رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632460

آشفتگی در افزایش حقوق رتبه‌بندی معلمان شاغل و بازنشسته!

ساعت 24 - بسیاری از معلمان می‌گویند رتبه تعیین‌شده آن‌ها تناسبی با سنوات خدمتی‌ و مهارت‌هایشان ندارد و برخی معلمان هم گلایه دارند که پس از ارتقای رتبه و اعمال اعتراضات، عدد افزایش دریافتی جدید، اخلاف بسیار جزئی با دریافتی آن‌ها در رتبه پایین‌تر دارد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فاز نخست رتبه‌بندی معلمان سرانجام پس از حدود یک دهه توقف و انتظار، سال 1400 توسط دولت سید ابراهیم رئیسی پس از تدوین آیین‌نامه اجرایی آن، عملیاتی شد و تمام معلمان در رتبه‌های «آموزشیارمعلم»، «مربی‌معلم»، «استادیارمعلم»، «دانشیار‌معلم» و «استادمعلم» طبقه‌بندی شدند.

معلمان متناسب با رتبه کسب‌شده از افزایش حقوق بهره‌مند شدند و به‌گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش با اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی، حداقل 26 درصد به حقوق هر معلم مشمول اضافه شد.

هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان، افزایش کیفیت در نظام آموزش و پرورش کشور و حمایت بیشتر از معلمانی است که در کار تدریس خود به‌دنبال ارتقا و کیفیت هستند اما اکنون، عمده هدف این قانون به بهبود وضعیت معیشت معلمان خلاصه شده است و هدف اصلی یعنی افزایش کیفیت آموزش و پرورش از طریق حمایت از معلمان توانمند و خلاق‌تر در فرع موضوع قرار گرفته است!

با این حال، فاز نخست رتبه‌بندی معلمان با اتمام رسیدگی به اعتراضات معلمان به آخر خط رسید و اکنون قرار است در گام‌های بعدی با تغییر آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، تغییراتی در شیوه کار ایجاد شود.

با وجود آنکه دولت سیزدهم با اختصاص بیش از 50 هزار میلیارد تومان، سرانجام پس از یک دهه انتظار، رتبه‌بندی معلمان را اجرا کرد اما با اتمام فاز نخست این طرح همچنان برخی معلمان از وضعیت پرداختی‌ها به‌واسطه رتبه‌بندی ناراضی هستند، به‌عنوان مثال برخی معلمان بازنشسته سال 1401 نسبت به اعمال نشدن رتبه‌های کسب‌شده بعد از اعتراض، معترض هستند آن هم با وجود آنکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش از بسته شدن پرونده رتبه‌بندی بازنشستگان خبر می‌دهند.

برخی معلمان هم میزان افزایش حقوق پس از اجرای رتبه‌بندی را با توجه به تورم اقتصادی موجود در کشور در بهبود وضعیت زندگی معلمان تاثیرگذار نمی‌دانند و در نهایت رتبه‌بندی معلمان نتوانسته است معیشت معلمان را نسبت به باقی کارکنان دولت ارتقا دهد.

اگرچه تلاش کردیم برای مقایسه میزان افزایش حقوق معلمان در رتبه‌های یک تا 5 جدول مربوطه را از وزارت آموزش و پرورش دریافت کنیم اما متاسفانه اطلاعاتی در این زمینه به ما ارائه نشد تا بتوان بر مبنای آمار میزان افزایش حقوق را روایت کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها