رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 122519

هپاتیت از ایدز خطرناک تر است

img alt="هپاتیت از ایدز خطرناک تر است" src="http://vista.ir/include/articles/images/2b3920ae348823e8180fe79aff78e487.jpg" />

كبد یا جگر، عضوی است به شكل یك غده پرخون قرمز تیره كه در قسمت بالا طرف راست شكم قرار دارد و وظیفه آن مشابه عملكرد یك كارخانه شیمیایی است كه حذف مواد و سموم اضافی ناشی از سوخت و ساز مواد غذایی در بدن را انجام می دهد و نقش حیاتی در عملكرد بدن دارد.
اما خطری بزرگ همیشه كبد را تهدید می كند و هیچ تهدیدی برای كبد خطرناك تر از انواع هپاتیت نیست. هپاتیت به معنی التهاب كبد است كه در میان عوام مردم به یرقان و زردی مشهور است. مهمترین عوامل ایجاد كننده آن، ویروسها هستند البته علت های دیگری مثل داروها، بیماریهای ارثی و مصرف مشروبات الكلی نیز می تواند سبب بروز هپاتیت شود. تاكنون شش نوع ویروس هپاتیت شناخته شده كه شایعترین آنها A، B و C می باشد و درحال حاضر بسیاری از پزشكان می گویند كه هپاتیت از ایدز خطرناك تراست.
هر شخصی كه ویروس عامل بیماری هپاتیت بیش از شش ماه در خونش وجود داشته باشد، حتی اگر در بررسی آزمایشگاهی اختلالی در كار كبد آنان مشاهد نشود و شخص حال عمومی خوبی داشته باشد نیز می تواند ناقل بیماری هپاتیت باشد زیرا در چنین شرایطی ویروس به صورت مسالمت آمیز در داخل بدن وجود دارد و آسیبی به كبد وارد نمی كند ولی این شخص ناقل بیماری هپاتیت است.
● هپاتیت از راه های مختلفی به دیگران منتقل می شود از جمله:
۱) انتقال از مادر آلوده به نوزاد هنگام زایمان
۲) تماس جنسی محافظت نشده بدون كاندوم با فرد ناقل هپاتیت
۳) استفاده از خون و فرآورده های خونی آلوده
۴) از طریق فرو رفتن سوزن آلوده به دست یا خراش های پوستی كه در تماس با ترشحات فرد آلوده است.
۵) استفاده از وسایل غیر استریل دندانپزشكی
۶) استفاده مشترك از وسایل خالكوبی، حجامت و سوراخ كردن گوش
اما را ه تشخیص آن آزمایشات اختصاصی خون و شناسایی آنتی ژن سطحی ویروس است. در مورد فردی كه آزمایش آنتی ژن سطحی ویروس مثبت است، بر حسب مورد، پزشك ممكن است آزمایشهای تكمیلی دیگری نیز درخواست نماید.
● برای پیشگیری از بیماری هپاتیت باید:
۱) از وسایل تیز و برنده مثل ناخن گیر،‌ مسواك، سرنگ و تیغ به طور مشترك استفاده نشود.
۲) واكسیناسیون هپاتیت برای گروه های پرخطر،‌در معرض خطر و خانواده افراد مبتلا انجام شود.
۳) احتراز از تزریق بی‌مورد خون
۴) جلوگیری از تماس با خون یا سایر ترشحات افراد آلوده (عدم استفاده از وسایل آغشته به خون مثل تیغ خالكوبی، تاتو . . . )
۵) ترك اعتیاد، تغییر شیوه‌های مصرف و پرهیز جدی از استفاده اشتراكی سرنگ‌ها
لازم به ذكر است این واكسیناسیون برای متولدین سال ۱۳۷۲ به بعد در شبكه بهداشتی كشور انجام می شود. این واكسن از هر لحاظ ایمن بوده،‌در صورتی كه در سه نوبت به فاصله یك ماه و شش ماه به بعد از تزریق اول تجویز شود، تا میزان ۹۰در صد و به مدت ۵ سال می تواند سطح ایمنی بدن را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت بالا ببرد.
در آخر لازم به ذكر است كه: ناقلین هپاتیت B و C برای بررسی عملكرد كبد و میزان پیشرفت بیماری و انجام آزمایش و معاینات می بایست هر شش ماه یك بار به پزشك خود مراجعه كنند و در صورت پیگیری منظم و انجام آزمایشات شش ماهه از میزان پیشرفت بیماری و ابتلا به سیروز كبدی كه باعث ( از كار افتادن و كوچك شدن كبد) می شود،‌جلوگیری خواهد شد. همچنین از كاندوم در روابط جنسی استفاده شود و از مصرف مشروبات الكلی پرهیز نماید.

منبع : مجله خانواده سبز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها