رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 635291

کاندیداها؛بفرمایید آیفون

ساعت 24 - این روزها شماری از سیاستمداران پذیرفته شده در چارچوب نظام سیاسی، کارهای ابتدایی برای رسیدن به مرحله نهایی مبارزه برای انتخابات هشتم تیرماه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آن‌هایی که امیدوارترند ستادهای خود را تاسیس و با شماری از رسانه‌نگاران برای فعالیت تماس گرفته و به توافق‌هایی رسیده‌اند و نیز کار در سطوح دیگر را در دستور کار دارند.

 شهروندان ایرانی به ویژه علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی در روزها و هفته‌های تازه سپری‌شده بیشتر اقدام‌های بخش‌های میانی وزارتخانه‌ها را رصد می‌کنند و می‌خواهند ببینند در این روزهای باقیمانده چه تصمیم‌هایی گرفته می‌شود.

پس از آنکه وزارت صمت ناگزیر شد در حرف، بخشنامه صادره برای ایجاد محدودیت را پس بگیرد و برای اینکه شاید بتوان برخی کالاها را با ارزهای ارزان وارد کرد فهرست کالاهای اولویت‌دار برای واردات را به حدود 4هزار کالا افزایش داد. حالا باز هم مقوله ارز یک‌میلیارد دلاری برای واردات موبایل در کانون توجه قرار گرفته است.

در حالی که بخشی از دولت- یعنی گمرک- تاکید دارد واردات هر نوع موبایل آیفون ممنوع است، وزارت صمت اصرار دارد حتی واردات موبایل‌های رفرش شده نیز می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. پرسش این است که آیا واقعا واردات موبایل آیفون اینقدر اهمیت دارد که به کاندیداها اصرار شود درباره این مساله در صورت عبور از صافی شورای نگهبان باید روشنگری کنند؟ برخی شاید بگویند اختصاص دادن یک‌میلیارد دلار واردات موبایل به واردات خودرو در برابر 44میلیارد دلار ارزی که در اختیار وزارت صمت قرار گرفته اهمیت ندارد اما این دیدگاه راندن به بیراهه است. اصل موضوع در این داستان نفوذ و رخنه گسترده و حالا بی‌پرده ذی‌نفعان از ارز چندنرخی برای واردات است. فساد بزرگ از چندنرخی بودن ارز در اقتصاد ایران برمی‌خیزد و به جای‌جای فعالیت‌های کلان و خرد راه پیدا می‌کند. ریشه سیاستگذاری‌های ناکارآمد در همه این سال‌ها در همین رانت‌ها و فسادهاست. مسعود نیلی استراتژیست اقتصاد ایران به درستی گفته است که در ایران دو دولت وجود دارد: دولتی که متصل به بودجه عمومی است که سهم ناچیزی در کل اقتصاد دارد و توانایی ندارد که حتی آموزش و بهداشت را به‌طور کامل و بهینه به شهروندان دهد و یک دولت پنهان. این اقتصاددان می‌گوید دولت دیگر را نهادهای پنهان تشکیل داده که به جای چسبیدن به بودجه عمومی دنبال ارز ارزان است و هزاران هزار‌میلیارد تومان از ارز چندنرخی سود و درآمد دارد. علت نوشتن این مطلب توجه دادن شهروندان به این نکته است که دولت پنهان و ذی‌نفع را بشناسند و از کاندیداها بپرسند می‌خواهند با این گروه بانفوذ و رخنه‌گر چه کنند؟ کاندیداهای انتخابات چهاردهم لطفا با موبایل آیفون آشنا شوید و کسانی را که پشت این رانت عظیم قرار دارند معرفی کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها