مقاله‌ای برای نشریه آتلانتیک نوشت آمریکا توان کنترل وضعیت افغانستان را داشت و می توانست از سقوط حکومت پیشین آن جلوگیری کند.

پترائوس با اشاره به امکانات و فناوری‌های نظامی ارتش ایالات‌متحده در این مطلب استدلال کرده است که واشنگتن با هزینه مالی و انسانی کم می‌توانست در نقش مشاور و حامی دولت افغانستان باقی بماند.

وی تلاش برای کنترل اوضاع افغانستان را گزینه نه چندان ایده آلی برای واشنگتن خوانده که مستلزم تعهد مداوم بود. اما آمریکا ترجیح داد که این کشور و مردمش را برای طالبان و دیگر جنگجویان رها کند.

پترائوس در این مقاله "اشتباهات کلان" و متعدد آمریکا را در افغانستان مورد بررسی قرار داده و یکی از مهمترین این خطاها را حمایت واشنگتن از اعطای قدرت بسیار زیاد به حکومت مرکزی در افغانستان می داند.

این شخصیت آمریکایی که مدتها سمت ریاست سازمان سیا را برعهده داشت، توافق دوحه را "بدترین موافقتنامه سیاسی" در تاریخ ایالات متحده توصیف کرد که به اعتقاد او، شرایط آن، از جمله رهایی پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان را موجب سقوط حکومت این کشور ارزیابی کرده است.

این نظامی بازنشسته آمریکایی ضمن تائید اظهارات منتقدان مبنی بر خروج پرهرج و مرج و بی حساب و کتاب دولت «جو بایدن» از افغانستان، ادعای رقبای واشنگتن را مبنی بر اینکه آمریکا متحد قابل اعتمادی نبوده و یک قدرت رو به زوال است، تائید می کند.

وی به ویژه این دیدگاه را در گرماگرم جنگ اوکراین و بالاگرفتن تنش‌ها میان چین و واشنگتن بر سر تایوان قابل توجه می‌داند.

پترائوس در پایان مقاله خود پیش بینی کرده است که طالبان همچنان به میزبانی و حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه نظامی در افغانستان ادامه خواهند داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها