رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114483

سندرم روده تحریک پذیر

img alt="سندرم روده تحریک پذیر" src="http://vista.ir/include/articles/images/8012e875c33e5570bc9d683e0b9014b9.jpg" />

سندرم روده تحریك پذیر حالتی است كه در آن حركات غیر ارادی روده ها كم یا زیاد شده و نظم طبیعی خود را از دست می دهند. این حالت با استرس روحی شدیدتر می شود و سبب بروز دل درد و علایم گوارشی دیگر می شود.
نامهای دیگر این سندرم عبارتند از كولیت عصبی، كولیت فانكشنال، كولیت موكوسی و آی بی اس «IBS» می باشد.
حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم جامعه دچار این سندرم می باشند.
● علت سندرم روده تحریك پذیر چیست؟
در این سندرم ماهیچه های صاف روده ها گاهی به طور غیر طبیعی انقباضهای طولانی و شدیدتر از معمول پیدا می كنند. گاهی این انقباضها نابهنگام می باشند. علت اختلال انقباض ماهیچه ها مشخص نیست. با استرس روحی این اختلال شدیدتر می شود. هیچ گونه ژنی در این ارتباط كشف نشده است. بیش از ۱۰ درصد مردم جامعه گرفتار این سندرم می باشند و زنان ۳ تا ۵ برابر مردان دچار این سندرم می شوند. بیماران معمولاً جوان یا میانسالند و علایم آنها معمولاً سالها ادامه می یابد بدون این كه عارضه خطرناكی متوجه بیمار شود. حدود ۸۰ درصد بیماران مبتلا به سندرم روده تحریك پذیر، اختلالات خفیف روحی دارند و هنگام استرسهای روحی علایم روده ای شدید می شود.
● علایم روده تحریك پذیر چیست؟
تغییرات اجابت مزاج به صورت اسهال غیر خونی و یا یبوست متناوب است.
▪ دل درد كه با استرس بیشتر می شود. این دل درد معمولاً آن قدر شدید نیست كه مانع انجام كارهای روزمره بیمار شود. محل آن در همه شكم به خصوص در اطراف ناف است. وقتی دل درد شدیدتر است، معمولاً اختلال اجابت مزاج به صورت تكرار دفعات دفع و باریك بودن مدفوع و شل شدن آن و دفع موكوس (مواد خلط مانند) نیز وجود دارد. با اجابت مزاج دل درد موقتاً قدری كمتر می شود و گاهی بیمار بعد از غذا خوردن مجبور به رفتن برای دفع مدفوع می شود.
▪ قاروقور كردن شكم
▪ احساس نفخ و پری در شكم و دفع گاز بیشتر از حد معمول.
▪ دلهره و دلشوره و اضطراب و احساس بی اشتهایی بدون اینكه بیمار كاهش وزن پیدا كند.
▪ كمبود آب بدن و خونی نبودن اسهال
▪ خوب بودن حال عمومی بیمار با اینكه سالها از ناراحتی گوارشی شكایت می كند.
● عوارض سندرم روده تحریك پذیر چیست؟
سندرم روده تحریك پذیر با این كه سالهای سال بیمار را اذیت می كند، ولی عارضه خطرناكی ندارد. این سندرم شخص را مستعد سرطان روده نمی كند و هیچ گاه به كوایت «اولسراتیو» تبدیل نمی شود. تنگی روده هم هرگز ایجاد نمی شود. گاهی به علت یبوست شدید و طولانی، بیمار دچار بواسیر یا شقاق می شود. شایان ذكر است كه بیماران مبتلا به سندرم تحریك پذیر مصونیت خاصی نسبت به بیماریهای دیگر گوارشی ندارند و از این نظر مانند افراد سالم جامعه اند.
● پزشك چگونه سندرم روده تحریك پذیر را تشخیص می دهد؟
بیشترین قسمت تشخیص با شرح حال و معاینه بیمار صورت می گیرد. آزمایشهای مختلف خون و مدفوع در این سندرم نرمال هستند. آزمایش خاصی وجود ندارد كه وجود این سندرم را ثابت كند.
بیشتر افراد نیاز به اندوسكوپی ندارند، ولی در افراد بالاتر از ۴۰ سال باید ابتدا، كولونوسكوپی یا عكس روده بزرگ انجام شود تا سرطان روده بزرگ در فرد رد گردد.
در افراد كمتر از ۴۰ سال، كولونوسكوپی و عكسبرداری از روده ها برای تأیید یا رد بیماریهای دیگر مثلاً كولیت اولسراتیو یا كرون انجام می گیرد.
چون بیماری كمبود لاكتاز هم علایمی مانند علایم این بیماری ایجاد می كند، لذا به همه بیماران توصیه می شود سه هفته از مصرف شیر و غذاهای محتوی لاكتوز خودداری كنند و سپس این مواد غذایی را بخورند تا چنانچه كمبود لاكتاز وجود داشته باشد، تشخیص داده شود.

منبع : روزنامه قدس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها