رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 594410

گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب

ساعت24-کبد عضو اصلی متابولیک و دفاعی بدن انسان است و عملکردهای متعددی مانند تبدیل زیستی و سم زدایی را انجام می دهد. اما گاه ممکن است؛ اختلال عملکرد کبد، نکروز عظیم کبدی، هیستوپاتولوژی غیرطبیعی کبد و نارسایی کبد ایجاد شود که منجر به عوارض مختلفی مانند زردی، آنسفالوپاتی کبدی، نفروپاتی کبدی و حتی مرگ می شود. لذا در ادامه سعی داریم به گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب بپردازیم.

image-20220914101757-1.jpeg
html>

درمان کبد چرب با دمنوش چای سبز

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و چاقی از مشکلات جدی سلامت عمومی هستند. عصاره چای سبز به طور گسترده در جهان مصرف می شود و چای های سبز مختلف می توانند دارای فعالیت های زیستی متفاوتی باشند.

چای سبز گیاهی با برگ‌های تیره رنگ است که با خواص آنتی‌اکسیدانی شناخته می‌شود. آنتی اکسیدان اندام‌ها را در مقابل عوامل خارجی محافظت می‌کند و باعث حفظ سلامت عمومی بدن می‌شود. کاتچین موجود در چای سبز در حفظ سلامت سلول‌های کبدی نقش موثری دارد.

دیگر خواص چای سبز

چای سبز یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. اعتقاد بر این است که اثرات مفیدی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها دارد که یکی از آنها بیماری کبد چرب غیر الکلی است. چای سبز یک نوشیدنی محبوب با سابقه طولانی است. این دارو فعالیت های زیستی مختلفی مانند آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد دیابت، ضد چاقی، ضد سرطان و محافظت از قلب و عروق را نشان داده است.

چای را می توان بر اساس درجات مختلف تخمیر به چای های سبز، سفید، زرد، اولانگ، سیاه و تیره تقسیم کرد. عصاره چای سبز برای درمان ضد چاقی استفاده شده است. از سوی دیگر، مطالعات رو به رشد تأثیر چای سبز را بر پیشگیری و مدیریت کبد چرب غیر الکلی نشان داد. اثرات محافظ کبدی و ضد چاقی چای سبز، عمدتاً به ترکیبات زیست فعال غنی آن مانند پلی فنل ها نسبت داده می شود. با این حال، انواع مختلف چای سبز می توانند ترکیبات و محتویات ترکیبات زیست فعال بسیار متفاوتی داشته باشند. از این رو، اثرات انواع مختلف چای سبز بر کبد چرب غیر الکلی و چاقی می تواند متفاوت باشد.

چای ترش ممکن است سلامت کبد را بهبود بخشد

کایل می گوید که برخی از مطالعات نشان داده اند که عصاره چای ترش ممکن است سلامت کبد را تقویت کند. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مصرف عصاره هیبیسکوس (چای ترش) به مدت 12 هفته باعث بهبود استئاتوز کبد می شود.

شیرین بیان و سلامت کبد

شیرین بیان در ابتدا در "شنونگ بنکائو جینگ"، یک کتاب چینی باستانی در مورد کشاورزی و گیاهان دارویی توصیف شد. استفاده از عصاره شیرین بیان به عنوان یک گیاه سم زدایی در "شنونگ بنکائو جینگ"، یک کتاب گیاه شناسی کلاسیک چینی که بیش از 2500 سال پیش منتشر شد، گزارش شده است. بعدها، بسیاری از نسخه‌های حاوی شیرین بیان در شاهکارهای طب سنتی چینی مانند Shanghan Lun (سلسله هان)، JinGui Yaolue (سلسله هان) و Bencao Gangmu (سلسله مینگ) ثبت شد.

شیرین بیان امروزه رایج ترین داروی سنتی چینی است که مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین یک عنصر رایج در غذا، نوشیدنی، تنباکو و لوازم آرایشی است.

یکی از مهمترین اجزای طبیعی شناخته شده شیرین بیان GL است. این جزء به صراحت به عنوان یک داروی محافظ کبد توصیه شده است. تحقیقات فارماکولوژیک مدرن تأیید کرده است که شیرین بیان دارای تعدادی فعالیت بیولوژیکی مانند آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد ویروسی، تنظیم ایمنی و محافظت از کبد است. گلیسیرتینیک اسید یکی از ادغام کننده های فعال شیرین بیان است که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.

خار مریم (سیلیمارین)

سیلیمارین، که اغلب شیرخار نامیده می شود، از گروهی از ترکیبات استخراج شده از دانه های خار مریم (Silybum marianum) شامل سیلیبین، سیلی کریستین و سیلیدیانین تشکیل شده است. خار مریم بیش از 2000 سال است که برای درمان بیماری های مجرای صفراوی و کبد استفاده می شود و تحقیقات نشان می دهد که ممکن است خواص محافظتی از کبد داشته باشد.

پیشنهاد شده است که سیلیمارین دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و ممکن است به ترویج بازسازی سلول های کبدی، کاهش التهاب و سودمندی افراد مبتلا به بیماری کبد کمک کند. با این حال، نتایج مطالعات انسانی متفاوت بوده است.

به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل سیلیمارین ممکن است به محافظت در برابر پیشرفت بیماری کبد، افزایش طول عمر در افراد مبتلا به سیروز الکلی و افزایش کیفیت کلی زندگی در افراد مبتلا به بیماری کبد کمک کند.

زردچوبه و درمان کبد چرب

زردچوبه و جزء فعال اصلی آن کورکومین با انواع فواید سلامتی چشمگیر مرتبط است. به خوبی مستند شده است که زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی است، که این گیاه را به گزینه ای محبوب برای مبتلایان به بیماری کبد تبدیل می کند.

یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به کبد چرب نشان داد که درمان روزانه با 500 میلی گرم یک محصول کورکومین به مدت 8 هفته به طور قابل توجهی محتوای چربی کبد و سطوح AST و ALT را در مقایسه با گروه دارونما کاهش می دهد.

پیپرین ترکیبی است که در فلفل سیاه یافت می شود و جذب کورکومین را افزایش می دهد. همچنین مشاهده شد که درمان کورکومین به طور قابل توجهی شدت NAFLD را در مقایسه با گروه دارونما بهبود بخشید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها