رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595771

هفته هفتم تحت‌تاثیر اتفاقات اخیر کشور برگزار شد

از همدردی فوتبالیست‌ها با مردم تا مدیران سیاسی باشگاه‌ها

ساعت24-شروع هفته هفتم لیگ برتر بعد از تعطیلی سه هفته‌ای به خاطر برگزاری اردوی تیم ملی در اتریش به‌طور کامل تحت‌تاثیر اتفاقات چند وقت اخیر کشور بود. اتفاقاتی که بعد از درگذشت مهسا امینی به وقع پیوستند. در همین رابطه تقریبا تمام ارکان فوتبال ایران چه بازیکنان چه مربیان و چه مدیران باشگاه‌ها نسبت به وقایع واکنش نشان دادند؛ واکنش‌هایی که نشان داد چقدر فاصله است بین بازیکنان و مربیان با مدیران فوتبال.

خبر
html>

گل سرسبد واکنش‌ها قبل از سوت شروع بازی‌ها اظهارات یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس بود. گل‌محمدی در آغاز نشست خبری تیمش پیش از بازی با تراکتور گفت: «راجع به بازی صحبت خاصی ندارم. به جهت اینکه واقعا حال دلمان خوب نیست. در این روزهای تلخ، روزهایی که همه مردم ما ناراحت هستند صحبت راجع به فوتبال به نظرم هیچ فایده‌ای ندارد. موقعی که حال دلت خوب باشد فوتبال می‌چسبد ولی واقعا در این شرایطی که وجود دارد نمی‌توانم زیاد راجع به مسابقه و فوتبال صحبت کنم. هم بدون تماشاگر است هم در روزهایی هستیم که مردم با توجه به این اتفاقاتی که افتاده ناراحت هستند. عزادار همه عزیزانی هستیم که از دست‌مان رفتند چه نیروهای پلیس چه جوانانی که در این روزها جان‌شان را از دست دادند. همه‌شان بچه‌های ایران‌زمین هستند. همه‌شان بچه‌های این خاک هستند. صحبت کردن در مورد فوتبال در این روزها هیچ اهمیتی ندارد.»
بعد از اظهارات گل‌محمدی و با شروع مسابقات که با بازی نساجی و نفت مسجدسلیمان استارت خورد، بازیکنان هم به نوبه خود نسبت به وقایع دو هفته اخیر واکنش نشان دادند. ابتدا مهاجمان نساجی بعد از گلزنی مقابل حریف اقدام به شادی نکردند و حرکاتی نمادین در احترام به وضعیت این روزها نشان دادند. در بازی استقلال و گل‌گهر سیرجان این رویه ادامه پیدا کرد. اکثر بازیکنان با مچ‌بند مشکی وارد زمین شدند و گلزنان بعد از گلزنی هیچ‌گونه شادی از خود نشان ندادند. البته وقتی محبی گل زد و دستانش را به نشانه اینکه نمی‌خواهد خوشحالی کند بالا گرفت، گزارشگر مرکز کرمان گفت این بازیکن به خاطر احترام به امیر قلعه‌نویی خوشحالی نکرده که این اظهارنظر با واکنش کاربران فضای مجازی مواجه شد. به‌طوری که وقتی تیکدری بازیکن گل‌گهر و بعد کوین یامگا بازیکن خارجی استقلال هم بعد از گلزنی خوشحالی نکردند، کاربران به کنایه نوشتند لابد اینها هم به خاطر احترام به قلعه‌نویی خوشحالی نکردند!
این واکنش‌های نمادین به اتفاقات اخیر که به صورت کلامی و فرمی به نمایش درآمد در راستای واکنش‌هایی بود که فوتبالیست‌ها در روزهای تعطیلی لیگ در صفحات مجازی‌شان نشان داده بودند. تقریبا تمام بازیکنان فوتبال در دو هفته اخیر در حد یک پست یا استوری از مقامات خواسته بودند به حرف مردم گوش کنند. برخی هم نوشته بودند چرا در حالی که دولت تاکید دارد حق اعتراض برای همه وجود دارد، رفتارهای خشونت‌آمیز از سوی ماموران صورت می‌گیرد. مثلا جواد نکونام نوشته بود: «ما نه اغتشاشگر هستیم نه ضد کشورمان. ما عاشق ایرانیم. ولی ایران آزادی که همه بتوانند نظرشان را بیان کنند نه اینکه مردم را بزنند. به چه حقی و به چه جرمی؟ مردم گوش شنوا می‌خواهند نه باتوم و... اینها پدران ما، خواهران و برادران ما هستند. مردم ایران خیلی نجیب و عزیزند. باتوم و برخورد خشونت‌آمیز شایسته آنها نیست. زنده‌باد ایران»
بعد از پایان بازی‌های روز نخست هفته هفتم لیگ، مدیران باشگاه‌های لیگ برتر نیز در بیانیه‌ای نسبت به وقایع اخیر واکنش نشان دادند. واکنشی متفاوت و البته قابل پیش‌بینی. تفاوت واکنش مدیران با مربیان و بازیکنان درست همانند تفاوت واکنش مقامات مسوول و مردم نسبت به وقایع اخیر بود. تقلیل معترضین به معدود افراد فریب‌خورده که تحت‌تاثیر کلام دشمنان قرار گرفته‌اند و دنبال تجزیه‌طلبی هستند محور این بیانیه بود.
مدیران باشگاه‌ها در این بیانیه نوشتند: «مدیران عاملان باشگاه‌های فوتبال کشور ضمن اعلام پایبندی به ارزش‌های دینی، ملی، انقلابی و دفاع مقدس و در مسیر ارتقا و شکوه نام ایران اسلامی یکپارچه از تلاش‌های حافظان نظم و تمامیت ارضی و امنیت پایدار کشور که زمینه‌ساز رشد و توسعه کشور است حمایت کرده و با تمامی توان در راستای مجد و عظمت ایران در عرصه بین‌المللی همت والای خود را برای گسترش همه‌جانبه فوتبال و ابعاد فرهنگی و فنی آن معطوف می‌دارند. اقدام هنجارشکنانه معدود افرادی که در مسیر اهداف دشمنان قسم خورده تفکر پوچ ایران سربلند استوار را در ذهن می‌پرورانند محکوم و از چهره‌های اصیل ورزشی انتظار داریم با اتکا به سواد رسانه‌ای و به دور از فضای آلوده فراهم‌شده توسط دشمنان از کلام، ادبیات و انشای تجزیه‌طلبان و منافقین و دیگر معاندین خارجی دوری جویند و هرگونه نظر و انتقاد را از مبادی قانونی طرح نموده و برای یکپارچگی، امنیت و آرامش سراسر میهن اسلامی اهتمام ورزند. همراه تیم ملی تا پای جان برای ایران سرافراز.»
البته همانطور که گفته شد چنین بیانیه‌ای از سوی مدیران باشگاه‌ها قابل پیش‌بینی بود چرا که تمامی این افراد از دل محافل سیاسی که اساسا ارتباطی با فوتبال ندارند به این جایگاه‌ها رسیده‌اند و منطقی است که ادبیات‌شان چه درست و چه غلط، همان ادبیات برخی نمایندگان مجلس و برخی مقامات مسوول باشد که هر روز از تریبون‌های رسمی منتشر می‌شود.
شاید از همین مساله و تفاوت‌ها نیز بتوان فهمید که چرا مدیران فوتبال ایران عمدتا در اداره یک باشگاه فوتبال ناموفق هستند و نمی‌توانند ارتباط درستی نه با بدنه مربیان و بازیکنان و نه با بدنه هواداران برقرار کنند. چرا که همه‌چیز را از دریچه مسائل سیاسی نگاه می‌کنند و فاصله‌ای معنادار با کف جامعه فوتبال دارند.

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها