رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 192511

موزه هرمیتاژ، بزرگ‌ترین موزه جهان در روسیه

ساعت24- موزه هرمیتاژ در روسیه یک مجموعه بزرگ و بسیار غنی از آثار هنری و سلطنتی در شهر سنت پترزبورگ است.

الی گشت
شهرت این موزه در شهر سنت پترزبورگ، به دلیل نمایش تعداد بسیاری از آثار فرهنگی و هنری بازمانده از دوران مختلف در آن است. این موزه دارای شعبه‌هایی در شهر لندن، آمستردام و لاس وگاس نیز هست و بالغ بر ۳ میلیون اثر هنری را در خود و شعبه‌هایش به نمایش می‌گذارد. در موزه هرمیتاژ آثار هنرمندان و نقاشان معروفی مانند میکل آنژ، لئوناردو داوینچی، ون گوگ، گوگن و پیکاسو به نمایش گذاشته شده‌اند. این موزه بزرگ‌ترین موزه فرهنگ و هنر جهان در شهر سن پترزبورگ روسیه است.

این مجموعه که در شش بنا به نمایش گذاشته می‌شود دارای یک بنای اصلی به نام کاخ زمستاتی است که سال‌ها پیش محل زندگی تزارهای روسی بوده است. همچنین در این مجموعه کاخ‌های دیدنی و اتاق‌های مجلل که تزارها در آن‌ها زندگی می‌کردند به چشم می‌خورد. در بخش‌های دیگر موزه آثار بسیاری از جمله لباس‌ها، نشان‌ها، جواهرات سلطنتی و همچنین بزرگ‌ترین کلکسیون طلای باستانی متعلق به اروپای شرقی و آسیای غربی به نمایش گذاشته شده است.

تاریخ پیدایش موزه هرمیتاژ به سال ۱۷۶۴ میلادی بازمی‌گردد، در آن زمان کاترین کبیر با خرید تعدادی بالغ بر دویست نقاشی معروف از اروپا، شروع به جمع‌آوری آثار هنری برای این مجموعه کرد. او این گالری را خلوتگاه خود نامید، چرا که افراد کمی اجازه ورود به آن را داشتند. نکته جالب در مورد این موزه آن است که در سال ۱۷۴۵ میلادی امپراتریس الیزابت دستور داد که گربه‌ها از آثار این موزه در مقابل موش‌ها محافظت کنند. موزه هرمیتاژ در سال ۱۹۱۷ میلادی با اتقلاب کشور روسیه جز اموال خصوص اعلام شد، اما بعد با ملی شدن مجموعه‌های هنری ملی شد.

این مجموعه با مرور زمان و آثار به دست آمده از حفاری‌ها مانند آثار یونانی و مجموعه‌های بزرگ طلای باستانی پربارتر شد.‌ در سفر به روسیه و بازدید از موزه هرمیتاژ می‌توانید به تماشای بخش‌هایی از گنج‌های تروا بروید. این گنجینه توسط هاینریش اشلایمن کشف شد و در سال ۱۹۴۵ میلادی از موزه برلین ضبط و به موزه هرمیتاژ آورده شد.

با گسترش موزه توسط تزارهای روسیه، نقاشی‌های با ارزشی اثر هنرمندان ایتالیایی مانند یان ون ایک، داوینچی و رافائل برای نگهداری در اینجا خریداری شدند. سال‌های اخیر نقاشی‌های بسیاری به سبک کوبیسم از پیکاسو و ون گوگ به این مجموعه اضافه شدند. موزه هرمیتاژ رو به گسترش است و حتی بنای ستاد فرماندهی را نیز در برگرفته است.

در طول سال‌ها آثار بسیار زیادی از این مجموعه خارج شدند. از آنجائیکه حکومت شوروری اهمیتی چندانی برای آثار هنری قائل نبود، استالین دستور فروش بعضی از آثار با ارزش موزه را صادر کرد، آثاری چون ونوس در برابر آئینه اثر تیشن، آلبا مدونا اثر رافائل و بشارت اثر ون ایک… آثار بسیاری دیگری نیز متعلق به این موزه اکنون در گالری هنر ملی واشنگتن به نمایش گذاشته می‌شوند. هزاران اثر هنری هرمیتاژ به دیگر موزه‌های مسکو و اتحادیه شوروی ارسال شدند. تعدادی از آن‌ها نیز در زمان جنگ جهانی دوم در اثر حملات هوایی از بین رفتند.

منبع: وبلاگ الی‌گشت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها