رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114617

وقتی سر دل می سوزد

img alt="وقتی سر دل می سوزد" src="http://vista.ir/include/articles/images/d3645146d289800d21569fa2b9c0743d.jpg" />

ممكن است شما از آن دسته افرادی باشید كه پس از خوردن با احساسی شبیه سوزش دردناك در سینه تان مواجه شوید و یا برگشت اسید معده به دهانتان را احساس كنید، این مشكل ممكن است به دلیل وجود بیماری به نام رفلاكس معده (GERD) باشد. در حالت رفلاكس، اسید معده به طرف بالا و داخل مری برمی گردد. از مهم ترین نشانه های این بیماری، سوزش سر دل و ترش كردن است.
در رابطه با برخی از علائم شایع این بیماری می توان به موارد زیر اشاره كرد:
سوزش سر دل مكرر یا سوزش سر دل در شب، مایع شور مزه كه به طرف دهانتان بازگشت می كند، احتیاج مكرر به استفاده از آنتی اسیدها، آروغ زدن زیاد یا قی كردن، بلع مشكل و یا دردناك، علائمی كه بعد از غذا خوردن، خم شدن روی چیزی یا درازكشیدن بدتر می شوند، احساس فشار و درد كه در اثر درازكشیدن یا هرگونه افزایش فشار شكمی نظیر پوشیدن لباس تنگ بدتر می شود.
رفلاكس مزمن ممكن است به رفلاكس ازوفاژیت (التهاب موكوس های پوشاننده مری كه ممكن است به خاطر تحریكات، عفونت ها یا پس زدن محتویات معده به مری باشد و درمان دارویی در آن ترجیح داده می شود)، زخم های مری، انسداد مری و دشواری در بلع منجر شود. البته در برخی مواقع، درد سینه ای كه توسط این بیماری ایجاد می شود، ممكن است چیزی شبیه آنچه در مشكلات قلبی است، احساس شود، لذا بررسی بیمار توسط پزشك ضروری است.
به نظر می رسد، رژیم درمانی و رعایت برخی نكات تغذیه ای در این افراد منجر به بهبود علائم بیماری شود:
۱ - دریافت چربی را به حدود ۴۵ گرم در روز محدود كرده و همچنین مصرف دسرهای غنی را هم محدود كنید، بهتر است كه منع مصرف غذاهای سرخ شده و ادویه دار را رعایت كنید.
۲ - از مصرف غذاهایی كه مشخص شده است باعث كاهش فشارLES شده و یا باعث تحریك موكوس مری می شوند، باید پرهیز كرد. این غذاها عبارتند از: گوجه فرنگی، پیاز، نعنا، مركبات و آب مركبات، شكلات، قهوه، غذاهای ادویه دار و چرب.
۳ - مصرف نوشابه های گازدار و نوشیدنی های كربناته، كولادار یا بدون كافئین برای شما ممنوع است.
۴ - از مصرف لقمه های بزرگ پرهیز نموده و وعده های كوچك و مكرر را در برنامه غذایی خود قرار دهید، اما بهتر است ۳ ساعت قبل از خواب، هیچ غذایی نخورید.
۵ - حین مصرف وعده های اصلی تنها مقدار كمی آب بنوشید و سعی كنید مایعات مصرفی را بیشتر در بین وعده ها بخورید.
۶ - مصرف زیاد نمك در وعده های غذایی روزانه باعث افزایش بروز رفلاكس معده می شود، بنابراین آن را محدود كنید.
۷ - كاهش مصرف غذاهای آماده و كنترل وزن بدن در بسیاری از موارد با بهبود علائم همراه بوده است و زمانی كه فرد چاق باشد، كاهش وزن ضروری خواهد بود.
تغییر در عادات و سبك زندگی و یا داروها نیز، اغلب می توانند GERD را كنترل كنند. در زیر به برخی از آنها اشاره می كنیم:
۱ - از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان در اطراف ناحیه شكمی خودداری ورزیده و در حین و پس از خوردن، وضعیت راست نشستن را رعایت كنید.
۲ - در رابطه با نوزادان، هنگامی كه نوزادی را غذا می دهید، وی را در وضعیت راست و شق و یا وضعیت متمایل با سری كه به زاویه ۳۰ درجه بالا آمده است نگه دارید، غلیظ كردن فرمول یا شیر خشك یا غلات آماده مصرف، ممكن است به پیشگیری از رفلاكس كمك كند.
۳ - از تنباكو و سیگار به دور باشید، كشیدن سیگار به احتمال زیاد می تواند ایجاد رفلاكس كرده و علائم شما را بدتر كند.
۴ - سرتان را بالا نگه دارید، رفلاكس (برگشت) اغلب وقتی كه به صورت طاقباز می خوابید، اتفاق می افتد، چون مایعات داخل معده به راحتی به عقب برمی گردند. سعی كنید بالای تخت خوابتان را ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر بالا ببرید. البته از چند بالش استفاده نكنید چون در این صورت فشار روی معده شما افزایش می یابد و در نهایت، علائم را بدتر می كند.
۵ - قبل از مصرف هرگونه داروی جدید، حتماً با پزشك خود مشورت كنید، زیرا مصرف برخی از داروها، ممكن است GERD شما را بدتر كند.
در رابطه با شیوه های جدید درمان رفلاكس می توان به راهكار جدید پزشكان هلندی اشاره كرد:
در این روش پزشكان با وارد كردن یك لوله از ناحیه حلق به داخل معده بیمار، بدون ایجاد هیچ گونه شكافی، سوزش سر دل بیمار را برطرف كردند.
البته تقریباً تمام افراد گاهی دچار سوزش سر دل یا رفلاكس معده می شوند، اما از هر هزار نفر یك نفر درگیر این بیماری به شكل شدیدتر می شود كه پزشكان در این مورد عمل جراحی را توصیه می كنند.
یك تیم جراحی متشكل از دو جراح و دو متخصص معده در بیمارستان دانشگاه پزشكی ماستریخت با استفاده از یك لوله، دوربین مینیاتوری و ابزارهای رویاتیك جدید، این عمل جراحی را انجام دادند و دریچه جدیدی در انتهای مری بیمار ایجاد كردند.

صدف كوه كن

منبع : روزنامه همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها