رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632605

آمریکا؛ کمک به تایوان و سفربه چین

ساعت 24 -آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده که با هدف حل مسائل میان واشنگتن و پکن با هدف توسعه روابط فی‌مابین به چین سفر کرده است، روز پنجشنبه ۲۵ آوریل از پکن خواست تا زمینه فعالیت شرکت‌های آمریکایی در این کشور را فراهم کند.

انتظار می‌رود سفر بلینکن به چین که تازه‌ترین ارتباط میان مقامات ارشد دو ابرقدرت شرق و غرب است، حاوی مسائل مختلفی از اقتصادی گرفته تا سیاسی و نظامی باشد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که آقای بلینکن در سفر به شانگهای در دیدار با چن جینینگ، عالی‌رتبه‌ترین مقام حکومت چین در این منطقه از نگرانی‌های ایالات متحده در رابطه با «سیاست‌های تجاری و رویه‌های اقتصادی غیرتجاری» چین سخن گفت.

واشنگتن و چین به طور فزاینده‌ای بر سر نحوه عملکرد شرکت‌های آمریکایی در چین و صادرات و ظرفیت تولید چین اختلاف نظر دارند. این اختلافات همچنین در پی حمایت پکن از مسکو در جنگ با اوکراین تشدید شده است.

با این حال به نظر می‌رسد مسائل اقتصادی آسان‌ترین بخش سفر وزیر خارجه ایالات متحده به چین باشد.

همزمان با ورود آنتونی بلینکن به چین، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده با امضای مصوبه کنگره مبنی بر اعطای بسته کمکی چند میلیارد دلاری ایالات متحده به تایوان، آن را اجرایی کرد. این بسته شامل هشت میلیارد دلار کمک در جهت مقابله با حمله نظامی احتمالی چین است.

چین جزیره خودمختار تایوان را قسمتی از خاک خود می‌داند و پکن بارها اعلام کرده است که در صورت لزوم برای تثبیت حاکمیت خود بر این جزیره به آن حمله نظامی می‌کند.

آقای بلینکن قرار است روز جمعه در پکن با وانگ یی، وزیر خارجه چین دیدار کند. همچنین احتمالا او قرار است دیداری نیز با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین داشته باشد و به نظر نمی‌رسد در پی تصویب بسته مزبور، وزیر خارجه آمریکا سفر بدون چالشی به پکن داشته باشد.

آنتونی بلینکن همچنین چین را برای بازداشتن شرکت‌هایش از تجهیز و تامین ارتش روسیه تحت فشار قرار خواهد داد. در حالی که چین از ارسال تسلیحات به روسیه تا کنون در جریان جنگ اوکراین خودداری کرده است، مقامات آمریکایی می‌گویند شرکت‌های چینی با ارسال فناوری‌های دو منظوره به مسکو به ارتش روسیه کمک می‌کنند. بنابر اظهارات یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده، آمریکا آماده است تا علیه شرکت‌های چینی که باور دارد امنیت آمریکا و اروپا را با مخاطراتی روبرو می‌کنند، «گام‌هایی بردارد. »

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها