رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 604461

انتشار اطلاعات نماگرهای اقتصادی چه شد

ساعت24-از مهر امسال تاکنون، اطلاعات متغیرهای پولی هنوز در سایت بانک مرکزی منتشر نشده است در حالی که انتشار این اطلاعات، ضمن ایجاد شفافیت در اقتصاد، به کارشناسان، رسانه‌ها و مسوولان این امکان را می‌دهد که از واقعیت‌های اقتصادی مطلع باشند.

div class="d-flex w-100 flex-column-reverse flex-sm-row">
به گزارش فارس آمارهای پولی و بانکی، همواره به عنوان یکی از مهمترین نماگرهای اقتصادی هستند که شرایط اقتصادی کشور را نشان می‌دهند؛ آمارهایی از قبیل پایه پولی و نقدینگی، همواره نشانه‌هایی از نحوه‌ تولید و توزیع پول را در شبکه بانکی و جامعه مشخص می‌کنند و همواره مورد رصد و پیگیری همه‌ی کارشناسان و رسانه‌هاست. این نماگرهای اقتصادی حرف‌های زیادی از وضعیت اقتصادی دارند؛ افزایش حجم نقدینگی و پایه پولی، نمایشی از میزان تورم در کشور هستند.

بانک مرکزی هر ماه آمار متغیرهای پولی را در سایت خود منتشر می‌کرد. این اطلاعات شامل اطلاعات کلی پایه پولی و اقلام مختلف آن، شامل طرف منابع از جمله خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها، خالص سایر اقلام بانک مرکزی‌ است و طرف مصارف آن شامل اسکناس و مسکوک در جریان و سپرده‌های بانک‌ها وموسسات اعتباری نزد بانک مرکزی است.

از طرف دیگر، اطلاعات نقدینگی نیز که در این اطلاعات بانک مرکزی ذکر می‌شود از دو منظر، یکی برحسب عوامل موثر بر عرضه شامل خالص دارایی‌های خارجی و خالص دارایی‌های داخلی‌ست و دیگری برحسب اجزای تشکیل‌دهنده نقدینگی نیز شامل پول و شبه پول است.

تحلیل این اطلاعات، تغییرهای آن‌ها و سهم هر کدام از اقلام در سبدهای مربوطه‌ی خود، حاوی اطلاعات ارزشمندی‌ست که می‌تواند فعالیت‌های مجموعه شبکه بانکی شامل تمامی بانک‌ها و بانک مرکزی را مشخص کند و از طرفی می‌تواند به کارشناسان و مسئولین این امکان را بدهد که براساس این اطلاعات یک نگاه واقعی به وضعیت اقتصادی داشته باشند و از طرفی بتوانند با آسیب‌شناسی از وضعیت اقتصادی یک سیاست درست را برای بهبود اوضاع اقتصادی اتخاذ کنند.

* اطلاعات نماگرهای اقتصادی از مهر امسال هنوز منتشر نشده است

با این حال و با وجود اهمیت فراوان انتشار این اطلاعات، اما از مهر امسال تا کنون، اطلاعات متغیرهای پولی منتشر نشده و آخرین تحلیل‌ها مربوط به مهرماه است. این اطلاعات که همواره با یک فاصله‌ی یک ماهه منتشر می‌شدند، اما با وجود گذشت بیش از ۵ ماه از آخرین باری که اطلاعات منتشرشد، هنوز اطلاعات جدید منتشر نشده است.

تصویر زیر، مربوط به بخشی از سایت بانک مرکزی‌ است که باید هر ماه اطلاعات متغیرهای پولی در آن منتشر می‌شد، همان‌طور که می‌بینید از مهر امسال تا کنون اطلاعات متغیرهای پولی کشور در دسترس نیست.

انتشار اطلاعات نماگرهای اقتصادی چه شد

* ارائه‌ اطلاعات متغیرهای پولی‌ لازمه‌ کمک به اصلاح کشور

تحلیل و بررسی متغیرهای پولی یکی از مهمترین بررسی‌های وضعیت کلان اقتصادی‌ست و همواره مورد توجه بسیاری از کارشناسان و مسئولان است. با این حال، عدم انتشار این اطلاعات از مهرماه تا کنون، نشان از عدم پایبندی به اصل تقارن اطلاعاتی‌ است.

ضرورت دارد مسئولان بانک مرکزی با انتشار این اطلاعات، ضمن ایجاد شفافیت در اقتصاد، به کارشناسان، رسانه‌ها و مسئولان این امکان را بدهند که بتوانند از واقعیت‌های اقتصادی مطلع باشند و بتوانند با بررسی و ارائه نظرهای دقیق و به روز، به آنها در امر سیاست‌گذاری کمک کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها