رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 604286

ستاره شدن به لطف جدایی از استقلال و پرسپولیس/ از برزخ بازگشته‌ها!

ساعت24-در ادوار مختلف لیگ برتر فوتبال بازیکنانی بودند که به استقلال و پرسپولیس رفتند اما هیچ‌گاه نتوانستند بهترین عملکرد خودشان را به نمایش بگذارند. با این حال برخی از این بازیکنان پس از جدایی از سرخابی‌ها توانسته‌اند درخششی داشته باشند که سرخابی‌ها حسرت از دست دادنشان را بخورند.

به گزارش ایسنا، شاید کمتر بازیکن ایرانی پیدا شود که از همان کودکی آرزوی بازی در استقلال و پرسپولیس را نداشته باشد. با این حال درصد کمی از آن‌ها، از نظر فنی و روانی توان مبارزه کردن برای رسیدن به آرزویشان را دارند و از بین آن‌ها هم، درصد کمی به موفقیت می‌رسند.

در بین خود ما هم می‌توان افرادی را پیدا کرد که وقتی به آمال و آرزوهایشان رسیده‌اند، توی ذوقشان خورده یا اشباع شده‌اند و دیگر انگیزه‌ای برای ادامه‌ مسیر ندارند. برخی از انتقال‌ها به پرسپولیس و استقلال به همین دلیل شکست خورده اما در مواردی خاص، فشار هواداری و رسانه‌ای روی بازیکنانی که به پرسپولیس و استقلال آمده‌اند، بر عملکرد این بازیکنان تاثیر گذاشته تا به عنوان پروژه‌های شکست خورده از آن‌ها یاد شود؛ فرقی هم نمی‌کند این بازیکنان پیش از پیوستن به سرخابی‌ها ستاره بودند یا نه.

با این حال برخی از این بازیکنان پس از جدایی از استقلال و پرسپولیس دوباره از نظر روانی خودشان را بازیابی کرده‌اند و در مواردی، عملکردی از خود به نمایش گذاشته‌اند که هواداران سرخابی حسرت از دست دادنشان را می‌خورند.

در ادامه این گزارش، به بهانه درخشش رضا اسدی در تراکتور، درست یک فصل پس از ناکامی در پرسپولیس، به مرور بازیکنانی که پروژه‌های شکست خورده در استقلال و پرسپولیس در ادوار لیگ برتر بوده‌اند اما سرنوشتی مشابه رضا اسدی داشته‌اند، پرداخته شده است.

رضا اسدی

رضا اسدی، آرش رضاوند و محمد دانشگر، سه بازیکنی بودند که در نفت و سایپا توسط علی دایی پرورش پیدا کردند و توانستند به استقلال و پرسپولیس برسند. البته مسیر رضا اسدی طولانی‌تر شد و پس از پیوستن به تراکتور و سن پولتن اتریش به پرسپولیس رفت. اوضاع در پرسپولیس برای رضا اسدی اصلا خوب پیش نرفت و حتی او را بدترین خرید لیگ بیست و یکم قلمداد کردند تا به همین دلیل پس از تنها یک فصل از جمع شاگردان گل‌محمدی جدا شود.

رضا اسدی در لیگ بیست و دوم به تراکتور پیوست و چنان عملکرد درخشانی داشت که در کنار ریکاردو آلوز، دیگر بازیکن تراکتور به عنوان بهترین ترانسفرهای لیگ بیست و دوم به حساب می‌آیند. اسدی با وجود این که پست تخصصی‌اش هافبک دفاعی است، در دو بازی از سه بازی اخیر در پست مهاجم هدف توسط پاکو خمز به کار گرفته شده و در آخرین بازی‌اش توانست هت‌تریک کند. اسدی در ۱۶ بازی که برای تراکتور به میدان رفته، ۷ گل به ثمر رسانده و در حال حاضر هم با ۶ گل زده در لیگ برتر در کنار محمد عباس‌زاده و یورگن لوکادیا در صدر جدول گلزنان این رقابت‌هاست.

کریم انصاری‌فرد

انصاری‌فرد ۲۲ ساله پس از درخششی خیره‌کننده در سایپا و آقای گلی در لیگ یازدهم به پرسپولیس کهکشانی رویانیان پیوست اما جوان اول آن سال‌های فوتبال ایران به عنوان جزئی از آن پروژه شکست خورده، نتوانست عملکرد قابل قبولی در ترکیب پرسپولیس داشته باشد. انصاری‌فرد در ۳۱ بازی لیگ دوازدهم برای پرسپولیس به میدان رفت و آمار ۷ گل و ۲ پاس گل به ثبت رساند که ۳ گل از آن ۷ گل، مربوط به هت‌تریک این بازیکن مقابل پیکان بود.

انصاری‌فرد تنها یک فصل در پرسپولیس دوام آورد و به تراکتور پیوست در همان فصل اول حضورش در جمع سرخ‌پوشان تبریزی به عنوان آقای گلی لیگ برتر رسید تا نشان دهد که جو سنگین موجود در پرسپولیس چه تاثیری روی عملکرد این بازیکن گذاشته بود.

انصاری‌فرد از تراکتور به اوساسونا پیوست و در ادامه در لیگ یونان برای پانیونیوس، المپیاکوس و آ.ا.ک آتن به میدان رفت و در پنج فصل حضور در لیگ این کشور، خودش را به عنوان یکی از بهترین مهاجمان لیگ یونان معرفی کرد. انصاری‌فرد همچنین در جام‌های جهانی ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ عضوی از تیم ملی ایران بود.

شهاب زاهدی

لیگ چهاردهم، آغاز کار زاهدی ۱۸ ساله در پرسپولیس بود اما مجموع دقایق حضور او در ۳ فصل به دو بازی نرسید. علاوه بر این، زاهدی اواخر سال ۹۳ با محرومیت دو ساله به دلیل دوپینگ مواجه شد تا بدشانسی‌ها برای او تکمیل شود و در نهایت پرسپولیس را ترک کند.

زاهدی در نهایت در پایان لیگ شانزدهم ایران را ترک کرد و برای ادامه فوتبالش به ایسلند رفت تا شاید در آن کشور بتواند خودش را به فوتبال ایران بشناساند. شهاب زاهدی پس از عملکرد موفق در FBV ایسلند به لیگ اوکراین رفت و به یکی از بهترین مهاجم این لیگ تبدیل شد و پیش از هجوم روسیه به اوکراین، زوج رویایی‌ای در فصل ۲۲-۲۰۲۱ در تیم زوریا با الله‌یار صیادمنش بسازند و همه تیم‌ها را قلع‌وقمع کنند.

شهاب زاهدی در حال حاضر یکی از مهاجمان مطرح فوتبال ایران به حساب می‌آید و به صورت قرضی در تیم پوشکاش مجارستان بازی می‌کند. او در این تیم هم عملکرد خوبی داشته و ۱۱ گل و ۴ پاس گل برای پوشکاش در ۲۷ بازی به نام خودش ثبت کرده است.

گادوین منشا

حضور منشا در لیگ برتر ایران از لیگ شانزدهم و با پیکان مجید جلالی آغاز شد. منشا در نخستین فصل حضورش در لیگ برتر عملکرد درخشانی داشت و آمار ۱۶ گل و ۲ پاس گل در ۲۷ بازی برای پیکان به ثبت رساند.

یک فصل کافی بود که منشا مورد توجه پرسپولیس برانکو قرار بگیرد. این مهاجم نیجریه‌ای با این که کمک زیادی به پرسپولیس کرد و گل‌های مهمی از جمله گل به الدحیل در لیگ قهرمانان آسیا را به ثمر رساند اما میزان تاثیرگذاری مستقیمش روی گل‌های پرسپولیس در ۶۳ بازی به اندازه همان یک فصلی بود که برای پیکان به میدان رفته بود.

منشا در لیگ هجدهم به استقلال پیوست و اوضاع برای او بدتر شد. منشا در ۱۸ بازی که برای استقلال شفر به میدان رفت، آمار یک گل و ۳ پاس گل را به ثبت رساند تا انتقالی شکست خورده به حساب بیاید.

با این حال پس از این که گادوین منشا از پرسپولیس و تراکتور جدا شد، عملکرد خوبی در گل‌گهر و مس رفسنجان داشت تا جایی که این بازیکن در لیگ بیست و یکم توانست با ۱۴ گل به عنوان آقای گلی لیگ برتر برسد.

رینالدو کروسادو

این بازیکن پرویی با سابقه بازی در گراس‌هاپر سوییس در لیگ نهم و در سن ۲۴ سالگی به استقلال آمد اما او اغلب مصدوم بود و نتوانست به آبی‌ها کمک کند تا خرید خارجی شکست خورده‌ای برای استقلال به حساب بیاید اما بخت رینالدو پس از ترک ایران باز شد.

رینالدو دو سال پس از ترک ایران به ایتالیا رفت و دو فصل برای کیه‌وو در ۲۵ بازی سری آ به میدان رفت. او پس از جدایی از کیه‌وو هم در باشگاه‌های مطرحی مثل ناسیونال اروگوئه و نیو ولز الد بویز آرژانتین به میدان رفت. رینالدو ۴۰ بازی ملی هم برای پرو انجام داده است.

لئوناردو کوئیکه

این بازیکن کامرونی در ۱۸ سالگی از لیگ کامرون به عنوان اولین بازیکن آفریقایی استقلال به این تیم آمد و یک فصل در این تیم و یک فصل در استیل آذین حضور داشت. او در نیم فصلی که عضو استقلال بود در ۹ بازی به میدان رفت و فقط توانست یک پاس گل بدهد اما در استیل آذین لیگ یکی عملکرد بهتری داشت. کوئیکه با توجه به این که با سن خیلی کمی به فوتبال ایران آمد، نتوانست آن طور که باید و شاید خودنمایی کند اما بعدها ۲۳ بازی ملی برای کامرون انجام داد و برای آینتراخت فرانکفورت، ریزه‌اسپور ترکیه و اسپارتا پراگ به میدان رفت.

ساسان انصاری

ساسان انصاری پس از سال‌ها حضور در فولاد در ۲۵ سالگی تصمیم گرفت به پرسپولیس بپیوندد اما این انتقال در ترافیک خط حمله سرخ‌پوشان با حضور مهدی طارمی، علی علیپور و گادوین منشا باعث شد که در همان پنجره‌ای که به پرسپولیس پیوست، دوباره به فولاد برگردد.

عملکرد ساسان انصاری در همان فصل خیره‌کننده بود و در مجموع ۲۸ بازی توانست آمار ۱۸ گل و ۳ پاس گل را به نام خودش ثبت کند تا پرسپولیسی‌ها در آن فصل با وجود قهرمانی در لیگ برتر، حسرت از دست دادن انصاری را بخورند چرا که در لیگ قهرمانان ۲۰۱۷، مهدی طارمی به دلیل شکایت باشگاه ریزه‌اسپور محروم شد و نتوانست در نیمه‌نهایی لیگ قهرمان مقابل الهلال به میدان برود تا آتش خط حمله پرسپولیس گرفته شود و در نهایت به این تیم عربستانی ببازند و به فینال نرسند. شاید اگر در آن بازی انصاری را در اختیار داشتند، می‌توانستند الهلال را شکست دهند.

حسین پورحمیدی

پورحمیدی ۲۱ پس از حضور در دروازه استقلال خوزستان در لیگ هجدهم به استقلال استراماچونی پیوست اما حضور سید حسین حسینی درون دروازه استقلال، فرصتی به پورحمیدی نداد که برای آبی‌پوشان تهرانی به میدان برود.

پورحمیدی پس از معاوضه با سعید مهری و حضور در تراکتور، بلافاصله به صورت قرضی به آلومینیوم اراک منتقل و در این تیم ماندگار شد. این دروازه‌بان ۲۴ ساله در ۸۰ بازی که برای آلومینیوم به میدان رفته عملکرد درخشانی داشته و در ۳۸ بازی موفق به ثبت کلین شیت شده است. او در دو فصل اخیر یکی از بهترین دروازه‌بانان لیگ برتر بوده است.

آرش رضاوند

عملکرد خوب رضاوند در نفت و سایپای علی دایی منجر به انتقال این بازیکن در لیگ نوزدهم به استقلال شد. با این حال اوضاع برای رضاوند آن طور که باید و شاید خوب پیش نرفت و عملکردش مورد انتقاد هواداران استقلال قرار گرفت تا او مجبور شود در نیم فصل بیست و یکم استقلال را به مقصد فولاد به صورت قرضی ترک کند.

حضور در فولاد به او کمک کرد که خودش را بازیابی کند و پس از نیم فصل جدایی از استقلال، حالا به یکی از ارکان تیم ساپینتو تبدیل شود.

ایمان صادقی

ایمان صادقی پرورش‌یافته تیم‌های پایه استقلال است و در همان ۱۷ سالگی با درخشش در جام جهانی زیر ۱۷ ساله‌ها نامی برای خودش دست و پا کرد. با این حال حضور او در سطح اول فوتبال ایران به وقفه افتاد اما بالاخره پس از حضور نسبتا موفق در ملوان، در ۲۳ سالگی به پرسپولیس پیوست اما اوضاع برای او در لباس سرخ، فاجعه‌بار پیش رفت تا جایی که یک فصل در این تیم دوام آورد.

حضور در پرسپولیس برای ایمان صادقی اصلا خوش‌یمن نبود و باعث شد که ۶ سال طول بکشد تا دوباره بتواند توانایی‌هایش را در لیگ برتر نشان دهد. صادقی در لیگ بیست و یکم برای فجر سپاسی به میدان رفت و با وجود سقوط این تیم به لیگ یک، عملکرد درخشانی داشت. صادقی امسال هم یکی از ستون‌های تیم مازیار زارع در ملوان است و خودش را به عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان لیگ برتر نشان داده است.

امین قاسمی‌نژاد

قاسمی‌نژاد خیلی دیر و پس از ۳۰ سالگی در فوتبال ایران با درخشش در پدیده مطرح شد. این بازیکن علاقه زیادی به پیوستن به استقلال داشت و پس از فصل خوبی که در لیگ بیستم برای پدیده داشت، با آمار ۱۱ گل و ۴ پاس گل در ۲۳ بازی به رویای کودکی‌اش یعنی پوشیدن پیراهن آبی استقلال رسید.

با این حال اوضاع برای امین قاسمی‌نژاد در لیگ بیست و یکم خوب پیش نرفت و فقط نیم فصل در استقلال دوام آورد و به صورت قرضی به گل‌گهر پیوست. حضور قاسمی‌نژاد در گل‌گهر برای او جواب داد و این بازیکن در فصل ۰۲-۱۴۰۱ عملکرد خوبی برای تیم امیر قلعه‌نویی داشته و حالا به یکی از مهره‌های تاثیرگذار گل‌گهر رده سومی تبدیل شده است.

محمدرضا آزادی

تراکتور در لیگ هفدهم از نقل و انتقالات محروم بود و یحیی گل‌محمدی مجبور شد از بازیکنان جوان استفاده کند. به همین دلیل فرصتی پیش آمد که آزادی ۱۷ ساله بتواند خودی نشان دهد. آزادی پس از پایان لیگ نوزدهم به یونان رفت و برای پانتولیکوس بازی کرد و پس از یک فصل حضور در فوتبال یونان به ایران بازگشت تا برای استقلال بازی کند اما اوضاع برای آزادی خوب پیش نرفت و تنها در ۳ بازی فرصت حضور در زمین پیدا کرد.

آزادی در نیم فصل لیگ بیستم تصمیم به جدایی از استقلال گرفت و به آلومینیوم پیوست. او در فصل گذشته نمایش درخشانی برای آلومینیوم در جام حذفی داشت و حالا این نمایش درخشان را در لیگ بیست و دوم ادامه می‌دهد. محمدرضا آزادی در لیگ بیست و دوم آمار ۵ گل و ۲ پاس گل را به نام خودش ثبت کرده است.

مهدی شیری

مهدی شیری هم با استقلال و هم با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شده اما در استقلال آن قدر جوان بود که به او بازی نرسد تا دیده شود و در پرسپولیس هم چند اشتباه حساس باعث شد که با وجود انجام ۱۱۱ بازی با پیراهن سرخ‌پوشان تهرانی، هیچ‌گاه به محبوبیت نرسد. ارتکاب خطای عجیب هند در فینال لیگ قهرمانان آسیا فصل ۲۰۲۰ مقابل اولسان هیوندای و در ادامه اخراج در دیدار سوپرجام مقابل فولاد که منجر به از دست رفتن دو جام قهرمانی برای پرسپولیس یحیی گل‌محمدی شد، این نتیجه را به همراه داشت که هیچ‌گاه بازی‌های خوب شیری در یادها نماند و از او به عنوان یکی انتقال‌های شکست خورده یاد شود.

با این حال شیری در نقل و انتقالات نیم فصل لیگ بیست و یکم تصمیم گرفت به فولاد بپیوندد و شاگرد جواد نکونام شود؛ انتقالی که به سود این بازیکن شد و او هم‌اکنون یکی از ارکان دفاعی تیم جواد نکونام به حساب می‌آید. شیری در حال حاضر تقریبا همان آمار گل و پاس گل در ۱۱۱ بازی برای پرسپولیس را در ۳۶ بازی برای فولاد به ثبت رسانده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها