رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630978

امنیت ایران درگرو مناسبات با همه دنیا است

ساعت 24 - ما تا زمانی که به یک رابطه متوازن با قطب‌های اقتصادی و سیاسی – نظامی جهان دست پیدا نکنیم، قطعا نمی‌توانیم حداقل آنچنان که می‌خواهیم در سطح منطقه به یک امنیت‌زدایی در روابط‌مان با کشورهای منطقه برسیم.


.

مرتضی مکی تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت:رابطه با چین و روسیه زمانی می‌تواند دستاوردی برای ایران داشته باشد که بتوانیم به همان اندازه روابط‌مان را با آمریکا و اروپا نیز عادی‌سازی کنیم و این نیازمند جسارت در عرصه سیاست خارجی برای ایجاد یک روابط متوازن با همه قطب‌های اقتصادی دنیا است.

در مورد ارزیابی خود از دستاوردها و چالش‌های حوزه سیاست خارجی در سال گذشته و سال جاری گفت: برای اینکه بدانیم مهمترین دستاوردهای جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ چه بوده باید ببینیم مهمترین چالش‌هایمان چه بود و در این عرصه چه اقداماتی برای حل این چالش‌ها صورت گرفت. متاسفانه در سال ۱۴۰۲ اقدام اساسی در حل و فصل کامل مهم‌ترین‌ چالش‌های کشور انجام نشد و ادامه این چالش‌ها به سال ۱۴۰۳ کشیده شده است. انتظار می‌رفت در سال ۱۴۰۲ شاهد رایزنی جدی‌تری درخصوص احیای برجام و بحث تحریم‌ها به عنوان مهم‌ترین معضل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باشیم که این کار انجام نشد.

وی افزود: اما بحران‌هایی که در سطح منطقه و جهان صورت گرفت، تهدیدهایی که از این جهت متوجه جمهوری اسلامی ایران شد، باعث شد تا جمهوری اسلامی همچنان با چالش‌های سیاسی و امنیتی جدی در سطح منطقه و جهان مواجه شود. ادامه اتهاماتی که دولت‌های غربی نسبت به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین داشتند و تحولات جنگ غزه در سال ۱۴۰۲ باعث شد حاشیه‌های زیادی برای جمهوری اسلامی ایران درخصوص این بحران‌ها شکل بگیرد و همچنان پرونده جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان یک پرونده امنیتی باشد تا با تشدید تحریم‌ها همچنان شاهد عمیق‌تر شدن فشارهای اقتصادی در سطح جامعه باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها