رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120337

عفونت ادراری زنان، سه بار در سال

عفونت ادراری زنان، سه بار در سال

۲۵تا ۳۰ درصد از زنان ۲۰ تا ۴۰ ساله به درجاتی از عفونت ادراری مبتلا می‌شوند.
ابتلا به عفونت دستگاه ادراری تحتانی در میان دختران پیش از رسیدن به بلوغ شیوع كمتری دارد، اما پس از بلوغ و در دهه‌های دوم و چهارم زندگی افزایش می‌یابد.
عوامل عفونت‌زا به‌طور طبیعی در اطراف مقعد وجود دارند، و به دنبال تماس جنسی، استفاده از كاندوم، رعایت نكردن بهداشت فردی و مصرف كم مایعات ممكن است عفونت ادراری ایجاد كنند.
عفونت حاد ادراری با علائمی نظیر سوزش، تكرر ادرار، احساس لزوم دفع فوری ادرار با حجم كم در هر دفع، درد زیر شكم، و تغییر رنگ یا بدبو شدن ادرار بروز می‌كند.
بروز عفونت‌ حاد ادراری در زنان، به‌دلیل كوتاه بودن مجرای ادرار، تا سه بار در سال طبیعی و درمان‌پذیر است. اما عود بیش از سه بار آن در سال، نیازمند بررسی بیشتر و دقیق‌تری است.
دكتر آتوسا شاداب، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، رعایت نكات بهداشتی مانند شست‌وشوی ناحیهٔ ادراری‌ـ‌تناسلی با آب بعد از هر بار دفع ادرار، خودداری از نگه‌ داشتن ادرار، تعویض روزانهٔ لباس زیر، قرار دادن لباس‌های زیر شسته‌شده در معرض آفتاب یا زیر اتوی داغ، خشك كردن ناحیهٔ ادراری پس از هر بار شست‌وشو و مصرف زیاد مایعات را در جلوگیری از عود این قبیل عفونت‌ها مؤثر دانسته است.
پس از ازدواج نیز به‌دلیل شروع تماس‌های جنسی احتمال ابتلا به عفونت ادراری در زنان افزایش می‌یابد. بنابراین، رعایت بهداشت بیش از قبل ضرورت می‌یابد. توصیه می‌شود كه پس از هر تماس جنسی، دفع ادرار انجام شود تا مقداری از میكروب‌های داخل‌شده به مثانه در طی تماس جنسی از طریق ادرار دفع و از بروز عفونت ادراری پیشگیری شود.

منبع : ماهنامه زنان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها