رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631277

خاندوزی عضو کدام حزب ناپیداست؟

ساعت 24 - در روزهای تازه‌سپری‌شده که کار رسانه‌ها به محاق رفته بود و حواس سیاسیون به جشن نوروز باستانی بود سید‌احسان خاندوزی که باید در چارچوب اقتصا‌د سخن بگوید و به تبیین و توضیح برنامه‌های دولت در حوزه اقتصاد برای مشارکت بیشتر شهروندان در فعالیت‌های اقتصادی بپردازد باز هم برخلاف عادت سخنانی را بر زبان آورد که باید در کانون توجه قرار گیرد.

وی که برای تشریح شعار سال به یک نشست دعوت شده بود به یک مساله بنیادین اشاره کرد و با صراحت از نبودن انگیزه مردم برای مشارکت در اقتصاد و اداره کشور سخن گفت. این سخن او که برخلاف راهبرد تبلیغی نظام جمهوری اسلامی بر پایه تمایل شهروندان در مشارکت برای صیانت از نظام و پیشرفت کشور است البته بدون پاسخ مانده و به نظر می‌رسد باید در این باره بیشتر گفت‌‌وگو شود.

نخستین پرسش مهم درباره حکم بزرگ وزیر اقتصاد این است که آیا او به‌طور فردی و با بررسی نشانه‌هایی که خود دیده و شنیده به این داوری رسیده که شهروندان انگیزه مشارکت در اداره کشور را ندارند یا اینکه این سخن او نتیجه‌گیری یک گروه سیاسی موجود در بطن نظام و در درون دولت است؟

در صورتی که این داوری وزیر اقتصاد بر پایه یک نتیجه‌گیری جمعی سیاسی باشد زنگ خطر به صدا در آمده و باید مشخص شود این نتیجه‌گیری بزرگ از راه تجربه روزانه بوده یا اینکه مستند بر یک نظرسنجی است. وزیر اقتصاد باید پای حرفش بایستد و حکمی که داده را اثبات کند و این کمترین چیزی است که شهروندان و گروه‌های سیاسی و نهادهای بالادستی دولت انتظار دارند. باید معلوم شود این داوری وزیر اقتصاد برای ماجراجویی‌های فردی است یا بر اساس یک پرسش عمومی از شهروندان است و این نظر‌سنجی احتمالی چه مسائلی را در دنیا خواهد داشت.

بررسی سخنان وزیر اقتصاد در همین باره بر اساس یادداشت کارشناسان سایت نورنیوز که سایتی معتبر در مسائل امنیتی نظام جمهوری اسلامی است بخش‌های دیگری نیز دارد که وزیر باید پاسخ دهد. به‌طور مثال او ادعا کرده است یک جریان سیاسی در همه دهه‌های تازه سپری‌شده نهادهای مهم کشور به ویژه دولت را در اختیار داشته و این جریان ممکن است انقلاب را به بیراهه بکشاند.

این ادعای خاندوزی و گروه سیاسی همراه او حرف بزرگی است و به‌طور صریح می‌گوید نهادهای بالادستی دولت شاهد انحراف انقلاب از آرمان‌های بنیانگذار انقلاب بوده و توانایی یا تمایل برای جلوگیری از انحراف را نداشته‌اند. این حرف وزیر اقتصاد که به نوشته نورنیوز ادعا شده است «ساختارها و نهادسازی‌هایی که در دهه‌های اخیر شکل گرفته باعث شده عامه مردم کم‌توجه و بلکه بی‌تفاوت در موضع دفع قرار بگیرند و در مقابل برای کسانی که بخواهند در عرصه اداره کشور نیز نقش ایفا کنند، دست‌انداز ایجاد کرده است.

امروز ثمره‌اش این شده که با نسل نسبتا وسیعی در جامعه مواجه‌ هستیم که اساسا انگیزه و تمایلی در امر اداره کشور ندارند ‌نیز باید در ترازوی مقایسه با حرف اداره‌کنندگان قرار گیرد و معلوم شود آیا اداره‌کنندگان کشور با این ادعا موافقند‌؟ اگر چنین نیست و اداره‌کنندگان باور دارند مردم انگیزه‌ای برای مشارکت در اداره کشور دارند‌‌، از وزیر پرسش شود که این سخن را از کجا به دست آورده است.

سرانجام اینکه باید معلوم شود خط‌کشی بین دولت‌های پیش از دولت سیزدهم و دولت‌های قبلی که با رای شهروندان و تایید مقام رهبری بر سر کار بوده‌اند با چه انگیزه‌ای بر زبان آمده است. به نظر می‌رسد گروه‌های سیاسی اصولگرا باید بیشتر دنبال واکاوی حرف‌های وزیر اقتصاد باشند.

محمد‌صادق جنان‌صفت روزنامه جهان صنعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها