رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632626

پیگیری قضایی تامین حقابه گاوخونی

ساعت 24 - مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای رسمی به خبرگزاری ایلنا درباره پیگیری قضایی تامین حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی توسط اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیرو انتشار خبری با عنوان «محکومیت قضایی مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان بابت عدم تخصیص کافی حقابه گاوخونی» در این خبرگزاری به نقل از آرزو اشرفی‌زاده، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، ایشان طی نامه‌ای که توسط اداره‌کل روابط‌عمومی این سازمان برای خبرگزاری ایلنا ارسال شده است، توضیحات ذیل را درباره این خبر ارایه کرد:

«عدم تامین حقابه‌های تالاب گاوخونی طی بیش از دو دهه اخیر به عنوان عامل تعیین‌کننده و علت اصلی و البته تا حدودی خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیمی، باعث ایجاد وضعیت نامناسبی برای این تالاب شده است. سازمان محیط‌زیست هم در سطح ملی و هم در سطح استانی، پیگیری‌های خود را برای تامین حقابه این تالاب افزایش داده که خوشبختانه نتایج قابل قبولی هم در این زمینه به دست آمده است.

مشکلات مربوط به حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ناشی از عدم توجه به اصول پایداری طی سال‌های متمادی و پنج دهه بارگذاری بیش از حد مصارف آبی در بخش‌های صنعت و کشاورزی در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری است و همچنین عدم مدیریت یکپارچه منابع آب نیز مزید بر علت بوده است. این بارگذاری‌ها باعث شده است که علاوه بر خشک شدن تالاب گاوخونی و کاهش شدید رطوبت و از بین رفتن جریان پایدار در رودخانه زاینده‌رود، شاهد بروز مشکلات محیط‌زیستی دیگری نظیر فرونشست زمین و تشدید پدیده‌های بیابان در استان اصفهان باشیم. همچنین اگر روند خشک شدن گاوخونی ادامه پیدا کند، این تالاب به یک کانون جدید و بزرگ گرد و غبار در مرکز کشور تبدیل خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها