رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632918

آذربایجان همچنان روی دور تخاصم با ایران

ساعت 24 - در شرایطی که تهران پس از حمله هفتم بهمن ۱۴۰۱ به سفارت جمهوری آذربایجان سعی در افتتاح مجدد این سفارت و عادی‌شدن روابط با باکو دارد، به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان همچنان درصدد سوء‌استفاده از سیاست مماشات ایران است.

در جدیدترین مورد از سیاست‌های ضدایرانی علی‌اف، فرهیختگان‌ خبر از تلاش جمهوری آذربایجان برای مصادره املاک دولتی ایران در باکو داد و نوشت‌: «بیش از دو سال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌ دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند.

این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند. ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آن‌ها را به کمیته دولتی املاک زیر نظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند‌».

این روزنامه فاش کرد که املاک دولت ایران یا به‌طور کامل پلمب شده یا محدودیت‌هایی برای آن‌ها ایجاد شده است که ازجمله این املاک که شامل هشت ملک‌ و بالغ بر چند هزار متر‌مربع می‌شوند، می‌توان به ساختمان نمایندگی مقام‌ معظم‌ رهبری، ساختمان نمایندگی صداوسیما، ساختمان‌های جامعه‌المصطفی، ملک سابق بانک ملی، ملک دارای قرارداد طولانی‌مدت کمیته امداد، ساختمان‌ مدرسه و ملک متعلق به رایزنی فرهنگی ایران اشاره کرد.

البته منبع آگاهی که در جریان این دادگاه‌های جمهوری آذربایجان بود، در گفت‌وگو با «شرق» ضمن تایید این خبر، بخشی از ادعاهای فرهیختگان را نادرست دانست و به «شرق» اطلاع داد ‌روند دادگاه‌های آذربایجان برای مصادره اموال ایران، تنها محدود به دو سال اخیر نیست و حتی از دورانی پیش از سفارت سیدعباس موسوی (سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان) شروع شده است. این منبع آگاه، به «شرق» از کم‌کاری سفرای قبلی ایران در این زمینه خبر می‌دهد که به گفته او، باعث شده است طی دو دهه گذشته به شکل تدریجی سیاست ضدایرانی باکو علیه تهران کلید بخورد.

سعید صفاری هم دیگر کارشناسی بود که بر ادعای منبع آگاه «شرق» صحه ‌گذاشت و در گفت‌وگویی تاکید کرد‌ «روند مصادره اموال ایران در آذربایجان از سال‌ها پیش شروع شده است» و در ادامه گپ‌و‌گفت خود با «شرق» خبر داد که اکنون برخی از نهادهای جمهوری اسلامی ایران مانند نمایندگی مقام معظم رهبری در جمهوری آذربایجان تعطیل است که مسئولیت آن با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی‌اکبر اجاق‌نژاد بود و باکو ویزای وی را تمدید نکرد.

کما‌اینکه وی به نماینده صدا‌و‌سیمای ایران در جمهوری آذربایجان نیز اشاره دارد که باکو برای او نیز ویزا صادر نکرد و قبل‌تر هم فشارهای متعددی از سوی جمهوری آذربایجان برای تعطیلی کمیته امداد ایران در این کشور وجود داشت. البته به گفته این تحلیلگر ارشد مسائل قفقاز، نهادهای دیگر وابسته به جمهوری اسلامی ایران نظیر هلال‌احمر، ساختمان رایزنی، بانک ملی و‌... وجود دارند که اکنون تحت فشار هستند، ولی اخبار و اطلاعات دقیقی از آن‌ها در دسترس نیست. البته صفاری خبر تصمیم باکو برای مصادره هشت ملک ایران را که جزء خاک این کشور است، شوکه‌کننده می‌داند؛ چرا‌که به گفته او ضربه‌ای جدی به وجهه ایران خواهد خورد. تحلیلگر ارشد مسائل قفقاز یادآور می‌شود: چون از این مسئله دو سال می‌گذرد، باید روشنگری لازم توسط نهادهای ذی‌ربط صورت بگیرد؛ چرا‌که این اتفاق به شکل مستقیم با امنیت و منافع ملی در ارتباط است و موضوعی فراتر از رقابت سیاسی، جناحی، حزبی و گروهی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها