رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118619

با حساسیت‌های فصل بهار چه باید کرد؟

img alt="با حساسیت‌های فصل بهار چه باید کرد؟" height="263" src="http://vista.ir/include/lifestyle/images/5530d6a43c36282cb320091236a6318a.jpg" width="216" />

درمان آلرژی با طب سنتی و داروهای گیاهی
شاید گل های بهاری و سبزی و گیاه در این فصل بسیار چشمگیر و زیبانشان بدهند، اما از آن جا كه بسیاری از مردم نسبت به گرده افشانی گلها حساسیت دارند و میلیونها انسان در اطراف محل هایی زندگی می كنند كه نمادهای روشن محیط و طبیعت در آن آشكار است، باید مراقبت بازتاب این مسأله بر روی خود باشند.
اینجا است كه بحث های دارو و درمان و موضوع مداوای افراد مبتلا به این حساسیت مطرح می شود. برخی می پرسند تا چه حد می شود روی درمان های طبیعی و استفاده از داروهای گیاهی و بواقع از خود طبیعت و موارد موسوم به طب سنتی برای حل این مشكل و كاستن از تأثیر گذاری محیط بر افراد صاحب حساسیت سود جست. نوعی داروی گیاهی و طبیعی به نام باتر بور «butterbur» نمونه خوبی در این ارتباط است. وقتی مسأله تب گیاهی و تب برخاسته از حساسیت های بهار پیش می آید، این دارو و امثال آن به كار می آید. نشریه پزشكی بریتانیا در یكی از شماره های اخیر خود با اشاره به این مسأله و نتیجه تحقیقات صورت گرفته در این خصوص نوشته است: «آنتی هیستامین ها مهمترین و عمده ترین داروهایی هستند كه برای این گونه موارد تحت استفاده قرار می گیرند زیرا فرض این است كه به طور كلی از حساسیت ها می كاهند و هرگونه آثار آن را می زدایند، اما این فقط یك باور كلی است، وقتی بدن در قبال آثار معمولی و رایج زندگی در یك فصل عكس العمل نشان می دهد و ضعیف می شود و یا دچار انواع التهاب ها می شود می توان از آنتی هیستامین های مصنوعی و داروهای مشتق از آن سود جست، اما این فقط یك راهكار و باور كلی است و نه یك درمان جزء به جزء. گاهی برخورد طبیعی با یك مسأله برخاسته از كج كرداری طبیعت راه و روش بهتری است و به آن باید بیشتر از راههای استفاده از قرص و داروهای مصنوعی روی آورد. البته باید به خود افراد و ویژگی های آنان نیز برای حل این مسأله توجه كرد و برای هر فرد با احتساب خصلت هایی كه دارد، به تصمیم گیری پرداخت.»
اینجا است كه باید به بحث استفاده قرص های بتار بور بازگشت و آن را عمده ساخت. با خوردن این قرص در ۴ نوبت طی هر روز می توان از حجم حساسیت های بدن در قبال گرده افشانی گلها كاست و این بخصوص برای مناطقی صدق می كند كه در نزدیكی مراتع و مزارع بزرگ قرار دارند و آدم های حول و حوش این مزارع بزرگ، حتی كسانی كه حساسیت زیادی ندارند، می توانند با استفاده از داروهایی از این دست مشكلات خود را كاهش دهند. نقطه اوج این عارضه، آب ریزی چشم و آماس قسمتی از بدن و منجمله بخشی از صورت بر اثر حساسیت در قبال رویش مجدد گلها است. برخی آنتی هیستامین ها در این گونه موارد در عین حل مشكل حساسیت و آلرژی یك نوع از عوارض جنبی را هم در برداشته و بهتر بگوییم ضرر ساز هم بوده اند و فرد استفاده كننده در عین رفع مشكل حساسیت اش دچار عوارض دیگری شده كه عصبیت ها، ناراحتی دستگاه گوارش، خواب آلودگی و خستگی جسمانی از آن جمله است. در ژورنال پزشكی بریتانیا آمده است كه استفاده از باتر بور این مشكلات را تا حدی كاهش داده است. به ادعای این نشریه، «باتربور» هم حداقل ۵۰ درصد از حساسیت های فصل بهار را از بین برده و از آلرژی ها كاسته و هم عوارض جانبی را كمتر كرده، چون خود نوعی از داروهای گیاهی و درمان های سنتی است.
آلرژی ها، برخاسته از عوارض محیطی و از مسائل طبیعی _ زیستی هستند و به تبع آن اگر از طریق درمان با مواد طبیعی با آن برخورد شود، شاید بهتر باشد. آمار موجود می گویند استفاده از باتر بور موجب بهبودی فرد مبتلا به عارضه آلرژی در عرض ۳۰ تا ۵۰ دقیقه شده، اما این فقط ۵۰ درصد از حساسیت ها را در بر گرفته و باقی آن نیاز به استمرار در استفاده از این قرص داشته است.
با این حال استفاده از باتربور به شكل وسیع بدون تجویز و نظر پزشك هم می تواند مضر باشد زیرا بدن انسان ها در قبال استفاده از هر نوع داروی سنتی و قرص های گیاهی عكس العمل های متفاوتی را بروز می دهد و گاهی یك داروی سنتی مؤثر در خصوص یك آدم اثری منفی بر دیگران دارد. با این حال گمان می رود باتربور یك داروی مفید برای قاطبه مردم دچار آلرژی ها در اوایل و اواسط بهار و فصل سبز شدن درخت ها و رویش مجدد گل ها باشد.
باتر بور در اكثر داروخانه ها در سطح اروپا در دسترس نیازمندان قرار دارد و می تواند از تب های برخاسته از حساسیت ها هم بكاهد اما افرادی كه می توانند با قدری ملاحظه و روندهای بدون رویكرد به این قرص به مقصود برسند و از آلرژی های خود بكاهند ارجح است كه چنین كنند تا فصل بهار و آلرژی را بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی مصنوعی و یا طبیعی پشت سر بگذارند و از حساسیت های خود بكاهند، بدون آن كه به بدن خود لطماتی عمده و تازه را وارد كنند.

ترجمه: اسفندیار بهارمست
منبع : بی بی سی

منبع : روزنامه ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها