رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630562

حزب دیوانسالاران سد راه آزادی

ساعت 24 - اقتصاددانان آزادیخواه باورژرف دارند اگر آزادی اقتصادی به معنای گسترده اشدر جامعه‌ای امکان اجراپیداکند با خود آزادی سیاسی ونیز آزادی بیان وآزادی‌های اجتماعی به بارمی آوردو جامعه را به سوی آزادی کال می‌کشاند. اقتصاددانان آزادیخواه باوردارند اگر جامعه‌ای فاقد آزادی اقتصادیبااشد دیر یا زود آزادی‌های دیگر کم فروغ خواهند شد.
ا

ما کدام پدیدها وچگونه راه آزادی درجامعه‌ای بسته می‌شود؟ تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد حزب دیوانسالاران یا همان بوروکراتها از بزرگترین نیروهای موثر در مسیر آزادی به حساب می آیند. این داستان درکشوری مثل ایران که دولتی بزرگ دارد بیش از سایر جامعه‌ها نموددارد. واقعیت لخ این است که از دهه 1340 به این سو ودر دونظام سیاسی که اختلاف‌های بنیادین از نظر سیاسی دارند اما حزب دیوانسالان با مهارت تمام نظام اقتصادی را به نفع خود ودولت شکل دادند. یکی از شگفت‌انگیزترین رخدادهای بوروکراسی در ایران -که البته در سایر کشورها نیز سابقه دارد- این است که دیوانسالاران در پویش زمان به یک قشر موثر تبدیل شدند و شاید بتوان با توجه به گستردگی سازمان‌های بوروکراتیک آن‌ها را یک طبقه نیز نامید. بوروکرات‌های ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکید دولت‌های پس از انقلاب برای تمرکز بیشتر قدرت در نهادهای حکومتی، به بهانه اداره جنگ و اداره و تثبیت انقلاب اسلامی، برخلاف پیش‌بینی‌هایی که می‌شد قدرت بیشتری پیدا کرده و با نفوذ بر ذهن و عمل سیاستمداران و سیاستگذاران اقتصادی، کارها و زمام امور را در دست گرفتند. افزایش قدرت نهاد بوروکراسی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی با افزایش قدرت سازمان‌ها و نهادهایی که ساخته و پرداخته دولت‌ها بودند به این نتیجه منجر شده است که آن‌ها به مرور و بر اساس یک پیمان نانوشته به حزبی نیرومند تبدیل شده‌اند. دفتر و شعبه‌های حزب بوروکرات‌ها در همه نهادهای بوروکراتیک باز است و بدون اینکه دیده شوند فعالیت می‌کنند. آن‌ها برای انجام کارهای حزبی نیازی به هزینه کردن ندارند و با استفاده از قدرت سازمان‌های خود و به صورت جمعی به نبردی پنهان برای تضعیف قدرت اندک بخش خصوصی دست زده و هنوز این کار ادامه دارد. بوروکراسی ایرانی در شرایط حاضر دو گرفتاری اصلی برای بخش خصوصی درست کرده و با قدرت آن را اعمال می‌کند. گرفتاری نخست مین‌گذاری کردن مسیر برای شروع فعالیت‌های اقتصادی در هر بخش از فضای کسب‌وکارهاست. فقط حزب دیوانسالاران است که باید اجازه دهد کسی روزنامه منتشر کند، این حزب ناپیدا باید اجازه دهد فردی مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کند، این حزب مرموز باید موافقت کند تا کسی فعالیت صادراتی داشته باشد یا واردات کند، کارخانه‌ای راه بیندازد یا شریک خارجی بگیرد. حزب دیوانسالاران ایران که به قدرت دولت و سایر نهادها چسبیده‌اند آنقدر بیراهه درست کرده‌اند که هرکس بخواهد فعالیتی آغاز کند باید خود را برای یک مبارزه تمام‌عیار آماده کند. تنگنای دیگر این است که حالا اگر فرد یا گروهی با هر بدبختی بتوانند شرکتی برای فعالیت تاسیس کنند و شروع به کار کنند، گرفتاری‌هایش از همین نقطه شروع می‌شود.

بنگاه‌های ایرانی حق ندارند بدون اجازه نهادهای دیوانسالاری حتی قیمت کالای خود را تعیین کنند و باید کارشان را به کسانی بسپارند و اختیارشان را به نهادهایی بدهند که دستی از دور بر آتش دارند و مدیران آن‌ها نیز با آمدن و رفتن هر دولت تغییر می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها