رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 122882

بیماریهای مرتبط با سرما

img alt="بیماریهای مرتبط با سرما" src="http://vista.ir/include/articles/images/927653b478bc02fa9d9081b6789bb524.jpg" />

●یپو ترمی(افت دمای بدن):
هیپوترمی بصورت کاهش دمای مرکزی (core temperature) که کمتر از ۳۵cباشد تعریف میشود .
هیپوترمی حاد متعاقب افت ناگهانی دمای بدن در مدت چند دقیقه تا چند ساعت نظیر مواردی که در هنگام غوطه ور شدن در آب سرد یا تغییر ناگهانی آب و هوا ایجاد میشود، پدید میاید،هیپوترمی تحت حاد یا مزمن در اثر افت تدریجی دمای مرکزی در مدت چند ساعت یا چند روز ایجاد میشود.نمون بارز این حالت در یک منطقه کوهستانی، در شرایط نبود پوشش یا پناهگاه مناسب ایجاد میشود وهیپوترمی درصورتی که دمای مرکزی بین ۳۲c و ۳۵c باشد، خفیف در نظر گرفته میشود.در صورتی که دمای مرکزی کمتر از ۳۲c نمایانگر هیپوترمی شدید میباشد . کودکان و مردان لاغر جوان بخصوص در معرض خطر بیشتری هستند.
●یژگیهای بالینی:
▪یپوترمی خفیف:
هیپوترمی خفیف بصورت نبود تناسب و توازن حرکتی ظریف و عدم تشخیص و قضاوت صحیح در یک فردی که از سایر جهات کاملا هوشیاراست ، تظاهر میکند.
لرزیدن معمولا وجود داشته ودر راه رفتن اشتباه زیاد ممکن است ایجاد شود .
▪یپوترمی شدید:
تغییر وضعیت فکری با افت دمای مرکزی به زیر ۳۲c تشدید شده وهمراه با پس رفت حافظه،بی تفاتی (آپاتی) و تصمیم گیری معیوب و پیشرفت به سوی*کما (coma) می باشد.
گفتار بیمار ، اغلب در هم بر هم میشود. در دمای مرکزی زیر ۳۰c عمل لرزیدن متوقف میشود مردمکها ممکن است ثابت و متسع باشند، بدن در لمس سرد بوده و عضلات سفت میگردد ممکن است *برادی کاردی شدید و کاهش تعداد تنفس وجود داشته باشد. پوست ممکن است رنگ پریده وخیزدار (ادماتو) باشد.
کاهش قند خون (*هیپو گلیسمی) شایع است، بیمار ممکن است مرده به نظر آید، گرچه، تا زمان عدم واکنش بیمار نسبت به گرم کرذدن مجدد، نباید اینگونه فرض گردد .
*آسیستول (نبود نبض) ممکن است ایجاد گردد. پیدایش فیبریلاسیون بطنی ممکن است در اثر تلاشهایی که جهت حرکت دادن یا حتی احیای مصدوم صورت میگیرد تصریع گردد. بخصوص در زمانی که دمای مرکزی زیر ۲۸c باشد پیدایش *آتاکسی (ataxia) در یک فرد مواجه شده با سرما گویای هیپوترمی یا خیز مغزی ارتفاعات بلند میباشد.
●روشهای درمان هیپوترمی
▪درمان عمومی:
اصول درمان شامل موارد زیر است.
۱. پیشگیشری از اتلاف بیشتر گرما
۲.برگرداندن دمای بدن به حالت طبیعی
۳.مراقبتهای حمایتی جهت تسهیل موارد ۱و۲
▪روش درمان هیپوترمی خفیف:
باید با خارج کردن فرد از محیط سرما و محافظت وی در برابر رطوبت و باد و سرما از اتلاف بیشتر حرارت بدن پیشگیری کرد؛ بهبود پوشش فرد از طریق تعویض لباسهای مرطوب و پوشاندن سر واندامها و جدا سازی حرارتی فرد از زمین، از اتلاف بیشتر گرما جلو گیری میکند، این کار ممکن است تمام آن چیزی باشد که جهت گرم شدن مجدد بدن ضروری است، منابع حرارتی خارجی مانند کیسه های داغ و بطریهای آب داغ، ممکن است در شرایط عدم دسترسی به امکانات سودمند باشد اما بدلیل خطر سوختگی، نباید مستقیما روی پوست قرار گیرد در هم کردن دو کیسه خواب در یکدیگر و قرار دادن بیمار داخل آن به همراه یک یا دو فرد با دمای بدن طبیعی یک روش مفید برای بکارگیری یک منبع حرارتی خارجی میباشد.
نوشاندن مایعات گرم و شیرین سبب افزایش گرم شدن فرد شده و هیپوگلیسمی را اصلاح میکند.تجویز اکسیژن استنشاقی گرم، ممکن است به گرم شدن مجدد فرد کمک کند، اما معمولا امکان تجویز آن در کوهستان وجود ندارد. نباید از مایعات درون وریدی گرم، با هدف بالا بردن دمای بدن استفاده نمود، چرا که حجم مایعی که جهت انجام این کار، ضروری است،بسیار زیاد است.با این وجود ،در صورتی که به بیمار مایعات داخل وریدی داده میشود، جهت پیشگیری از کاهش بیشتردمای فرد، باید آن را گرم نمود.
▪روش درمان هیپوترمی شدید:
باید با افراد دچار هیپوترمی شدید تا جائی که امکان دارد، با ملایمت برخورد نمود چرا که خطر پیدایش فیبریلاسیون بطنی ناشی از حرکت دادن،تکان دادن،یا تلاشی جهت احیای بیمار وجود دارد،وجود برادی کاردی شدید درهیپوترمی،ممکن است که سبب شودکه تلاش غیر ضروری جهت احیای بیمارصورت گیرد.احیای قلبی ریوی فقط وقتی باید صورت گیرد که هیچ نبضی بعد از یک دقیقه لمس شریان کاروتید (شاهرگ گردن)، وجود نداشته باشد (یا محتمل است که ۲ساعت پیش از این ایجاد کردیده باشد) و احیای بیمار را بتوان تا خارج کردن وی ادامه داد.
انجام احیای قلبی ریوی در حین حمل بیمار بر روی برانکارد به خارج امری غیر عملی است. در نواحی کمتر دور افتاده که دسترسی به تیم نجات کوهستان وجود دارد ممکن است، ابزار اصلاح فیبریلاسیون بطنی ضروری است، توصیه نمیشود که احیای قلبی ریوی در زمانی که بیش از یک ساعت از شروع فیبریلاسیون بطنی گذشته است، آغاز گردد.
هنگام قرار گیری در موقعیت بیابانی دور افتاده آغاز نمودن احیاء قلبی ریوی بدون آنکه هیچگونه امیدی برای خارج سازی بیمار از محیط در عرض چند ساعت وجود داشته باشد، ممکن است سبب تحلیل رفتن قوای افراد انجام دهنده آن و قرار دادن حیات خویش در معرض خطر گردد.
در هنگام هیپوترمی، بافتهای بدن سفت تر بوده و مقامت بیشتری در برابر فشرده سازی قفسه سینه وانجام تنفس کمکی ایجاد میگردد. استفاده از لباس گرم و سایر لایه های پوشاننده(برای مثال کیسه خواب) جهت حفظ گرما مفید است. از آنجائیکه عمده اتلاف حرارت از طریق هدایت (conduction)؛ یا انتقال از طریق سیال(convection)صورت میگیردتااز طریق تشعشع(radiation) لذا استفاده از پتو هایی با زر ورق آلومینیوم کمتر سودمند بوده و ممکن است کنترل و اداره آنها هنگام وزش بادهای شدید امکان پذیر نباشد. اکسیژن در صورت دسترسی باید تجویز شود .مصدوم باید در حالت ریکاوری (recovery)قرار گیرد تا راه های هوایی وی محفوظ بماند.
خطر اتساع عروق محیطی و شوک ناشی از کاهش حجم خون (هیپوولمیک) در هنگام گرم کردن بیمار، از بیرون وجوددارد.منابع حرارتی خارجی نظیرکیسه های داغ و بطریهای آب داغ باید جهت گرما زائی فقط بر روی شکم و سینه قرار گیرد و غوطه ور سازی بیمار در آب با دمای c۴۰ که سبب پیدایش اتساع فراگیر عروقی میگردد، مورد مصرف بیشتری دارند.
تجویز مایعات داخل وریدی گرم شده یا مایعات گوارشی گرم شده از طریق یک لوله معده (نازوگاستریک) ممکن است سودمند باشد. اما در این مورد نیز خالی از خطر نبوده است ، انجام سایر روشهای گرم نمودن مجدد بیمار در محیط کار، عملی نمیباشد، در هر زمان ممکن بعد از جلوگیری از اتلاف بیشتر گرما از طریق پوشاندن البسه به بیمار دوباره گرم کردن آهسته بیمار باید در یک بخش مراقبتهای ویژه صورت گیرد.
استفاده از گازهای استنشاقی گرم شده از دستگاه تنفسی مصنوعی، گرم کردن خون در خارج از بدن و انجام لاواژ صفاقی همگی طرفدارانی برای خود دارند لکن خطر پیدایش مجدد فیبریلاسیون بطنی وجود دارد.
●اصول اداره بیمار دچار هیپوترمی:
با پوشش مناسب از ایجاد آن پیشگیری کنید و لایه های خارجی پوشاک را در برابر آب و باد نفوذ ناپذیر کنید.
▪خفیف:
۱.با بهره گیری از گرمای سایر نقاط بدن، فرد را مجددا گرم نمائید.
۲.هیپو گلیسمی را اصلاح نمائید.
▪شدید:
بدلیل پیدایش آریتمی قلبی، با احتیاط با بیمار ارتباط برقرار نمائید وگرم کردن مجدد را به آهستگی انجام دهید (ترجیحا بعد از خارج ساختن بیمار از محیط)

منبع :کتاب پزشکی ارتفاع
نوشته:دیوید مورداک و اندرو پالارد
ترجمه:دکتر جلال الدین شاهبازی و دکتر شهرام محقق
نوشته: اسماعیل رضایی
وبلاگ ردپای وهنورد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها