رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631105

سیاست خارجی رکن اصلی توسعه صنعت نفت

ساعت 24 - یک کارشناس حوزه انرژی گفت: تحقق اهداف توسعه‌ای صنعت نفت در درجه اول نیاز به دیپلماسی فعال خارجی دارد و باید در این زمینه برنامه زیربنایی داشته باشیم از جمله اینکه سرمایه گذاران بتوانند در محیط مطمئن سرمایه‌گذاری کنند.

.

علی اصغر زرگر در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره مهمترین اولویت صنعت نفت در سال جاری اظهار داشت: ابتدا اینکه اگر این امکان وجود دارد باید در سیاست خارجی فعالتر عمل کنیم تا بتوانیم سرمایه بیشتری در حوزه نفت و گاز جذب کنیم زیرا این صنعت سرمایه بر، توسعه آن درازمدت بوده و همچنین تکنولوژی مورد نیاز در این حوزه‌هایتک است.

وی افزود: اولویت اصلی انعقاد قراردادهای مناسبی است که بتوانیم سرمایه خارجی جذب کنیم تا ظرفیت تولید را حفظ کرده و در راستای افزایش تولید نیز حرکت کنیم که هم نیاز داخل را پاسخ دهیم و برای صادرات هم مازاد تولید داشته باشیم و بعنوان یک فروشنده مطمئن نیاز مشتریان را برطرف کنیم. ضمن اینکه سهم نفت و گاز کشور را در بازار جهانی افزایش و جایگاه خود را برای نگهداری و افزایش مشتری ارتقا دهیم.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: درست است که در مورد میدانی مثل آرش بین ایران، کویت و عربستان اختلاف وجود دارد اما در میادینی مثل پارس جنوبی و غرب کارون سهم مان مشخص است بنابراین باید تمام تلاش این باشد که بیشترین سهم را از این میادین برداشت کنیم. البته اقدامات مناسبی در این حوزه در حال انجام است اگر این پروژه‌ها به سرعت اجرا و به سرانجام برسند علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌توانیم بعنوان فروشنده مطمئن انرژی بخصوص گاز معرفی شویم.

وی گفت: ایران همچنین می‌تواند بعنوان‌هاب انرژی مطرح باشد ‌‌کشورهای دیگر بتوانند از مسیر ایران لوله‌های گاز خود را عبور دهند و یا از ایران انرژی را خریداری کنند.

زرگر همچنین بیان داشت: در حوزه ایجاد ارزش افزوده و ارتقای صنایع پایین‌دست که در این زمینه فعالیت دارند از جمله پتروشیمی‌ها و صنعت پالایشگاهی نیز باید ورود قوی تری داشته باشیم در این زمینه نیاز به تکنولوژی روزآمد هستیم. علاوه بر این، باید نسبت به رشد صنایع پایین دست پتروشیمی‌ها اقدام کنیم که درآمد بیشتری برای کشور کسب کنیم.

وی ادامه داد: البته در این شکی نیست که ما برای اجرای پروژه‌ها با کمبود سرمایه مواجهیم که باید از طریق جذب سرمایه خارجی جبران کنیم و به اهداف اصلی این بخش در زمینه حفظ و افزایش تولید برسیم که مهمترین فاکتور در این رابطه دیپلماسی فعال بین المللی و البته رفع تحریم است.

زرگر تاکید کرد: تحقق اهداف توسعه‌ای صنعت نفت در درجه اول نیاز به دیپلماسی فعال خارجی دارد و باید در این زمینه برنامه زیربنایی داشته باشیم از جمله اینکه سرمایه گذاران بتوانند در محیط مطمئن سرمایه‌گذاری کنند، بعبارت دیگر اصل قضیه سیاست خارجی فعال برای جذب سرمایه خارجی و بین المللی در حوزه نفت و گاز کشور است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها