رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 537384

پروژه پلاسمادرمانی برای درمان بیماران کرونایی در ایران به کجا رسید؟

ساعت 24-معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران گفت: با توجه به گزارشات تاکنون کمتر از 10 درصد بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسمای خون خود مراجعه کرده اند اما ما انتظار داریم با توجه به تبلیغات و اطلاع رسانی هایی که در رسانه ها داشته ایم و بیشتر شدن تعداد مبتلایان و در نتیجه بهبود یافتگان، تعداد اهدا کنندگان هم بیشتر شود.

خبر
div>

دکتر سعید محمدی با بیان اینکه سازمان انتقال خون ایران از فروردین ماه امسال در تلاش بود که همزمان در 25 استان پلاسمادرمانی برای بیماران کووید 19 را شروع کند،گفت: در ابتدای کار نیاز به تدوین دستورالعمل ها، استاندارها و آموزش مجازی نیروها برای شروع این پروژه ی مهم درمانی داشتیم و بالاخره از یک اردیبهشت به استقبال جمع آوری پلاسمای کووید رفتیم.

زمان طلایی برای درمان پلاسمای بیماران کرونایی

وی افزود: در ابتدای کار نه تنها در ایران بلکه در بسیاری کشورها نمی دانستند پلاسما را چه زمانی باید برای بیمار مبتلا به کرونا تجویز کنند. پس از مدتی با چاپ چندین مقاله علمی در خصوص پاسمادرمانی، مشخص شد که درمان پلاسما مانند هر درمان دیگری اگر در زمان خودش انجام شود مؤثر است.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: الان کاملا مشخص شده که چه پلاسمایی با چه تیتر از آنتی بادی و در چه زمانی باید تزریق شود و نتایج درمانی اش نیز از ابتدای کار خیلی بهتر شده است.

بهترین زمان برای گرفتن پلاسما با تیتر خوب همان هفته اول بستری در بیمارستان است و بهترین اثربخشی را خواهد داشت.

محمدی گفت: زیرا از زمانی که فرد به ویروس مبتلا می شود تا زمانی که ویروس هنوز فرصت پیدا نکرده خیلی تکثیر پیدا کند و آسیب جدی به ارگان ها بزند، بهترین زمان برای گرفتن پلاسما با تیتر خوب همان هفته اول است و بهترین اثربخشی را خواهد داشت.

وی اضافه کرد: بنابراین بیمارانی که پلاسمای بهبود یافتگان کووید را می خواهند بگیرند، باید در همان یک هفنه اول که در بیمارستان بستری می شوند، پلاسما را دریافت کنند نه اینکه انتهای پروسه ی درمانی.

پروژه پلاسمادرمانی برای درمان بیماران کرونایی در ایران به کجا رسید؟

روش پلاسمادرمانی برای بیماران کرونایی با قدرت ادامه دارد

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: پزشکان نیز الان می دانند اگر برای درمان بیمار مبتلا به کرونا نیاز به پلاسمای خون فرد بهبود یافته هست، چه زمانی آن را درخواست کنند و در واقع درخواست ها استانداردتر شده و پاسخ به درمان هم خیلی بهتر شده است.

محمدی در خصوص روند کنونی دریافت پلاسمای بهبود یافتگان کرونا برای بیماران مبتلا در ایران گفت: این روند درمانی هنوز در حال انجام است و الان ذخایر خوبی داریم و پزشکان معالج در بیمارستان ها، براساس اندیکاسیون، درخواست پلاسما می دهند و این پروژه متوقف نشده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طبق برنامه ریزی ای که داشته ایم، با توجه به ذخایر خوبی که داریم و همچنین با امید به اینکه بهبود یافتگان جدید هم در آینده به ما در انجام این امر مهم کمک خواهند کرد، برای سال جدید این پروژه را با قدرت پیش خواهیم برد.

هر چه بهبود یافتگان کرونا از پروژه پلاسمادرمانی بیشتر استقبال کنند، ذخایر سازمان انتقال خون هم تقویت می شود و می توانیم بیماران را به خوبی پوشش بدهیم.

اهدای بیشتر پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونا؛ پوشش بهتر بیماران مبتلا

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون عنوان کرد: در ابتدای پروژه ی پلاسمادرمانی مردم شناخت خوبی نسبت به این روش درمانی نداشتند و اما کم کم با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه کمی نگرانی ها برطرف شد و دیدیم که اهدا کنندگان پلاسما دیگران را هم به این امر خیر تشویق می کردند.

سعید محمدی با تأکید بر اینکه انتظار داریم استقبال مردم برای اهدای پلاسما بیشتر شود، گفت: هنوز نمیدانیم روند شیوع کرونا در سال آینده در ایران و جهان به چه صورت است بنابراین هر چه بهبود یافتگان ما از این پروژه استقبال کنند، ذخایر سازمان انتقال خون هم تقویت می شود که اگر به پیک های بعدی برخوردیم، بتوانیم بیماران را به خوبی پوشش بدهیم.

پروژه پلاسمادرمانی برای درمان بیماران کرونایی در ایران به کجا رسید؟

کمتر از 10 درصد بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسمای خون خود مراجعه کرده اند

وی بیان کرد: با توجه به گزارشات تاکنون کمتر از 10 درصد بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسمای خون خود مراجعه کرده اند اما ما انتظار داریم با توجه به تبلیغات و اطلاع رسانی هایی که در رسانه ها داشته ایم و بیشتر شدن تعداد مبتلایان و در نتیجه بهبود یافتگان، تعداد اهدا کنندگان هم بیشتر شود اما این هدف هنوز محقق نشده است.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون گفت: از اهدا کنندگان مستمر خون و افرادی که به عنوان اهدا کنندگان پلاسما در یک سال اخیر به جمع اهداکنندگان اضافه شده اند تشکر می کنیم زیرا این کمال فداکاری است که افراد در این شرایط شیوع ویروس همچنان برای اهدای خون و اهدای پلاسما به مرکز انتقال خون مراجعه می کند.

بهداشت نیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها