رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 595548

نبض تقاضای ارز آهسته می زند

ساعت 24 - خبرگزاری دولتی به نقل از بانک مرکزی در حالی جزییات معاملات انجام شده در بازارهای حواله و اسکناس ارز در روز جاری (پنجشنبه) را اعلام کرد که امروز در سامانه نیما، عرضه ارز ۲۷ برابر تقاضا بود و ۹۶ درصد ارزهای عرضه‌شده، مشتری نداشت. آیا این خبر خوشی است و باید به بانک مرکزی و گروه اقتصادی دولت تبریک گفت ؟  واقعیت این است که این وضعیت و آهسته تر شدن ضربان نبض تقاضای ارز به معنای دست کشیدن نسبی فعالان اقتصاد ایران از دادوستد و افزایش نگرانی آنها است.

دلار
html>

در حالی که به نظر می‌رسید گفت ‌وگوهای سیاسی ایران با طرفین غربی مذاکرات برجامی را به سمت و سوی جدیدی برده و با دلگرم شدن فعالان اقتصادی بازار ارز از سوی تقاضا شاهد تحرک بیشتری باشد اما چنین نشد. اما این بار نیز اخبار جدیدی از روند چانه‌زنی‌ها منتشر نشد. از سوی دیگر درروزهای تازه سپری شده قیمت ارز های معتبر آرایش صعودی به خود گرفت و آماده حمله به سقف جدید قیمتی شد. در هفته ‌پایانی مردادماه کشورهای اروپایی متنی پیشنهادی در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران ارائه کردند که نشان از نهایی شدن روند مذاکرات می‌داد. جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اواخر مرداد ماه گفته بود «پس از ارائه پیش‌نویس خود به عنوان متن نهایی، ایران پاسخی داد که به نظر من منطقی بود. بورل گفته بود اکثر کشورها با متن پیشنهادی اروپا موافق هستند». این متن پیشنهادی باعث افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات شد و فروش ارزهای خانگی در بازار را بیشتر کرد. هرچند این موضوع موجب ریزش دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی و ماندگاری چند روزه آن در این کانال قیمتی شد اما مطابق با پیش‌بینی‌های صورت گرفته دلار بار دیگر مسیر صعود خود را به سمت کانال ۲۹ هزار تومانی پیدا کرد. نکته قابل توجه آنکه دلار به دلیل اخبار ضد و نقیضی که از برجام می‌رسید حدود دو هفته در کانال ۲۹ هزار تومانی نوسان کرد اما نزدیک شدن به نشست شورای حکام و نگرانی نسبت به صدور قطعنامه علیه ایران صعودی شدن دوباره قیمت دلار را ممکن کرد.

اما با آنکه نگرانی‌ها نسبت به نتیجه این نشست معامله‌گران را نسبت به آینده بازار ارز ناامید کرده بود این نشست در نهایت بدون صدور قطعنامه پایان یافت. در همین راستا نیز میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در شهر وین در پیامی توئیتری نوشته بود «بحث بر سر راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در دور فعلی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یافت. هیچ قطعنامه یا تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشد. فقط تبادل دیدگاه صورت گرفت». اما آیا این موضوع زمینه‌ساز برگشت قیمت‌ها در بازار ارز شد؟ هرچند تصور می‌شد این موضوع باعث ریزش دوباره قیمت دلار شود اما بعد از اعلام نتیجه شورای حکام، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ۱۰ شخص و شرکت ایرانی را به اتهام انجام حملات سایبری به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مدعی شده بود که مذاکرات احیای برجام به بن‌بست خورده است. این اخبار هرچند در نهایت دلار را وارد سیر صعودی خود کرد و دلار را تا نزدیکی کانال ۳۲ هزار تومان بالا برد اما سفر ابراهیم رییسی به نیویورک و سخنرانی وی در مقر سازمان ملل نیز موضوع دیگری است که نمی‌توان اثرات آن را بر بازار ارز نادیده گرفت.حالا که دولت آمریکا به طوررسمی به کنگره اعلام کرده است گفت وگوهای هسته ای با ایران به بن بست رسیده است باید دید سمت تقاضای بازار بازهم محتاط تر عمل خواهد کرد ؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها