رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 591217

اقتصاد ایران در گرداب عجایب

ساعت 24 - آنهایی که فوتبال را به صورت حرفه ای بازی کرده یا سالهای طولانی بازی های فوتبال در سطح باشگاهها و تیم های ملی فوتبال را دنبال کرده اند نیک می دانند هنگامی که یک تیمی چند بر هیچ از تیم دیگری عقب مانده و دقایق بازی به سرعت سپری می شوند برخی از بازیکنان از فرمانده داخل زمین یعنی کاپیتان تیم ونیز از سر مربی که فرمانه اصلی اسن فرمان نمی برند و می خواهند یک تنه به قلب تیم مقابل بزنند و برای خو اعتباری کسب کنند ونیز تیمشان را دست کم به شکست خوب برسانند. بیشتر وقت ها ین رفتارها خودزنی به حساب می اید و کاری هم از پیش برده نمی شود. اقتصادایران شوربختانه اکنون حالت همان تیم بازنده را دارد که از همسایه های بلافاصله واز کشورهایی که روزگاری از آنها جلوتر بوده و از کشورهای بزرگ اقتصادی شکست فاحشی خورده است .

سردرگمی
html>

یکم- به گزارش مرکز پژوهش های مجلس قانونگذاری ایران زیان دوخودروساز بزرگ کشور از 100 هزارمیلیارد تومان عبورکرده است. در کدام کشوری چنین پدیده گیجی دیده می شود که دوکارخانه با هزاران میلیارد تومان سرمایه تاریخی و سابقه طولانی بیش از نیم قرن تنها برای اینکه باشند با زیان تولید می کنند. این زیان از کیسه وجیب مردم به جیب وخزانه نهادهای قدرت می رود؟ بس کنیم این وضع را .اقتصاد ایران را مسخره دنیا نکنیم.

دوم- یک گروه از بازرگانان و صنعتگران بخش خصوصی در دورقابت پشت سرهم در مقابل رقبا برای به دست گرفتن یک نهاد قانونی رای کافی به دست نیاورده اند. این گروه دبه جای اینکه نیروی فکری ومادی و تبلیغاتی خود را برای رقابت آینده تجهیز کنند و در میدان مسابقه شفاف برنده شوند حالا وپس از اینکه نتوانستند قوه قضاییه را ونیز سایر نهادهای قانونی مرتبط با این نهاد را متقاعد کنند که انتخابات آتی را پیشین را باطل کنند حالا به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی دخیل بسته واز آنها می خواهند پای درمیان گذاشته و انتخابت زودرس و تحت نظر دولت راه بیندازند. به این نمایش اگر شعبده بازی در سرزمین عجایب نگوییم چه بگوییم.

سوم- حالا دیگر شهروندان عادی که با شبکه های اجتماعی ونیز سایت های پرشمار خبری- تحلیلی اشناشده و از هرمنبعی که تشخیص می دهند خبر وتحلیل ماسب ارایه می کند خبرمی گیرند خوانده وشنیده اند که روسیه رقیب اصلی ایران در صادرات نفت وگاز است . اما با این همه و به رغم هشدارهای چندین وچند ساله کارشناسان ومتخصصان بازار های جهانی نفت وگاز می شنویم ایران قرار است اختیار ساخت و ساز پالایشگاههای نفت وگاز را به شرکت رقیب خود دهد. معلوم است که وقتی گاز پروم همه اطلاعات زیر ساختی گاز ایران را دراختیار داشته باشد می تواند راه صادرات ایران را به اروپا وهرجای دیگر مسدود کند. آیا درک این مقوله بسیار ساده که نباید اطلاعات را به هماورد داد سخت است ؟ اما اقتصاد سرگیجه گرفته ایران سرزمین عجایب شده است.

چهارم- هرکسی که تنها چند روز در بخش دامداری ایران فعالیت کرده نیک می داند این صنعت یک زنجیره از تولید وبازرگانی خارجی نهاده های اصلی را تا تولید شیر وگوشت و ماست را در این زنجیره به صف کرده است. این زنجیره به هم پیوند خورده اند و دستکاری در هر بخش ان می تواند بخش های دیگررا با دردسر مواجه کند. فعالان این صنعت می دانند قیمت نهاده های دامی مثل ذرت و سویا و دانه های روغنی دیگر درداخل به پای تولید گندم برای رسیدن به خودکفایی سربریده شده بودند وکشاورزان ایرانی چندین دهه است با ارامش گندم می کارند و می دانند دولت انها را خریداری می کند. دولتهای ایران نیز تا همین دو- سه ماه پیش برای جبران این وضعیت واردات نهاده های دام را با دلار ارزان انجام می دادند. حالا دلار ارزان از چرخه واردات بیرونشده ودلار 4200 تومانی برای واردات نهاده های دام جایش را به دلار 26 هزارتومانی داده است. معلوم است که قیمت شیر خام به همین دلیل جهش می کند و معلوم است که تولید فراورده های لبنی نیز با توجه به جهش قیمت شیر خام به بالا پرواز می کند . آنگاه دولت به کارخانه های شیر اجازه می دهد قیمت فقط 4 کالای خود را گران کنند . کارخانه های لبنیات تازه می فهمند دولت دستور داده است باید نیمی از محصولات خود را باید به تولید این 4کالا اختصاص دهند. نتیجه این است که تهیدستان توانایی خرید همان 4 کالایی که دولت مجوز گرانی آنها را داده از سبد مصرف خارج می کنند و فروشگاهها به کارخانه ها سفارش نمی دهند و نهادهای نظارتی یقه کارخانه ها را می گیرد که باید مطابق میل ما عمل کنید. آیا اقتصاد ایران در سرزمین عجایب فعالیت نمی کند.

پنجم - به یک وزیر می گویند چرا از منابع بانک مرکزی با پوشش های شگفت انگیز برداشت می کنید ؟ او به جای توضیح دادن می گوید ماکه کمتر از دولت قبلی برداشت کرده ایم ؟ به یک نماینده مجلس می گویند چرا با وجودهشدارهای پیشین بازهم سیل امد و خانه ها ویران شد و دهها نفر جان خود را از دست دادند می گوید تقصیر دولت پیشین است که باید سد می زد اما نزد. به رییس یک نها تقسیم کننده منابع که باید دوکار انجام دهد و سیاستهای بودجه ای کار امد اصلی ترین وظیفه اوست می گویند چرا افزایش حقوق کارگران بخش دولتی ده درصد است و افزایش حقوق کارگران غیر دولتی نزدیکبه 60 درصد اضافه شده است و او در پاسخ می گوید می خواهیم با پلکانی کردن افزایش مزدها عدالت برقرار کنیم. در اساسنامه این نهاد هرگز از توزیع عدالت نام ونشانی نیست. اگر فعالیت های اقتصادی از بند و بست های سیاست داخلی و سیاست خارجی رها نشوند و آزادا و رها نشوند و همچنان دراختیار بازیکنانی باشند که می خواهند شکست تیم اقتصاد را یک تنه جبران کنند بازهم بر ابعاد و اندازه های عجایب اضافه خواهد شد.

محمد صادق جنان صفت- روزنامه جهان صنعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها