رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630532

کارگران رفتار"صولت مرتضوی" ر ا از یاد نمی برند

ساعت 24 - کارگران ایرانی این روزهای دلهره‌آور را از یاد نمی‌برند و یادشان می‌ماند که وزیر کار دولت سیزدهم نظام جمهوری اسلامی در حالی که می‌داند نرخ تورم سال ۱۰۴۲ به ‌طور رسمی ۴۲ درصد است، اما می‌خواهد به هر ترفندی که شده نرخ افزایش مزد کارگران را ۲۲ درصد افزایش دهد.

به عبارت ساده‌تر وزیر کار دولت سیزدهم عامدا و از روی آگاهی می‌خواهد قدرت خرید کارگران را در سال آینده ۲۰ درصد کاهش دهد. وزیر کار دولت سیزدهم هر سال در همین روزها به نمایندگان نهادهای کارگری حاضر در نشست تعیین مزد وعده می‌داد که نرخ تورم کاهش می‌یابد و اگر نرخ تورم کاهش نیافت می‌شود درباره مزدهای سال جاری گفت‌وگو کرد که این اتفاق نیفتاد. وزیر کار و همراهانش و نیز نمایندگان نهادهای کارفرمایی بر این نکته اصرار دارند که افزایش ۴۰ درصدی مزد که حق قانونی کارگران است به شتاب‌بخشی مارپیچ مزد- تورم منجر خواهد شد. در این باره دو نکته وجود دارد که باید در کانون توجه قرار گیرد؛

نکته نخست این است که چرخه مزد- تورم در کشورهایی رخ می‌دهد که سهم مزد از قیمت تمام‌شده کالا یا خدمات بسیار بالاست و در نزدیکی بهره‌وری سرمایه قرار دارد. در ایران اما مطالعات ارائه‌شده از سوی نهادهای کارگری نشان می‌دهد سهم مزد از قیمت تمام‌شده تولید صنعتی کمتر از ۱۰ درصد است. باید به این نکته توجه کرد که کارگران در افزایش نرخ تورم و مزمن شدن این نرخ در بالای ۴۰ درصد در سال‌های تازه‌سپری‌شده نقش و سهمی ندارند و افزایش نرخ تورم به دلیل کسری بودجه دولت است؛

دولتی بزرگ که می‌خواهد از الف تا یای هر رخدادی در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امور اجتماعی را در دست بگیرد، دولتی که بدون کنترل هزینه‌های ناپیدا آتش کسری بودجه را شعله‌ور کرده و حالا می‌خواهد این آتش را با جیب کارگران، کارمندان و بازنشسته‌ها خاموش کند. اقتصاددانان می‌گویند اگر دولت دلش برای کارفرماها می‌سوزد بهتر است سهم آن‌ها از پرداختی به سازمان تامین اجتماعی به مدت یک سال را کاهش دهد و به این ترتیب بار هزینه‌های کارفرمایان را سبک کند.

کارگران ایرانی با یک حساب و کتاب سردستی از هزینه‌های معیشتی و مقایسه آن با مزدها می‌فهمند چیزی برای پس‌انداز‌های کوچک باقی نمی‌ماند و باید از سرمایه نداشته برای روزهای غیر‌عادی مثل بیمار شدن یا دادن هزینه تحصیل فرزندان استفاده کنند و نیک می‌دانند در سبد پس‌اندازشان دارایی ارزشمندی باقی نمانده است. کارگران ایرانی کسانی که این روزهای سخت را برایشان رقم می‌زنند، فراموش نخواهند کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها